تولید مکمل‌های تغذیه‌ای و ورزشی سالم  در داخل کشور

مدیر عامل یک شرکت دانش‌بنیان از تولید داروهای مکمل‌های تغذیه‌ای و ورزشی متناسب با نیازهای تغذیه‌ای عموم مردم و ورزشکاران خبر داد و گفت: این داروها جایگزین محصولات وارداتی و گاها بی‌کیفیت و تقلبی خواهند شد.

امیراسماعیل ثقفی‌نیا مدیر عامل یک شرکت دانش‌بنیان در حوزه داروسازی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه علم و فناوری ایسکانیوز اظهار کرد: یکی از موارد مهم در اقتصاد کشور که در سیاست‌های اقتصاد مقاومتی بر آن تأکید شده و می‌تواند به رونق تولید و اشتغال در کشور کمک کند، دانش‌بنیان کردن اقتصاد از طریق توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان در حال انجام است.

مدیر عامل یک شرکت دانش‌بنیان تصریح کرد: شرکت‌های دانش‌بنیان مجموعه‌ای است که به‌منظور هم‌افزایی علم و ثروت، توسعه اقتصاد دانش‌محور، تحقق اهداف علمی و اقتصادی که شامل گسترش و کاربرد اختراع و نوآوری هستند و همین‌طور تجاری‌سازی نتایج تحقیق و توسعه شامل طراحی و تولید کالا و خدمات در حوزه فناوری‌های برتر و با ارزش افزوده فراوان تشکیل می‌شود.

وی ادامه داد: اگرچه در کشور ما طی سال‌های گذشته توجه زیادی به ایجاد و حمایت از شرکت‌ها و مجموعه‌های دانش‌بنیان شده است؛ اما هنوز موانع و مشکلات مهمی بر سر راه بقا، رشد و شتاب بخشیدن به روند پیشرفت و تقویت این شرکت‌ها وجود دارد.

مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان به موانع و مشکلات شرکت‌های دانش‌بنیان اشاره کرد و افزود: افزایش مستمر بهای تمام شده که به دلایل متعدد و ناشی از سیاست‌های کشور ایجاد می‌شود ناشی از ناکارآمدی نظام اداری و طولانی بودن روند فعالیت‌ها، بالا بودن قیمت تمام شده، تغییرات مستمر فرایندها به دلیل تغییر در آئین نامه‌ها و حتی قوانین است.

وی، عدم همکاری موثر سازمان‌های متولی در امر صادرات دارو، رقابت ناسالم و غیر متعارف تعدادی از شرکت‌های داروسازی بخش عمومی و خصوصی با دیگر شرکت‌های داروسازی و ناتوانی در بازاریابی صادراتی و تجارت محصولات توسط شرکت‌های دانش‌بنیان را از دیگر موانع توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان اعلام کرد و گفت: علی‌رغم اینکه فعالان حوزه شرکت‌های دانش‌بنیان از جمله دانش آموختگان و نخبگان کشور هستند؛ اما بسیاری از آنها با مسائل بازاریابی محصول از جمله مراحل معرفی محصول، تبلیغات، مذاکرات جهت ثبت سفارش، ارتباط با بازارهای بین المللی جهت صادرات و غیره آشنا نبوده و به همین دلیل در مرحله فروش محصول با مشکل مواجه می‌شوند.

ثقفی‌نیا به برنامه‌های آتی این شرکت دانش‌بنیان اشاره کرد و گفت: تولید مکمل‌های تغذیه‌ای و ورزشی سالم و متناسب با نیازهای تغذیه‌ای واقعی عموم مردم و ورزشکاران، با هدف عرضه محصول با کیفیت و قیمت مناسب و جایگزینی محصولات وارداتی و گاها بی‌کیفیت و تقلبی با آن، از برنامه های اصلی این شرکت است. همچنین تولید داروهای مورد نیاز کشور که با مشکل کمبودهای مقطعی ناشی از سیاست‌های جهانی مواجه‌اند، در برنامه تحقیق و توسعه این شرکت قرار دارند. همچنین تولید مواد اولیه با حجم مصرف بالا نیز که در حال حاضر وابسته به واردات و خروج ارز از کشور هستند، در دست اقدام است.

وی تأکید کرد: به نظر می‌رسد هنوز بسیاری از مراجع تصمیم‌گیری اهمیت حمایت از شرکت‌های کوچک و متوسط را درک نکرده و مستمراً با اهمال یا مشکل آفرینی قیمت نهایی تولید را افزایش می‌دهند.

مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان در رابطه با همکاری دانشگاه‌ها با این شرکت گفت: یکی از بزرگ‌ترین دستاوردهای این شرکت، حاصل تلاش چندین ساله تیم‌های تحقیقاتی با همکاری استادان برجسته دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، سنتز ماده اولیه دارویی نیتروگلیسرین و همچنین تولید انبوه قرص پیوسته رهش نیتروگلیسرین با برند دروکانتین با بسته‌بندی منحصر به فرد بلیستر فویل آلومینیومی در سال 1388 و نیز فرآورده دانش‌بنیان یدوفولیک در سال 1395 و قرص مولتی ویتامین پریناتال آی ویتا در سال 1398 است. همچنین این شرکت با همکاری پژوهشگاه دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله، مطالعات بالینی روی قرص‌های آهسته رهش دروکانتین را انجام داده که نتایج آن منتشر شده است. همچنین پروژه‌های دیگری را در زمینه اسپری نیتروگلیسرین با دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران و نیز در زمینه بیماری‌های گوارشی، با مرکز تحقیقات گوارش و کبد دانشگاه شهید بهشتی در دست اقدام دارد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1062132

وب گردی

وب گردی