انتشار 2 جلد کتاب با موضوع فرهنگی و دیپلماتیک

آداب وتشریفات و جامعه شناسی فرهنگی نام دو اثری است توسط استادان دانشگاه آزاد واحد ورامین تألیف و روانه بازار نشر شده است.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، دو کتاب "آداب و تشریفات" و "جامعه شناسی فرهنگی" تألیف استادان دانشگاه آزاد واحد ورامین پیشوا منطبق با سرفصل وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در زمستان 1398 توسط انتشارات "کیان دانش" هر کدام 1000 نسخه به چاپ رسید.

در توضیح کتاب آداب و تشریفات می توان اشاره داشت که رعایت تشریفات مقدمه ای برای حضور در یک محفل و رویداد اجتماعی، مذهبی، سیاسی، فرهنگی و علمی محسوب می شود. در این معرض، فقط برای خود زندگی نمی کنیم. از چارچوب خاصی به ما نگاه می شود و به عنوان برگزیدگان یک کشور مورد قضاوت هستیم. بنابراین باید از عادات ناپسند اجتناب نموده و عادات پسندیده را بپذیریم. حتی اگر این حضور توأم با صرف وقت و زحمت و مغایر با تمایلات شخصی ما باشد. پوشیدن لباس رسمی، آراستگی، تظاهر به خوشحالی و یا تأسف، دوستی های ناخواسته، رعایت تقدم و ... همگی ممکن است با خواسته‌های شخصی ما مغایر باشد، ولی به خاطر پیشبرد اهداف سازمانی ناگزیر به انجام آن هستیم.با رعایت کد رفتار و اصول تشریفات، در جهت منافع ملی و مصالح سازمانی قدم برمی داریم و در این صحنه همواره می‌بایست این منافع بر خواسته های فردی و نفع شخصی مقدم باشند.

همچنین در کتاب جامعه شناسی فرهنگی آمده است که می دانیم تعریف هردانشی عبارت است از بیان خصوصیات موضوع آن دانش در قالب یک یا چند عبارت کوتاه و در عین حال جامع و می دانیم هیچ دانشی در جهان وجود ندارد که دارای یک یا چند تعریف نباشد. منتهی تعاریف هردانشی بستگی تام به حد و قلمرو موضوع آن دانش دارد، هرچه موضوع دانش وسیع و متنوع باشد گوناگونی تعاریفی که از آن دانش به عمل می آید زیادتر است. جامعه شناسی با قلمرو وسیع آن از زمان آگوست کنت تا عصر حاضر تعاریف زیاد از جنبه های خاص این علم شده است و جامعه شناسان هرکدام این دانش نو را با توجه به خصوصیاتی که از امور وحقایق پیچیده اجتماع سرچشمه می گیرد به نوعی تعریف کرده اند.

کتاب "آداب و تشریفات" مشتمل بر بیست و هفت فصل بوده که فصل اول تا هفتم با عناوین ریشه لغت تشریفات، اصول رفتاری، کلیات تشریفات، فرآیند تشریفات، رعایت چند اصل مهم تشریفاتی، رییس دولت، و مسافرت های رییس کشور مطالبی ذکر شده است.

فصل هشتم تا چهاردهم این کتاب نیز با عناوین اصول معمول در برگزاری میهمانی ها، انواع پذیرایی ها، لباس های رسمی، نکاتی در مورد نشان، پرچم رسمی، مبادله هدیه و آداب و رسوم تشریفات در ایران باستان می باشد. هم چنین نویسندگان کتاب در فصول پانزدهم تا بیست و هفتم به تشریفات در سلسله هخامنشی، مهمانداری در آیین اسلام و ایران، تشریفات در قرآن کریم و در کلام پیامبر اکرم (ص) و ائمه اطهار (ع)، آداب و تشریفات در دربار مغولان و ایلخانان، آداب و تشریفات در سلسله صفویه، آداب و تشریفات در سلسله قاجاریه،آداب ایران بعد از اسلام تا انقلاب اسلامی، تحولات عمده در تشریفات پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران، تشریفات بین المللی، رهبران و تشریفات، آداب و تشریفات پسندیده در مراوات بین المللی- تجاری، حاشیه های جذاب تشریفات ایرانی و ضرورت تهیه شرح حال می پردازند.

کتاب "جامعه شناسی فرهنگی" نیز دارای هفده فصل می باشد که متشکل از تاریخچه جامعه شناسی، تعریف جامعه شناسی، دیدگاه های اندیشمندان، فرهنگ شناسی، نهادهای اجتماعی، گروه های اجتماعی، خانواده، هنجارهای اجتماعی و کنترل اجتماعی، نقش و پایگاه اجتماعی، تحرک اجتماعی، طبقه اجتماعی، قشربندی اجتماعی، جنبش های اجتماعی، تغییرات اجتماعی، آسیب شناسی فرهنگی، آسیب شناسی فرهنگی جامعه ایران، عوامل موثر بر هویت و جامعه شناسی فقر می باشد که در 215 صفحه تنظیم شده است.

کتاب آداب و تشریفات برای دانشجویان علوم انسانی خصوصاً رشته های روابط عمومی، علوم سیاسی و تاریخ و کتاب جامعه شناسی فرهنگی برای دانشجویان مدیریت امور فرهنگی، روابط عمومی، جامعه شناسی، روان شناسی، حقوق، امور اداری، تربیت بدنی، مددکاری اجتماعی توصیه می شود.

کد خبر: 1062133

وب گردی

وب گردی