کسب‌وکارهای دانش‌بنیان، آینده روشنِ اقتصادهای بزرگ/ فناورانه بخوانید!

اکنون با تغییر اولویت‌ها و چالش‌های کشور، پویایی اقتصاد آن‌هم به‌دست دانشگاهیان ازجمله اهم مأموریت‌های نسل جدید دانشگاه‌ها دیده می‌شود.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، امروزه دانشگاه‌ها با اتکای صرف به ساحت‌های آموزشی دیگر نمی‌توانند کارایی مطلوبی در توسعه جوامع شهری داشته باشند. تربیت نیروهای دیوان سالار دیگر افزونه‌ای برای پویایی اقتصادی هیچ کشوری محسوب نمی‌شود، بلکه انباشت چنین دانش‌آموختگانی، کشورها را با چالش‌های اجتماعی و بعضاً اقتصادی نیز روبه‌رو می‌کند. حتی پژوهش محوری هم امروز دغدغه نخست دانشگاه‌ها تلقی نمی‌شود، دانشگاه‌های نسل سوم برنامه مشخصی برای تربیت دانش‌آموخته کارآفرین برای کارآفرینی و ثروت آفرینی دارند که اکنون این شاخصه اولین معیار ارزیابی دانشگاه‌های جهان شناخته می‌شود.

اقتصادهای بزرگ دیگر بر روی چرخ دنده‌ها و دیزل های سهمگین خلاصه نمی‌شود، اکنون بزرگترین و ارزنده‌ترین شرکت‌ها در زمینه‌ فناوری‌های نرم، دیجیتال و شبکه به وجود آمده و اقتصاد دانش‌بنیان و دانشگاهی رکن اصلی غول‌های اقتصادی دنیا به‌شمار می‌روند. تبدیل علم به ثروت تعریف مجملی است که می‌توان از «علم نافع» ارائه کرد و امروز در پوست اندازی اقتصاد جهانی و البته اقتصاد داخلی، این اقتصاد دانش‌بنیان است که رخ نشان می‌دهد و حرف اول را می‌زند.

دانشگاه‌های ایران پس از 20 سال تمرکز بر روی آموزش‌ محوری و تربیت نیروهای دیوان سالار، به پژوهش محوری روی آوردند و قابلیت دانشمندان ایرانی در نظریه سازی و حرکت در لبه‌های علم را به دنیا اثبات کردند. ولی اکنون اولویت‌ها و چالش‌های کشور تغییر کرده و پویایی اقتصاد آن‌هم به‌دست دانشگاهیان ازجمله اهم مأموریت‌های نسل جدید دانشگاه‌ها دیده می‌شود. تغییر ریل گذاری دانشگاه به فناور محوری و تربیت کارآفرینان متخصص از ویژگی‌های دوران گذار دانشگاه است.

دانشگاه آزاد اسلامی به عنوان بزرگترین شبکه حقیقی دانشگاهی و با دربرگیری بالغ بر 38 درصد جمعیت دانشجویی کشور، می‌تواند نقش کم‌نظیری در توسعه فرهنگ کارآفرینی دانشگاهی و بوم های کسب‌وکار ایفا کند. ریل‌گذاری جدید دانشگاه آزاد اسلامی باتوجه به شرایط آموزش عالی و اولویت‌های کشور در حوزه اشتغال، با تشکیل معاونت تحقیقات، فناوری و نوآوری جهت‌گیری شده و به نقطه تکامل ساختاری رسید. اصلاح و بازنگری گسترده در آیین‌نامه‌ها، تسهیل‌گری در حوزه‌های کسب‌وکار، بازتعریف کارکرد زیرساخت‌های فناوری و نوآوری، تدوین و تصویب آیین‌نامه بازار فناوری و سرای نوآوری به‌عنوان یک ساختار یکپارچه و مفهومی، مهم‌ترین گام‌های دانشگاه آزاد اسلامی در راستای ریل‌گذاری جدید دانشگاه به‌شمار می‌رود.

اکنون بیش از 130 مرکز رشد در واحدهای دانشگاه آزاد فعالیت می‌کنند که واحدهای فناور، شرکت‌های دانش‌بنیان و هسته‌های فناور بسیاری را در خود جای داده‌اند. دانشگاه آزاد در بسیاری حوزه‌های علمی ازجمله روباتیک، نانو، کشاورزی و بیوتکنولوژی جزء سرآمدهای کشور و حتی منطقه به‌شمار می‌رود که در سال‌های اخیر کسب‌وکارهای فراوانی نیز در این حوزه‌ها به وجود آمده که علاوه بر اشتغال‌زایی دانش‌آموختگان دانشگاهی موجب تبدیل علم به ثروت نیز شده است.

باشگاه خبرنگاران دانشجویی ایران(ایسکانیوز) به عنوان رسانه دانشگاهی در نظر دارد در مجله علمی- خبری «فناورانه» به معرفی واحدهای فناور و شرکت‌های دانش‌بنیان دانشگاه آزاد بپردازد و از چالش‌های پیش روی آنها سوال کند. شکست‌ها و موفقیت‌های فناوران و ایده‌پردازان در مجله «فناورانه» بررسی می‌شود تا تصویری واقعی از روند کسب‌وکارهای نوین و دانش‌بنیان به مخاطبان و به‌ویژه دانشجویان ارائه شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1062165

وب گردی

وب گردی