اعلام تعطیلی مدارس درباره «پیشگیری از کرونا» با وزارت بهداشت است

اعلام تعطیلی مدارس در خصوص پیشگیری از شیوع کرونا بر عهده وزارت بهداشت است و قرار است دیگر آموزش و پرورش این تعطیلی‌ها را اعلام نکند.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، بحث کرونا این روز‌ها به یکی از موضوعات روز تبدیل شده است و پیشگیری، مهم‌ترین اقدام در برابر این بیماری است.

وزارت آموزش و پرورش با ۱۵ میلیون دانش‌آموز و یک میلیون فرهنگی ارتباط دارد و در این راستا رعایت نکات بهداشتی در مدارس می‌تواند در کنترل و جلوگیری از شیوع بیماری کرونا بسیار مؤثر باشد.

حسن ضیاءالدینی مدیرکل دفتر سلامت و تندرستی وزارت آموزش و پرورش در خصوص پیشگیری از کرونا، اظهار کرد: تأکید و رعایت بهداشت فردی مهم‌ترین نکته است و دانش‌آموزان حتما دست‌ها را در طول روز چندین بار با آب و صابون بشویند؛ دانش‌آموزان در هنگام عطسه و سرفه جلوی دهان و بینی خود را با دستمال یا آرنج بگیرند و از تماس با افرادی که دچار علائم سرماخوردگی و آنفلوآنزا هستند، دوری شود.

وی در این خصوص به والدین توصیه‌ای کرد و افزود: اگر فرزندتان دچار علائم سرماخوردگی است تا بهبودی کامل علائم به مدرسه مراجعه نکند البته مدیران مدارس در این زمینه با والدین دانش‌آموزان همکاری لازم را داشته باشند.

در این راستا دستورالعمل مقابله با عفونت‌های حاد تنفسی ناشی از کرونا ویروس به ادارات کل آموزش و پرورش استان‌ها و مدارس ابلاغ شد.

بر اساس این دستورالعمل، ادارات کل آموزش و پرورش استان‌ها باید در یک طرح ضربتی و سراسری نسبت به برگزاری دوره آموزشی و توانمندسازی با هدف انتقال مفاهیم اصول بهداشت فردی و توصیه‌های پیشگیرانه بهداشتی در قالب محتوا‌های آموزشی دیداری و شنیداری به دانش‌آموزان و کارکنان، اقدام کنند.

به عنوان مثال از ظرفیت انجمن اولیا و مربیان استان، مناطق و مدارس در آموزش والدین استفاده و مراقبت از دانش‌آموزان در یک اقدام هماهنگ و همسوی خانه و مدرسه صورت گیرد و برنامه‌های جبرانی آموزش دروس، ویژه دانش‌آموزانی که به علت سرماخوردگی‌های فصلی از حضور در مدارس محروم می‌شوند، توسط معاونت‌های آموزشی و مدارس مربوطه تنظیم و به مرحله اجرا گذاشته شود.

ممنوعیت برگزاری تمام کنگره‌ها، گردهمایی‌ها، اردو‌ها و مسابقات تا اطلاع ثانوی، اقدام به تأمین و توزیع مواد شوینده و صابون مایع کافی و سطل زباله دردار مجهز به کیسه‌زباله برای تمام مراکز تابعه اعم از آموزشی و اداری و تأمین مایع ضدعفونی‌کننده مانند الکل ۶۰ درصد (۶۰ درصد الکل و ۴۰ درصد آب) برای ضدعفونی تجهیزات و فضا‌های مورداستفاده عمومی مانند وسایل عمومی آزمایشگاهی، ورزشی، موس و کیبورد کامپیوتر، دستگیره در‌ها و فضا‌های عمومی از نمونه این دستورات بوده است.

البته در این راستا دستورالعمل‌های متعددی برای آمادگی‌های لازم به مدارس ابلاغ شده است؛ در همین ایام، مدارس در مناطق مختلف به منظور آمادگی برای مقابله با بیماری کرونا تعطیل شدند.

