روشی نوین برای حذف فلزات سنگین پساب‌ها ارائه شد

محققان دانشگاه شهید چمران اهواز با روشی نوین و فناورانه موفق به حذف فلزات سنگین از پساب‌های صنعتی شدند.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، ایرج کاظمی نژاد مجری طرح پژوهشی الکترواکسیداسیون پالشی گفت: ما با اجرای این طرح موفق شدیم آلاینده‌ها را از پساب کارخانه‌ها جدا کنیم تا آب خروجی آنها عاری از فلزات سنگین باشد. الکترواکسیداسیون پالسی به عنوان رهیافتی نوین در حذف آلاینده‌های پساب‌ها مورد استفاده قرار گرفت که روشی توانمند، کارآمد و در عین حال سازگار با محیط، ساده و ارزان بدون نیاز به تجهیزات پیچیده است. این روش امکان حذف آلاینده‌ها را در شرایط متعارفی محیط، زمان کم، با کنترل مناسب بازدهی و بدون مصرف انرژی زیاد فراهم می‌کند.

وی ادامه داد: حذف آلاینده‌های مس و نیکل در این طرح مدنظر بود اما این روش برای تمامی فلزات سنگین با بهینه کردن روش قابلیت اجرا دارد. دو الکترود در این روش استفاده می‌شود و با تولید اکسید آهن جذب فلزات سنگین رخ می‌دهد. پس اگر برای هر عنصری شرایط محلول از نظر غلظت و ph بهینه شود می‌توان آن حذف آن عنصر را انجام داد.

با این اقدام محققان و توسعه این روش می‌توان با هزینه‌ای کمتر شاهد جلوگیری از ورود آلاینده‌ها به محیط زیست باشیم. سالانه فعالیت‌های غیراصولی صنعتی و کشاورزی مقادیر زیادی از ترکیبات آلاینده­ آلی و معدنی را به­ طور مستقیم و غیرمستقیم به خاک و آب‌های زیرزمینی وارد می‌کند. این اقدام منجر به آلودگی آنها و در نتیجه وارد شدن به چرخه­ غذایی موجودات زنده می‌شود.

همچنین افزایش فعالیت‌های صنعتی آلودگی ناشی از پساب‌های صنعتی به­ ویژه در اطراف مراکز صنعتی از جمله عوامل تهدید کننده­ سلامت جامعه به ­شمار می‌رود. پس بررسی و مطالعه برای یافتن روشی مناسب و مطلوب برای حذف این آلایند‌ه‌­ها بسیار ضروری است. از جمله­ مهم‌ترین معایب روش‌های موجود در جداسازی آلاینده­‌ها از محیط‌های آبی می­‌توان به نیاز به تجهیزات پیچیده و گران­قیمت، زمان نسبتاً طولانی فرآیند جداسازی، مصرف انرژی زیاد و بازدهی کم اشاره کرد که این عوامل ­موجب محدودیت بکارگیری این روش­‌ها در مقیاس صنعتی می‌شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1062173

وب گردی

وب گردی