تولید بیش از ۲۰ میلیون بذر هیبرید خیار در واحد دهاقان/ آزمایشگاه دوام بتن راه‌اندازی می‌شود

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد دهاقان از تولید بیش از ۲۰ میلیون بذر هیبرید خیار در سال ۹۸ خبر داد.

سید حسن حجازی در گفت‌و‌گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز درباره اقدامات کشاورزی دانشگاه آزاد دهاقان گفت: از اسفند ماه سال ۹۷ طرح تولید انبوه بذر هیبرید خیار را با همکاری شرکت دانش بنیان نگین بذر که دفتر آن‌ها در دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان است آغاز کردیم.

او ادامه داد: شرکت دانش بنیان نگین بذر حدود ۱۰ سال است که کار تحقیقاتی خود در زمینه بذر هیبرید خیار را آغاز کرده و مقداری از این بذر را نیز در دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان تولید کرده بودند. ما گلخانه دانشگاه آزاد اسلامی واحد دهاقان را در اختیار این شرکت قرار داده و در تولید بذر با آن‌ها مشارکت کردیم.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد دهاقان با بیان این که شهرستان دهاقان قطب گلخانه کشور است، اضافه کرد: در حال حاضر بیش از ۱۶۰ هکتار گلخانه در این شهرستان وجود دارد که در آن کشت صیفی‌جات انجام می‌شود. برند صیفی جات دهاقان برند معروفی برای صادرات است.

او اظهار کرد: از آن جایی که در واحد دهاقان گلخانه‌ای در اختیار داشتیم با مشارکت شرکت دانش بنیان نگین بذر تولید بذر هیبریدی خیار را آغاز کردیم و از اسفند پارسال تاکنون در ۶ ماهه اول (تا شهریور سال ۹۸) حدود ۱۰ میلیون بذر خیار هیبریدی را تولید کردیم.

او با تأکید بر این که از شهریور تاکنون نیز کشت جدید آغاز شده‌است، تصریح کرد: فعلاً در حال برداشت بذر هیبریدی شش ماه دوم سال هستیم و انتظارمان این است که بیش از ۱۰ میلیون بذر در این دوره کشت شود. طبق اعلام وزارت جهاد کشاورزی در سال ۹۸ حدود ۶۳۰ میلیون بذر گلخانه‌ای در کشور نیاز داشتیم و ما افتخار داشتیم ۲۰ میلیون از این عدد را در دانشگاه آزاد اسلامی واحد دهاقان تولید کنیم.

به گفته حجازی کار فناوری این ۲۰ میلیون بذر توسط شرکت دانش بنیان نگین بذرانجام شده که به زودی به بازار عرضه خواهد شد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد دهاقان در بخش دیگری از سخنان خود دربارهٔ اقدامات این واحد دانشگاهی در حوزه بتن گفت: با توجه به تجهیزات مطلوبی که در این آزمایشگاه موجود است، آزمایشگاه دوام بتن را راه‌اندازی کرده و به دنبال این هستیم تا با این واسطه، پروژه‌های مختلفی را در جنوب کشور اجرا کنیم.

به گفته او آزمایشگاه دوام بتن دانشگاه آزاد اسلامی واحد دهاقان تنها آزمایشگاه دوام بتن در جنوب ایران است.

حجازی در این خصوص توضیح داد: آزمایشگاه قوام بتن با مرکز تحقیقات داوم بتن دانشگاه امیرکبیر تفاهم نامه منعقد کرد که طبق این تفاهم نامه در زمینه دوام بتن فعالیت خواهیم کرد. همان‌طور که می‌دانید اغلب آزمایشگاه‌ها در بحث مقاومت بتن کار می‌کنند؛ اما تجهیزات آزمایشگاهی واحد دهاقان می‌تواند در استان اصفهان و جنوب کشور بحث دوام بتن را ساپورت کند.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد دهاقان در ادامه گفت: مرکز تحقیقات دوام بتن دانشگاه امیرکبیر نیز تقریباً اولین مرکز تحقیقات و برند یک کشور در این زمینه است و به ما کمک کردند که این آزمایشگاه راه اندازی شود. به دنبال این هستیم که یک مرکز تحقیقات دوام بتن به صورت مجزا داشته باشیم که تحقیقات خوبی در این زمینه انجام شده و دانشجویان واحد دهاقان توانستند از ضایعات کاشی بتن خاصی تولید کنند که هم مقاومت و هم دوام خوبی دارد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1062078

وب گردی

وب گردی