کارآمدی مراکز رشد دانشگاه آزاد با طرح «پویش کارآفرینی»/ رویدادهای چالش‌ فناوری به‌ کمک صنعت می‌آیند

پویش کارآفرینی، خدمات و محصولات تولید شده در مراکز رشد را در راستای نیازهای واقعی صنعت و جامعه قرار می‌دهد.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، مراکز رشد دانشگاه آزاد اسلامی با اهداف ارائه خدمات برای استقرار واحدهای فناور، تلاش برای فراهم کردن حمایت‌های قانونی به منظور تسریع رشد واحدهای فناور و در موارد لزوم حمایت مالی مطابق ضوابط، ارائه مشاوره‌های تخصصی موردنیاز واحدها در راستای تبدیل ایده‌های نو به محصولات قابل تجاری شدن و تجاری‌سازی آنها، نظارت بر روند رشد واحدهای فناور و ارزیابی مستمر دستاوردها با هدف افزایش کارایی مرکز رشد و نظارت بر تحقق ایده محوری در بیش از 140 واحد دانشگاهی در حال فعالیت هستند.

مراکز رشد تاکنون در اغلب مواقع با اتکا بر خلاقیت استادان و فناوران خود اقدام به تولید محصولات و خدمات نوآوری می‌کردند که اغلب این محصولات اقبال چندانی در بازار و مراحل تجاری‌سازی به‌دست نمی‌آوردند. پیام عملکرد چندین ساله مراکز رشد با چنین رویه‌ای واضح است؛ حقیقت این است که مراکز رشد نتوانسته‌اند کارکردهای واقعی خود را به عنوان محرک و پل ارتقای فناوران، به درستی ایفا کنند.

اغلب محصولات و خدماتی که امروز نتوانسته‌اند بازاری در بنگاه‌های تجاری برای خود به‌دست بیاورند، نتیجه اتکای صرف به فاکتورهای خلاقیت و نوآوری در خلق محصول است. به‌نوعی می‌توان گفت وقتی ‌که فناوری و نوآوری منطبق بر نیاز بازار و صنعت باشد، طبیعتاً روندهای تجاری‌سازی و چرخه کسب‌وکار نیز با منطق قابل قبولی پیش می‌رود.

پویش کارآفرینی دانشگاه آزاد اسلامی طرحی است که محصولات و خدمات هسته‌ها، واحدهای فناور و فناوران و ایده‌پردازان دانشگاهی را به‌دست متقاضیان و مشتریان اصلی آن می‌رساند. شناسایی ظرفیت‌های منطقه‌ای براساس آمایش‌ سرزمینی در رشته‌های پر داوطلب از یک طرف و احصای نیازهای جامعه و صنعت از طرف دیگر دو بال موفقیت مراکز رشد را فراهم می‌آورد.

به‌صورت کلی طبقه‌بندی رویدادهای فناوری دانشجویان و مشارکت اساتید در قالب چالش‌های فناوری از نکات مثبتی است که تمام ظرفیت‌های فکری و انسانی دانشگاه را در راستای رونق فعالیت‌های فناورانه به‌کار می‌گیرد. چهار چالش فناوری ذیل طرح پویش کارآفرینی در واحدهای دانشگاهی اصفهان، قزوین، سیرجان و مشهد به تصویب سازمان مرکزی دانشگاه رسیده که چالش فناوری فابام در اصفهان برگزار شده و دیگر چالش‌ها در ماه‌های دیگر برگزار می‌شود.

قباد بهزادی‌پور در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز درباره طرح پویش کارآفرینی دانشگاه آزاد اسلامی اظهار کرد: این طرح به‌دنبال احصای نیازهای فناورانه صنایع و ظرفیت‌های بالفعل و بالقوه منطقه است. بدین ترتیب مراکز رشد واحدهای دانشگاهی در وهله نخست با احصای نیازها و شناسایی پتانسیل‌ها در حوزه صنعت و اقلیم اولین مرحله پویش کارآفرینی را عملیاتی می‌کنند.

وی افزود: مراکز رشد در قالب این طرح، استارت‌آپ‌هایی را در راستای ظرفیت‌های منطقه و اقلیم برای دانشجویان و شناسایی افراد خلاق و دریافت طرح‌های فناورانه در حوزه‌های مشخص برگزار می‌کند. باتوجه به اینکه صنعت برای ایجاد ارتباط با دانشگاه، استادان و اعضای هیئت علمی را به عنوان عامل محرک و اشخاص حقوقی به‌رسمیت می‌شناسد، مراکز رشد باتوجه به ظرفیت علمی و سوابق استادان «چالش‌های فناوری» را برای آنها درنظر گرفته است.

مدیرکل امور کارآفرینی و مراکز رشد دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به عملکرد نقطه‌زنی مراکز رشد دانشگاه بیان کرد: اولین چالش فناوری طی روزهای گذشته در دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان برگزار شد که درنهایت منجر به انعقاد سه قرارداد با وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و پنج قرارداد با شرکت‌های دانش‌بنیان فعال در پارک‌های علم و فناوری شد.

بهزادی‌پور تصریح کرد: نکته قابل توجه این بود که بعضی از شرکت‌های دانش‌بنیان در موضوعاتی دارای چالش بودند که اعضای هیئت علمی دانشگاه در اثنای این رویداد به آنها پاسخ گفتند و تعامل قابل قبولی بین آنها ایجاد شد. بدین ترتیب خروجی‌های طرح پویش کارآفرینی در دو قالب استارت‌آپ و چالش فناوری برگزار می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: اگر واحدهای دانشگاهی به درستی بتوانند ظرفیت‌های منطقه‌ای را شناسایی کنند، می‌توانند سراهای نوآوری براساس پویش‌های برگزار شده راه‌اندازی و هدایت کنند. موفقیت‌ پویش‌های کارآفرینی در اخذ مجوز راه‌اندازی سراها نیز اثرگذار و راهبردی است. پویش کارآفرینی در گام اول خود قرار دارد که در ادامه با مشارکت واحدهای دانشگاهی سراسر کشور برگزاری استارت‌آپ‌ها و چالش‌های فناوری را به‌همراه خواهد داشت.

انتهای پیام/

کد خبر: 1062099

وب گردی

وب گردی