صمغی که عامل کشف  گنج 110 میلیون ساله شد

دانشجوی دکترای دانشگاه پورتسموث، در صمغ گیاهی فسیل شده کهربای 110 میلیون ساله ای را پیدا کرد.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، ماده زیبا و کهربایی مانند در برگ‌های فسیل شده 110 میلیون ساله کشف شده است. امیلی رابرتز دانشجوی دکترای دانشگاه پورتسموث هنگام مطالعه برگ‌های فسیل شده گیاه « Welwitschiophyllum» در منطقه کراتو برزیل این مورد را کشف کرد. امیلی متوجه نوارهای رنگی کهربا شد که در بعضی از برگ‌های فسیلی که او مطالعه می‌کرد گیر افتاده‌اند.

آنچه این گوهر جدید را منحصر به فرد می‌کند این است که برخلاف کهرباهای دیگر که از رزین گیاهی فسیلی ساخته شده، این ماده از صمغ گیاهی فسیلی تهیه می‌شود. تاکنون فرض بر این بود که نمی‌توان از صمغ‌های گیاهی این ماده ارزشمند را به دست آورد.

دانشمندان به دلیل ویژگی‌های محلول در آب آن همیشه فرض کرده‌اند که صمغ در آب حل شده و نمی تواند به اندازه کافی زنده بماند تا در بقایای گیاهان فسیلی نگهداری شود. از آنجا که این صمغ فسیلی مانند کهربا به نظر می رسد، امکان دارد که بسیاری از مواد رنگی کهربا در صمغ گیاهان فسیلی وجود داشته باشد.

گیاهان مایعاتی مانند رزین و صمغ تولید می کنند که عملکردهای مختلفی در گیاه دارند. رزین‌ها به زخم‌ها پاسخ می دهند و به عنوان دفاعی در برابر بیماری و حشرات عمل می کنند. صمغ‌ها در نگهداری مواد غذایی، پشتیبانی ساختاری و آب بندی زخم ها نقش دارند. اگرچه صمغ‌ها و رزین‌ها شبیه به هم هستند، اما از نظر شیمیایی با هم تفاوت دارند و صمغ‌ها به دلیل حل شدن در آب شناخته شده‌اند. پیش از این، فقط کشف رزین های گیاهی فسیل شده (کهربا) گزارش شده بود.

امیلی گفت: «این کشف جدید این فرض اساسی را برهم می زند که صمغ های گیاهی را نمی‌توان در فرایند فسیلی حفظ کرد. این یافته چشم ما را به این واقعیت باز کرده که گیاهان فسیلی هنوز هم ما را غافلگیر می کنند.»

این مطالعه که در ژورنال «Science Reports» منتشر شده یافته مهم دیگری را در بر داشته که گیاه Welwitschiophyllum مربوط به یکی از قدیمی ترین و معجزه‌آساترین گیاهان موجود است. نکته قابل توجه این که، اقوام مورد توجه این گیاه هنوز در حال رشد است، Welwitschia تنها بازمانده این سلسله است و اکنون فقط در صحرای نامیب و آنگولای جنوبی یافت می‌شود.

پرفسور دیوید مارتیل، از دانشکده جغرافیای محیط و علوم زمین در دانشگاه پورتسموث، اظهار داشت: امیلی نه تنها چیزی در مورد صمغ گیاهی کشف کرده است بلکه شاید حتی یافته‌های او را تأیید کند که گیاه Welwitschia امروزه در آفریقا، صمغ مشابه گیاهانی که 110 میلیون سال پیش در برزیل در حال رشد بوده را تولید می کند.

Welwitschia یکی از بازماندگان گیاهی است که بیش از 120 میلیون سال در یکی از سخت ترین محیط های روی زمین رونق داشت. محققان اعلام کردند که هنوز باید چیزهای زیادی برای آموختن وجود دارد و کارهای آینده باید بر نحوه زنده ماندن این صمغ110 میلیون ساله تمرکز کنند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1062067

وب گردی

وب گردی