تکنولوژی دست کودکان معلول را می‌گیرد

چالش‌هایی که دانش‌آموزان دارای معلولیت در کلاس با آن روبرو هستند ممکن است غیرقابل تحمل به نظر برسد، به ویژه در مورد کسانی که نمی توانند ارتباط کلامی برقرار کنند؛ اما تکنولوژی دست کودکان معلول را می‌گیرد.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، گزارش‌ها نشان می‌دهد باتوجه به کمبود معلمان و کاهش بودجه در سراسر جهان، مربیان اغلب برای پاسخگویی به نیازهای دانش‌ آموزان خاص دچار مشکل می شوند. در این راستا فناوری می‌تواند نقش مهمی در کمک به دانش آموزان معلول ایفا کرده تا از یک محیط یادگیری مناسب لذت ببرند.

ممکن است باتوجه به کمبود بودجه بسیاری نگران هزینه‌های استفاده از تکنولوژی باشند؛ اما این مسئله اصل موضوع نیست و دانشمندان نشان دادند که می‌توان با هزینه هایی کم نیز به افراد معلول جویای علم کمک کرد.

کمبود شنوایی دانش‌آموزان نه تنها مانع توانایی یادگیری مؤثر آن‌ها شده بلکه منجر به طرد اجتماعی نیز می‌شود؛ اما فناوری به سرعت در حال تغییر است.

یک قدم کوچک برای بشر

«Carlos Pereira» نرم افزار «Livox» را توسعه داده است، برنامه‌ای که به عنوان یک نرم افزار ارتباطی جایگزین عمل می‌کند و به افراد غیرکلامی معلول اجازه می‌دهد ارتباط برقرار کرده و به یادگیری بپردازند.

این تحلیلگر رایانه، یک دختر با فلج مغزی دارد؛ اما نرم افزار وی از الگوریتم‌های ویژه‌ای برای تفسیر اختلالات حرکتی، شناختی و بینایی استفاده می‌کند و همچنین یادگیری ماشین را برای پیش‌بینی و درک آنچه ممکن است فرد بخواهد یا نیاز داشته باشد به‌کار برده است. افراد معلول با استفاده از این الگوریتم هوشمند به بهره برداری از امکانات آن متناسب با معلولیت خود می‌پردازند.

افراد دارای معلولیت حرکتی ممکن است با تمام دست خود نمادی را روی صفحه لمس یا انگشتان خود را روی آن بکشند؛ از طرفی احتمال لمس‌های غیر ارادی مکرر نیز وجود دارد. Livox لمس ناقص آن‌ها را اصلاح می‌کند، بنابراین به آنها امکان استفاده از نرم افزار را می‌دهد. این برنامه همچنین می‌تواند نیازها یا کلماتی که ممکن است در موقعیت‌های مختلف مورد استفاده قرار گیرد را پیش بینی کند.

اگر سؤال کنید چه چیزی را برای صبحانه دوست دارید، برنامه چندین گزینه محبوب را به صورت نمادهایی ارائه می‌دهد که می‌توان با ضربه زدن صدای آن گزینه را نیز شنید. آن‌ها می توانند در مدرسه سؤال معلم را بشنوند و پاسخ‌های چند گزینه‌ای برای انتخاب ارائه دهند. این نرم افزار هرچه مدت زمان بیشتری توسط شخص خاص استفاده شود؛ پاسخ مطلوب را درک و پیش بینی بهتری را ارائه می‌دهد.

شنیدن دانش آموزان معلول

در ایالات متحده، والدین و معلمان مدارس آزاد ابتدایی گفتند که این برنامه برای دانش آموزان و نیازهای ویژه آن‌ها تحول پذیر بوده است.پس از چند هفته استفاده از این دستگاه، پدر و مادر خانواده کودکان معلول اعلام کردند که این نرم افزار در مدرسه به کودک فرصت داده تا با همسالان و معلمانش ارتباط برقرار کند. این اتفاق مسیرهای زیادی را برای کودکان باز می‌کند.

«سامانتا جیمز» معلم آموزش ویژه در مدارس آزاد اظهار کرد که این برنامه شگفت انگیز نیازهای کودک را در درجه اول قرار می‌دهد.

جیمز برنامه را برای نیازهای یکی از دانشجویانش تنظیم کرده است. او تمام برنامه‌های غذایی را در یک کافه برای این دانش‌آموز تنظیم کرده که این فرد با نگاه به تصاویر گزینه مدنظر خود را انتخاب کند.

تجارب دیگر کمک تکنولوژی به معلولان دنیا

مدرسه «Kolen ved Nordens Plads» در دانمارک، با استفاده از روبات‌های telepresence به طور قابل توجهی موجب بهبود کیفیت زندگی دانش آموزانی شده که قادر به حضور فیزیکی در کلاس نیستند.

«مورتن جیکوبسن»، تکنسین رباتیک که در زمینه یافتن و پیاده سازی تکنولوژی‌های جدید در مدرسه تمرکز دارد، توضیح داد که چگونه بدون صرف هزینه اضافی می‌توان این کار را کرد.

جیکوبسن گفت: «telepresence عموما یک اتصال از طریق FaceTime روی چرخ است.»

وی در ادامه اظهار داشت که این تکنولوژی با استفاده از یک آیپد یا تبلت با قابلیت WiFi که روی دو چرخ نصب شده است (مانند Segway) و با استفاده از یک کنترلر یا گوشی هوشمند راه‌اندازی می شود.

«یوسف» دانش آموز سیزده ساله‌ای است که از بیماری بلند مدت جسمی رنج می برد و به همین دلیل مدت‌ها امکان شرکت در مدرسه برای وی وجود نداشت.

اما او به لطف یک ربات telepresence به نام «Beam» دیگر کلاس‌ها یا فعالیت های اجتماعی را از دست نمی‌دهد. او ربات خود را در کلاس‌ها هدایت و در رویدادهای مدرسه و فعالیت‌هایی مانند بولینگ و کارناوال‌ها شرکت می کند.

استفاده از ابزارهای یادگیری تکنولوژیک منجر به افزایش و حفظ مشارکت دانش آموزان در مدارس شد. در واقع دانشگاه‌ها و مدارس باید به دنبال این باشند که تکنولوژی مناسب و کم هزینه را وارد مدارس کنند تا معلمان به‌وسیله آن سطح یادگیری را در کلاس درس خود بالا ببرند.

باید از تکنولوژی به گونه ای استفاده کرد تا بتوان به‌وسیله آن دانشجو و دانش‌آموز را به طور مجازی سر کلاس‌های درس حاضر کرد تا علاوه بر یادگیری با همکلاسی های خود به تعامل بپردازد و از لحاظ کیفیت زندگی و انگیزه های روانی خود را ارتقا دهد.

به قطع هم مدرسه و دانشگاه در سراسر جهان با چالش در تطبیق محیط یادگیری برای کسانی که نیازهای خاص دارند، مواجه می شوند؛ اما تکنولوژی می تواند این موانع را کنار بگذارد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1062020

وب گردی

وب گردی