اما این تعطیلی در هر منطقه توسط نهادی اعلام شد و در اعلام تعطیلی، مرجع واحدی وجود نداشت؛ روز گذشته نیز در تهران مسعود ثقفی سخنگوی آموزش و پرورش شهر تهران در گفتگو با خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس در خصوص تعطیلی یا دایر بودن مدارس به دلیل شیوع بیماری کرونا اظهار کرد: طبق دستور رئیس‌جمهور، هرگونه تصمیم‌گیری درباره دایر یا تعطیل بودن مدارس برای مقابله با «کرونا» با وزارت بهداشت است و آموزش و پرورش نیز به محض تصمیم‌گیری و اعلام وزارت بهداشت، به مردم اطلاع‌رسانی می‌کند.

اما وزارت بهداشت برای تعطیلی برنامه‌ای نداشت؛ کیانوش جهانپور رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت روز گذشته گفت: وزارت بهداشت در حال حاضر توصیه‌ای بر تعطیلی مدارس ندارد و چنانچه تصمیمی در این زمینه گرفته شود خارج از نظام سلامت است.

به گفته وی، متاسفانه طی دو روز اخیر با تعطیلی مدارس تردد‌های درون شهری و برون‌شهری افزایش پیدا کرده است و از دو شهر تهران و قم که کانون بیماری بوده‌اند مسافر تردد کرده است.

رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت افزود: اگر کودکان و نوجوان به ویروس کرونا مبتلا شوند در بدن آن‌ها به صورت بسیار ضعیف نمود پیدا خواهد کرد.

به رغم نگاه عدم تعطیلی مدارس، شب گذشته، سخنگوی آموزش و پرورش شهر تهران و رئیس روابط عمومی اداره کل شهرستان‌های استان تهران از تعطیلی مدارس در روز سه‌شنبه ۶ اسفند خبر دادند.

روز بعد یعنی امروز، محسن حاجی‌میرزایی وزیر آموزش و پرورش در یک برنامه تلویزیونی که مهمان تلفنی بود، گفت: ما در تعطیلات تابع سیاست‌ها و صلاحدید‌های وزارت بهداشت هستیم و اگر در جایی، منطقه‌ای، استانی و شهری، وزارت بهداشت تشخیص دهد که تعطیلی ضرورت دارد، حتما مدارس تعطیل می‌شود.

حاجی‌میرزایی در واکنش به این جمله که یکی از کمیسیون‌ها موضوع تعطیل مدارس تا پایان تعطیلات نوروز را مطرح کرده است، اظهار کرد: آن‌ها یک پیشنهادی را تهیه کنند و به رئیس مجلس دادند؛ این بحث موضوع تخصصی و در صلاحیت وزارت بهداشت و مجموعه پزشکی است که تشخیص دهند چه نوع اجتماعاتی خطرناک است و آیا مدارس باید تعطیل شوند یا خیر؟ و اگر تعطیل شوند، کجا و چه مدت باشد؟

وی اضافه کرد: فعلا این روز‌ها برخی مناطق تعطیل شده‌اند، اما از این پس منحصرا از مسیر وزارت بهداشت و اعلام ضرورت آنها، تعطیلی مدارس را اعلام خواهیم کرد.

سید حامد برکاتی مدیرکل سلامت، جمعیت خانواده و مدارس وزارت بهداشت در جلسه ستاد پیشگیری و کنترل بیماری کرونا، گفت: سرویس‌ها و مدارس باید به‌خوبی کنترل شوند و اگر دانش‌آموزان علائمی داشتند باید از درِ منزل از رفت‌وآمد آن‌ها ممانعت شود.

وزارت آموزش و پرورش هم از خانواده‌ها خواسته است که اگر دانش‌آموزان دارای علائم سرماخوردگی یا آنفلوآنزا هستند، از فرستادن آن‌ها به مدرسه خودداری کنند.

حالا باید دید وزارت بهداشت برای فردای مدارس چه برنامه‌ای دارد و مدارس فردا دایر خواهد بود یا تعطیل؟

در هرحال توقع از مسؤولان مربوط این است که خانواده‌ها را از سردرگمی بیرون آورند و اعلام تعطیلی یا عدم تعطیلی را به ساعات پایانی شب موکول نکنند و از سوی دیگر توقع این است که وزارت بهداشت کمبود‌های مدارس از بابت سرانه‌های لازم در زمینه خرید تجهیزات بهداشتی را مدنظر قرار دهد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1062109

وب گردی

وب گردی