میزان مرگ‌و‌میر ناشی از ویروس کرونا کمتر از آنفلوانزا است/ بهبود کامل 80 درصد مبتلایان

عضو هیئت علمی گروه میکروب‌شناسی دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران گفت:‌ احتمال مرگ‌و‌میر ناشی از ابتلا به این ویروس نسبت به بسیاری از ویروس‌ها مانند آنفلوانزای فصلی و سارس کمتر است.

شقایق یزدانی عضو هیئت علمی گروه میکروب شناسی دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران در گفت‌و‌گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، درباره راه‌های انتقال ویروس کرونا و نحوه جلوگیری از ابتلای به این ویروس اظهار کرد: راه اصلی انتقال این ویروس، قطرات تنفسی است که از راه سرفه و عطسه در هوا پخش می‌شود؛ البته این قطرات تنفسی علاوه بر فضا، امکان دارد که در سطوح مختلف در فضاهایی مانند مترو و اتوبوس پخش شده باشد که بر اثر تماس دست با این سطوح، ویروس منتقل شود.

وی افزود: برخی به اشتباه فکر می کنند که ویروس از طریق پوست دست به داخل بدن وارد می شود؛ درحالی که صرفا تماس دست آلوده با دهان، بینی و چشم، باعث انتقال ویروس به داخل بدن خواهد شد. در واقع اصلی ترین راه انتقال ویروس کرونا، تنفس از راه‌های مختلف است.

یزدانی ادامه داد: احتمال مرگ و میر ناشی از ابتلای به این ویروس نسبت به بسیاری از ویروس‌ها مانند آنفلوانزای فصلی و سارس کمتر است؛ اما بروز و گسترش ناگهانی این ویروس، موجب شکل گیری نوعی ترس جهانی شده است و سازمان‌های مسئول مانند سازمان بهداشت جهانی، مسئولیت دارند برای جلوگیری از شیوع آن اخطاریه صادر کنند.

عضو هیئت علمی گروه میکروب شناسی دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران تصریح کرد: در جوامع مختلف به دلیل این که از لحاظ علمی و سطح آگاهی یکسان نیستند، واکنش ها نسبت به موضوع کرونا و احتمال مرگ ناشی از ابتلای به این ویروس متفاوت است. به همین دلیل، این تشویشِ غلط در کل جامعه ایجاد می‌شود که احتمال مرگ در اثر ابتلای به کرونا وجود دارد. درحالی که احتمال مرگ و میر ناشی از ویروس کرونا 2 درصد است.

وی گفت: دلیل اصلی نگرانی نسبت به کرونا، شیوع و سرعت انتقال سریع آن نسبت به ویروس‌های دیگری مانند سارس است که به راحتی میان افراد انتقال پیدا نمی‌کند. به عنوان مثال در سال 2002، حدودا 8هزار نفر در کل دنیا به ویروس سارس مبتلا شدند؛ اما ویروس کرونا تعداد افراد زیادی را آلوده کرده است و سرعت انتقال بالایی دارد.

یزدانی با اشاره به علائم ویروس کرونا بیان کرد: بیشتر افرادی که به ویروس کرونا مبتلا می شوند، علائمی مانند سرما خوردگی دارند که حدود 80 درصد، بهبودی کامل پیدا خواهند کرد. اولین نشانه این ویروس، تب و سرفه شدید است و به تدریج تنگی نفس و درد قفسه سینه نیز آغاز خواهد شد. افرادی که سنشان بالای 60 سال است و دارای بیماری‌های زمینه ای مانند دیابت، نارسایی کلیوی، ناراحتی قلبی و سرطان هستند، بیشتر در معرض خطر قرار دارند.

عضوهیئت علمی گروه میکروب شناسی واحدعلوم پزشکی تهران با اشاره به شایعاتی به نقل از پروفسور سمیعی مبنی بر طبع سرد ویروس کرونا گفت: این شایعات به هیچ عنوان مبنای علمی ندارد و در علم ویروس شناسی، چیزی به نام طبع سرد و یا طبع گرم وجود نداریم. خواب کامل، استفاده از ویتامینC، قرص زینک پلاس، سبزیجات و میوه جات و طبخ صحیح گوشت و مرغ، از جمله مواردی است که موجب تقویت سیستم ایمنی بدن می شود؛ همچنین عدم استفاده از دخانیات و مشروبات الکلی نیز موجب جلوگیری از ابتلا به ویروس کرونا خواهد شد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: گرمای هوا از جمله مواردی است که باعث از بین رفتن ویروس کرونا خواهد شد؛ ویروس‌ کرونا و بیشتر ویروس‌ها دارای پوشش لیپیدی یا چرب هستند و به همین دلیل، وقتی دمای هوا افزایش پیدا می‌کند به تدریج این ویروس از بین می رود. عدم وجود بیماری آنفلوانزا در فصول گرم سال، مهر تاییدی بر این مدعا است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1062065

وب گردی

وب گردی