ترس از ویروس کرونا و واقعیت آنفلوآنزا/کدام خطرناک تر است؟

خبرهای این روزها در مورد شیوع ویروس کرونا(کووید-19) در ایران داغ است برخی آمار و ارقام بعضا نگرانی هایی را برای افراد به وجود می آورد که در این گزارش قصد داریم با ارائه آمار و ارقام معتبر از مرکز کنترل و پیشگیری بیماری ها و نتایج تحقیقات دانشمندان به واکاوی رفتار آنفلوآنزا و ویروس کرونای جدید بپردازیم.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، براساس آخرین گزارش‌‌های مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری،آنفلوآنزا تا 15 فوریه امسال باعث مرگ 16تا41 هزار، بستری شدن280 هزار 500 هزار و ابتلای حدود 41میلیون نفر شده است. در این میان میزان مرگ ومیر ناشی از آنفلوآنزا در بین کودکان 37 تا 187 مورد بوده است. این درحالی است که تحقیقات نشان می‌­دهد کووید-19 روی بدن کودکان و آن­هایی که سیستم ایمنی مقاوم دارند تاثیر بسیار کمتری دارد.

از سوی دیگر، کروناویروس حدود 2هزار نفر را در سراسر جهان کشته است. پس چرا مردم از این شیوع وحشت دارند؟

تفاوت‌های آنفلوآنزا با کرونا

ویروس کرونای جدید تفاوت­‌های آشکاری با ویروس آنفلوآنزا دارد. تفاوت اول در این است که ما درک نمی‌­کنیم که چگونه ویروس خود را از طریق جهش به حالتی دیگر تبدیل می­‌کند. شیوع آن شبیه به ویروس سندرم تنفسی حاد خاورمیانه(SARS) است، که در ابتدا از حیوانات به انسان منتقل می‌شد و گمان می‌­رفت که منشاء آن خفاش است. ویروس کرونا، مانند ویروس سارس، به طور معمول باعث ایجاد عفونت و از حیوانات به انسان منتقل می‌­شود. یکی از راه­‌های ورود این ویروس­‌ها انسان استفاده از غذاهای عجیب و غریب و حیوانات وحشی است. از بسیاری جهات، ویروس کرونا و سارس مشابه هستند.

برای آنفلوآنزا معمولا درمان­ ها و داروهای ضد ویروسی داریم که برای کوتاه کردن مدت زمان بیماری استفاده می­ شود. آنتی ویروس­ ها می­ توانند برای افرادی که بیشترین خطر را دارند استفاده شود. اخیراً دانشمندان چین نیز گزارش دادند که ترکیب داروی ضد ویروسی Remdesivir با کلروکین در کشتن ویروس بسیار مؤثر است.

سوم، بیماران آلوده به ویروس آنفلوآنزا به طور کلی حدود 1 روز قبل از بروز علائم مسری و تا 5 روز دیگر نیز عفونی می­ شوند. دانشمندان مطمئن نیستند که بیمارانی که در معرض ویروس کرونا قرار می‌­گیرند، عفونی می­شوند یا بیماران آلوده چه مدت مسری باقی می‌­مانند، بنابراین استراتژی های جداسازی دشوار است. دولت چین سعی کرده جمعیت زیادی از مردم را برای مهار ویروس از هم جدا و قرنطینه کند.

این ایده که می ­توان شهرهای بزرگ را قرنطینه کرد، چشم انداز ترسناکی برای بسیاری از افراد ایجاد کرده و واقعیت این است که در دنیای امروز شاید این راه جواب ندهد. چینی­ ها برای قرنطینه کردن افرادی که مظنون به عفونت یا در معرض ویروس هستند، بیمارستان­ های بزرگی ساخته­ اند که این امر از یک طرف باعث ترس عموم مردم در مورد این بیماری شده است.

واقعیت باقیمانده است که این­گونه از ویروس بسیار مسری نیست و با هدف قرار دادن قسمت های ضعیف سیستم ایمنی جامعه رفتاری بسیار شبیه به سایر ویروس ­های عفونی انجام میدهد. اکثر افرادی که به کرونا مبتلا شده ­اند مانند آن­هایی که به آنفلوآنزا مبتلا بودند درمان شدند.

نرخ مرگ و میر

گزارش­ های خبری و مقامات بهداشتی تخمین ­های متنوعی از میزان مرگ و میر در این شیوع گزارش کرده اند.

