صراحت و شفافیت اخبار مربوط به ویروس کرونا قابل تقدیر است

استاد دانشگاه آزاد کرمان گفت: صراحت و شفافیت در اعلام اخبار مربوط به شیوع کرونا از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به نوعی مانع از این شد که ویروس شایعه، پابه‌پای ویروس کرونا روح و روان افکار عمومی و جامعه را آزار دهد.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، سولماز وحیدی استاد روانشناسی دانشگاه آزاد کرمان، با اشاره به بحران به‌وجود آمده توسط ویروس کرونا اظهار کرد: «ویروس کرونا در چند هفته اخیر به تیتر اخبار رسانه‌ای بین‌المللی تبدیل شده و ذهن افراد زیادی را درگیر کرده است، گرچه شیوع ویروس کرونا به استان کرمان نرسیده؛ اما فضای عمومی شهر پر از التهاب شده است که تنش‌زدایی علیه این موضوع فقط با شفاف‌سازی اطلاعات و صد البته با همکاری مردم و مسئولان محقق خواهد شد.

وی افزود: «صراحت و شفافیت در اعلام اخبار مربوط به شیوع کرونا از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به نوعی مانع از این شد که ویروس شایعه، پابه‌پای ویروس کرونا روح و روان افکار عمومی و جامعه را آزار دهد.»

مدرس روانشناسی دانشگاه آزاد اسلامی با تأکید بر این موضوع که قطعاً مسئولان همه توان خود را برای اطلاع‌رسانی به‌موقع، آگاه‌سازی و مراقبت از تک‌تک شهروندان به کار می‌گیرند، خاطرنشان کرد: «اطلاع رسانی شفاف و صحیح از مهم‌ترین راهکارهای مواجهه و مقابله با این میهمان ناخوانده است.»

وی تصریح کرد: باید توجه کنیم که وزارت بهداشت از زیر ساخت‌های گسترده و قدرتمندی برای مواجهه با چنین شرایطی برخوردار است و با همراهی شهروندان و سایر نهادها می‌تواند این میهمان ناخوانده را مهار کرده و با شفافیت کامل گزارش‌های مرتبط با سلامت و جان مردم را از درجه بندی محرمانه خارج کرده است.
وحیدی با اشاره به این موضوع که تنش روانی نسبت به شیوع و ابتلا به بیماری ناشی از ویروس کرونا ذهن هم استانی ها را درگیر کرده است، گفت: برخورد عادی، حفظ آرامش و همچنین توجه کامل به هشدارهای پزشکی و شرایط خاص جامعه برای پیشگیری از اضطراب و تنش روانی ضروری به نظر می رسد.
این استاد روانشناسی عنوان کرد: رسانه‌های بیگانه در حال ساختن تصویری اغراق گونه از بیماری کرونا هستند که به قولی خود این مسئله "مسئله ساز" شده است که منجر به بحرانی شدن بیش از پیش کنترل بیماری می شود.
وی خاطرنشان کرد: شهروندان باید بدانند که کرونا لزوما مرگ آور نیست بلکه در سالمندان و افراد دارای نقص ایمنی ممکن است خطرات بیشتری داشته باشد.
مدرس دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمان گفت: ترس ناشی از فضاهای اجتماعی نامعتبر با ایجاد اختلالات اضطرابی و تضعیف بیش از پیش، متاسفانه سبب آسیب پذیری سیستم ایمنی افراد شده و از طرفی بی رحمانه با تضعیف اعتبار قدرت، مرجعیت نهادهای بهداشتی را زیر سوال می‌برد.
وحیدی ابراز داشت: با توجه به آنچه که در روانشناسی بحران مرسوم است موضوع را نباید به سمت بزرگ‌نمایی و فاجعه انگاری پیش برد و با تمرکز بر روی اجرای راهکارهای مفید بر این موضوع غلبه کرد و اجازه نداد ذهنیت ناتوانی و استیصال برای حل مسئله بر ما غالب باشد.
وی گفت: احساس ترس، استرس، سردرگمی یا عصبانیت در زمان وقوع یک بحران امری طبیعی قلمداد می‌شود اما برای کاهش آن می‌توان با افراد قابل اعتماد در تماس بود و با اطلاعات آن‌ها را در اختیر جامعه گذاشت.
این استاد مشاوره افزود: بیشتر ازآن که هورمون‌ها و بیولوژی بدن در درمان بیماری موثر باشد قدرت و تفکرات ذهن انسان تاثیرگذار خواهد بود و بیشتر از نگرانی ابتلا به ویروس باید نگران سیستم ایمنی بود و این در گروی داشتن تفکرات قدرتمند و هوشمند قوی است.
وحیدی عنوان کرد: هرچند یک موضوع عمومی و قابل تامل در کشور وجود دارد اما این مسئله نباید به پریشانی احساس و عدم کنترل رفتار مردم منجر شود و قطعا پیشگویی، فاجعه سازی، برچسب زدن، نادیده گرفتن واقعیات و جنبه های مثبت وجودی افراد و داشتن نگرش منفی، به ضرر همه جامعه در برابر مقابله با ویروس تمام خواهد شد.
وی با تاکید بر اینکه مردم باید از تعمیم افراطی پرهیز کنند، ابراز داشت: همه افراد باید شخصی سازی و نسبت دادن حوادث منفی به خود را به حداقل رسانده و بدانند تاسف گرایی به جای عملگرایی در شرایط فعلی به سود هیچکس نخواهد بود بنابراین با انجام اقدامات مثبت به دور از تفکرات منفی برای جلوگیری از ابتلا به این بیماری باید گام برداشت.
وحیدی تصریح کرد: مخاطب قرار دادن رسانه ها و خواستار سه جمله کلیدی اولین باشید، حقیقت گو باشید و معتبر باشید حق مسلم آحاد مردم است و البته در حوزه رسانه آنچه حائز اهمیت است اطلاع رسانی درست، آموزش، اطمینان بخشی، پرهیز از ایجاد هراس و تقویت اعتماد عمومی نسبت به سیستم های بهداشتی و درمانی می باشد.
مدرس دانشگاه آزاد اسلامی گفت: شهروندان باید تعهدات رسانه نسبت به اجتماع را جدی بگیرند و اینکه بحران ها خود، رخدادهای رسانه ای به شمار می‌آیند جای شبهه نیست و مسئولان امر مدیریت بحران، رسانه را مزاحم نمی دانند و با درک جایگاه رسانه انتظارات خود با رسانه در رابطه تعاملی تعریف می-کنند و البته هیچ گونه از اقدامات سخت افزاری برای مدیریت بحران، بدون عملکرد سالم رسانه ای کارکرد نخواهد داشت.
وحیدی خاطرنشان کرد: از همه مردم تقاضا می شود به بازار شایعات توجه نکنند و جو منفی روانی در فضای مجازی را آرام نگهدارند و آگاه باشند که مسئولین جمهوری اسلامی سلامت مردم را با سیاست معاوضه نخواهند کرد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1062069

وب گردی

وب گردی