مسئولان دانشگاه قوانین را منعطف‌تر کنند/ کمک به دانشجویان نخبه با اعطای گرنت پژوهشی

دانشجوی نمونه و برگزیده دانشگاه آزاد اسلامی گفت: از مسئولان دانشگاه آزاد اسلامی درخواست داریم قوانین را منعطف‌تر کنند و یا یک سری مزایا ارائه دهند؛ همچنین ارائه یک سری جوایز مانند گرند پژوهشی می‌تواند به دانشجویان کمک زیادی کند.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، نرگس آزادوار دانشجوی دکترای عمران گرایش سازه در دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران غرب است که امسال به عنوان دانشجوی برگزیده و نمونه دانشگاه آزاد اسلامی از سراسر کشور انتخاب و از سوی مسئولان دانشگاه تقدیر شد.

آزادوار علاوه‌بر 9 پروژه تحقیقاتی، در تدوین چهار کتاب برای مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی همکاری داشته و پنج مقاله در نشریه‌های علمی به چاپ رسانده است. این دانشجوی نمونه دانشگاه آزاد اسلامی اختراعی با نام «بتن ریزدانه مسلح‌شده با پارچه شیشه‌ای جهت مقاوم‌سازی ستون‌های بتنی» دارد.

این اختراع، روشی نوین جهت مقاوم‌سازی ستون‌های بتنی به وسیله فناوری بتن ریزدانه مسلح شده با پارچه شیشه‌ای است. از ماتریس سیمانی در این اختراع به عنوان مصالحی برای چسباندن مش الیافی به سازه بتنی استفاده می‌شود؛ همچنین این ماتریس از ترکیب سیمان پرتلند، سنگدانه، آب و فوق روان کننده ساخته شده است.

سیمان مورد استفاده در این بتن از نوع سیمان پرتلند تیپ ۲ و ریزدانه مورد استفاده در آن از نوع ماسه با دانه‌های ریزتر از ۲ میلی‌متر است. آب مورد استفاده در آن نیز از نوع آب شرب شهری بوده و از فوق روان کننده کربوکسیلاتی در ساخت آن استفاده شده است. همچنین پارچه مورد استفاده در این اختراع از جنس شیشه است.

طراحی و اجرای این کامپوزیت با یک لایه طولی و یک لایه دورپیچ از پارچه شیشه‌ای دو طرفه موجب افزایش ۴۶ درصدی بار جانبی نهایی نمونه تقویت شده در شرایط بارگذاری توأم ثقلی و رفت و برگشتی جانبی (بارگذاری مشابه با شرایط واقعی ستون تحت زلزله) شده است. همچنین بررسی این اختراع در تقویت ناحیه اتصال ستون به پی که این ناحیه یکی از نقاط ضعف اصلی ستون‌های تقویت شده در بارگذاری رفت و برگشتی است، موجب شد تا عملکرد اختراع در شرایط نزدیک تر به واقعیت مورد بررسی قرار گیرد.

به دلیل وجود ملات بتنی به عنوان چسباننده در این اختراع می‌توان از آن در تقویت ستو‌ن‌های بتنی بدون نیاز به ایجاد تمهیداتی برای جلوگیری از حریق و یا خوردگی استفاده کرد؛ همچنین می‌توان آن را روی سطوح بتنی مرطوب و خیس (برخلاف بسیاری از روش‌های موجود) نیز نصب کرد. همچنین این اختراع دارای سازگاری کامل ماده چسباننده (سیمان) با مصالح زیرین می باشد. از دیگر مزایای این اختراع نسبت به سایر انواع روش‌های تقویت کننده ستون‌های بتنی می‌توان به وزن کمتر، نصب آسان تر، قیمت کمتر و کمترین تغییرات در ظاهر سازه اشاره کرد. همچنین پس از تقویت سازه بتنی به این روش، خواص دینامیکی سازه موجود تغییر نمی‌کند؛ زیرا باعث افزایش وزن نشده و تغییرات سختی کمی در سیستم ایجاد می‌شود.

آزادوار در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز گفت: چند طرح پژوهشی، کتاب، مقاله و یک اختراع را در کارنامه خود دارم که البته ثبت اختراع هنوز به پایان نرسیده است و در حال طی مراحل آن هستیم. همچنین در حوزه ورزشی نیز در بخش داوری و مربیگری تیرندازی فعالیت دارم. در مجموع امتیازات کسب شده در تمام این بخش‌ها باعث شد به عنوان دانشجوی نمونه دانشگاه آزاد اسلامی انتخاب شوم.

او در ادامه در خصوص حمایت مسئولان دانشگاه آزاد اسلامی گفت: دانشجویان در ابتدای راه یعنی همان زمان که به دنبال ارائه یک طرح پژوهشی هستند نیازمند کمک و حمایت مسئولان هستند؛ اما متاسفانه مسئولان وزارت علوم و دانشگاه آزاد اسلامی قبل از ارائه یک طرح توسط دانشجو از حمایت های خود دریغ می‌کنند. قبل از ارائه طرح نیاز به امکانات زیادی داریم اما متاسفانه در آن مقطع کمک چندانی از سوی مسئولان دریافت نکردیم.

این دانشجوی نمونه دانشگاه آزاد اسلامی اظهار کرد: کشوری پیشرفت خواهد کرد که به افراد اجازه شکست خوردن داده و به آنها فرصت دهد. وقتی ما هنوز به دانشجو اعتماد نداریم نمی‌توانیم توقع چندانی از او داشته باشیم. وقتی طرحی به اتمام رسید یا اختراعی ثبت شد دیگر کمک فایده‌ای ندارد.

او تصریح کرد: البته دانشگاه آزاد اسلامی مزایای برای دانشجویان نمونه قرار داده بود. به عنوان مثال تخفیف شهریه یکی از این مزایا است. البته تخفیف یکی از شرایط انتخاب دانشجویان نمونه اتمام آزمون جامع دکتری است و این فرآیند بیش از یک سال طول می‌کشد. بنابراین بسیاری از دانشجویان نمونه فارغ التحصیل بودند و به همین دلیل نتوانستند از مزیت تخفیف شهریه استفاده کنند.

آزادوار همچنین گفت: نکته دیگر این که وزارت علوم به دانشجویان فرصت مطالعاتی داده بود. این در حالی است که برخی از دانشجویان نمونه فرصت مطالعاتی را رفته بودند و آن‌هایی که نرفته بودند نیز ترمی که بتوانند از فرصت مطالعاتی استفاده کنند را گذرانده بودند بنابراین این مزیت نیز نتوانست چندان مورد استفاده دانشجویان قرار گیرد.

او در ادامه تاکید کرد: از مسئولان دانشگاه آزاد اسلامی درخواست داریم تا قوانین را منعطف‌تر کرده و یا یک سری مزایا ارائه دهند؛ همچنین ارائه یک سری جوایز مانند گرند پژوهشی می‌تواند به دانشجویان کمک زیادی کند. معتقدم قول‌ها باید در چارچوب و زمان مشخصی باشد. امتیاز هیئت علمی نیز یکی از درخواست‌های دانشجویان نمونه است که امیدوارم مسئولان دانشگاه به آن توجه کنند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1062060

وب گردی

وب گردی