«ویلیام شافنر» استاد طب پیشگیری سیاست­ های بهداشتی و بیماری­ های عفونی در مرکز پزشکی دانشگاه «وندربیلت» گفت نرخ مرگ و میر با تقسیم تعداد مرگ و میرها بر تعداد عفونت­ ها تعیین می­ شود. در حالی که شمارش تعداد کشته­ ها آسان­تر است، یافتن تعداد کل عفونت­ ها غیرممکن می­ شود زیرا برخی از افراد مبتلا به ویروس علائم قابل توجهی را نشان نمی ­دهند. زیرا کووید-19 جدید است و پزشکان نمی­ دانند که درصد عفونت‌‌هایی که در این گروه قرار می­ گیرند چقدر است.

شافنر اعلام کرد که جای تعجب نیست که میزان مرگ و میر ناشی از ویروس کرونا با توجه به مکانی که در آن تشخیص داده شده، به طرز چشمگیری تغییر می­ کند. به عنوان مثال، گزارشی که روز دوشنبه در کالج امپریال لندن انجام شد، میزان مرگ و میر 18درصد را برای موارد تشخیص داده شده در هوبئی نشان داد که در آن فقط بیماران دارای ذات الریه غیرمعمول یا مشکلات تنفسی شدید برای ویروس آزمایش می­ شدند. در خارج از چین، مقامات بهداشت و درمان هر کسی را با سرفه و تب که از هوبئی بازدید کرده است( تعداد بسیار بیشتری) را در نظر گرفتند که نرخ مرگ میر 1.2 تا 5.6درصد را ایجاد کرده است.

میزان گسترش ویروس

اندازه گیری دانشمندان برای تعیین میزان گسترش ویروس با عنوان «تعداد تولید مثل اولیه» یا R0 شناخته می­شود. دانشمندان اعلام کردند که این عدد تخمین میانگین افراد مبتلا به ویروس از یک فرد آلوده است. طبق گزارش نیویورک تایمز، آنفلوآنزا دارای مقدار R0 در حدود 1.3 است.

محققان هنوز در تلاشند R0 را برای کووید-19 تعیین کنند. مطالعه ­ای که در 29 ژانویه در مجله پزشکی « New England Journal of Medicine» منتشر شد، مقدار R0 را برای ویروس جدید 2/2 تخمین زد، به این معنی که هر فرد آلوده ویروس به طور متوسط 2.2 نفر را مبتلا می­ کند.

توجه داشته باشید که R0 لزوماً یک عدد ثابت نیست و به عواملی مانند اینکه هر چند وقت یکبار افراد با یکدیگر در ارتباط هستند و تلاش‌ های انجام شده برای کاهش شیوع ویروس­ ها بستگی دارد.

خطر عفونت

مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری­ ها تخمین می­ زند، به طور متوسط، تقریباً 8درصد از جمعیت آمریکا هر فصل زمستان به آنفلوآنزا مبتلا می­ شوند.

براساس گزارش CDC، در حال حاضر 29 مورد کووید-19 در ایالات متحده وجود دارد. با این وجود ویروس­ های تازه پدید آمده مانند این بیماری همواره مورد توجه بهداشت عمومی هستند. برخی از افراد، مانند کارمندان مراقبت­ های بهداشتی، در معرض بیشتر خطر ابتلا به این ویروس قرار دارند. اما برای عموم مردم آمریکا و کشورهای دیگر خطر سلامتی ناشی از ویروس در حال حاضر کم­تر است.

همه گیری

توجه به این نکته ضروری است که آنفلوآنزای فصلی، که هر ساله شیوع آن ایجاد می­ شود، نباید با آنفلوآنزای همه ­گیر، یا شیوع جهانی ویروس جدید اشتباه گرفته شود. براساس گزارش CDC، این اتفاق در سال 2009 با آنفلوآنزای خوکی همه­ گیر رخ داده است؛ که تخمین زده می شود بین 151 هزار تا 575 هزار نفر را در سراسر جهان کشته باشد. شیوع کووید-19 هنوز یک بیماری همه گیر اعلام نشده زیرا بیشتر موارد در چین رخ داده است. اما در 30 ژانویه، سازمان بهداشت جهانی شیوع کووید-19 را وضعیت اضطراری بهداشت عمومی اعلام کرد که آن­ هم به دلیل نگرانی از گسترش ویروس در کشورهایی با سیستم بهداشتی ضعیف ­تر بود.

دانشمندان برای یافتن اطلاعات بیشتر در مورد کووید-19 در حال مسابقه هستند که با در دسترس بودن اطلاعات جدید، درک ما از ویروس و تهدید آن تغییر می­ کند. واقعیت این است که آنفلوانزا نوعی بیماری به مراتب کشنده­ تر است اما چون برای ما آشناتر است کمتر به آن توجه می­ کنیم. اگرچه ممکن است آنفلوآنزا به علت رایج بودن جزئی به نظر برسد اما عوارض ناشی از آن که می ­تواند شامل ذات الریه، برونشیت، آسم و مشکلات قلبی باشد، کشنده­ تر است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1062048

وب گردی

وب گردی