دانشگاه‌ها را تعطیل کنید/ حضور دانشجویان در خوابگاه  باعث  تشدید بحران می‌شود

شوراهای صنفی دانشجویان دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور در بیانه‌ای اعلام کردند: حضور دانشجویان در خوابگاه‌هایی که با کمبود شدید امکانات بهداشتی مواجه هستند؛ عامل تشدید بحران است.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، شوراهای صنفی دانشجویان دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور در بیانیه‌ای از مسئولان خواستند نسبت به تعطیلی دانشگاه‌ها و مدارس تصمیمات لازم را اتخاذ کنند.

در بخش ابتدایی این بیانیه آمده است: پس از چندین روز به گوش رسیدن اخبار ضد و نقیض مبنی بر وجود یا عدم وجود ویروس کرونا در کشور عزیزمان، بالاخره حضور افرادی مبتلا و ناقل این بیماری در کشور تایید شد. کمتر از یک هفته از این اعلام رسمی و کشته شدن بیش از ده نفر از هم میهنانمان می‌گذرد و اکنون ایران در رتبه دوم آمار کشته‌شدگان جهانی قرار گرفته است. آنچه که از طریق دولت و رسانه‌های رسمی ادعا می‌شود کنترل و شکست زودهنگام بیماری است؛ اما تجربه جهانی در کشور‌های مختلف از چین گرفته که بیشتر از یک ماه است درگیر این بیماری است تا ایتالیا که تقریبا همزمان با ایران دچار این مشکل شده است و همچنین گزارش‌های میدانی، خبر از وخامت اوضاع و لزوم توجه بسیار و تلاش در جهت جلوگیری شیوع بیشتر این بیماری دارد.

در ادامه این بیانیه آمده است: گزارشات رسمی و میدانی که از تعداد افراد مشکوک و مبتلا تا تعداد کشته‌شدگان با یکدیگر اختلاف بسیار دارند و هیچ‌کدام قابل استناد و دفاع نیستند. برای ما دانشجویان واضح است که جان حتی یک نفر نیز باید ارزشمند باشد و هر کدام از این آمار در صورت صحت، خبر از بین رفتن انسانی از مردم شریف ما است.حال با وجود واضح تهدید مالی و جانی این بیماری، کوتاهی‌های صورت گرفته در اطلاع‌رسانی و خدمات‌رسانی، کمبود امکانات بهداشتی و همچنین وجود خطر شیوع بالا اثبات شده بیماری؛ لزوم تعطیلی مراکز عمومی از قبیل دانشگاه‌ها با توجه به میزبانی دانشجو از مناطق آلوده یا غیرآلوده، مدارس و سایر مکان‌های علمی، فرهنگی و ورزشی تا رسیدن به اطمینان کامل از رفع خطر و حداقل‌های بهداشتی بیشتر از قبل حس می‌شود و فوریت دارد.

شوراهای صنفی دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور دراین بیانیه اعلام کردند: اکنون ما دانشجویان از مسئولان می‌خواهیم که در کمال صداقت با مردم واقعیات را در میان بگذارند تا همه در کنار یکدیگر فارغ از مباحث غیرکارشناسی از این موقعیت به عنوان یک مبارزه با بیماری واگیردار نه به بیشتر و نه کمتر عبور کنیم. مسلما عبور و گذشتن از این وضعیت مستلزم پذیرفتن موقعیت و ایجاد آگاهی مناسب است. و در این راستا ضمن لزوم وجود پیگیری و انجام اقدامات پیشگیرانه از قبیل آموزش راهکار‌های لازم، تهیه لوازم اولیه به مقدار لازم برای همه‌ی مردم و تعطیل مراکز عمومی از قبیل مراکز علمی مثل دانشگاه‌ها، مدارس و آموزشگاه‌ها، مراکز فرهنگی مثل سینما‌ها، مراکز تفریحی و تجاری و غیره در کشور لازم است.

در این بیانیه تاکید شده است: به نمایندگی از دانشجویان دانشگاه‌های علوم پزشکی این نکته را ذکر می‌کنیم در راستای سوگندی که خورده‌ایم در راستای به کارگیری تمام توان خود در راه حفظ سلامتی مردم کشورمان، ترسی از حضور و یاری رساندن و جان دادن در شرایط بحرانی نداریم؛ اما شایان به ذکر است که در این برهه حضور ما دانشجویان در بیمارستان‌ها و خوابگاه خود تشدید کننده بحران است و به مانند مردم عادی که در این زمان بهتر است از حضور بی‌مورد در بیمارستان منع شوند؛ حضور دانشجویان نیز با توجه به اولویت دوچندان درمان بر آموزش در بیمارستان‌ها امری اشتباه است. بیمارستان‌هایی که خود از پرخطرترین مکان‌های ابتلا هستند و حتی کمترین امکاناتی از جمله ماسک و دستکش در جهت حفظ جان دانشجویان وجود ندارد. حضور در خوابگاه‌هایی که با کمبود شدید امکانات بهداشتی مواجه هستند و خود عامل تشدید بحران است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1062146

وب گردی

وب گردی