مراکز درمانی دانشگاه از ظرفیت خود برای خدمت‌رسانی استفاده کنند/ تقویم آموزشی دانشگاه‌ با توجه به میزان تعطیلی‌ها اصلاح می‌شود

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با قدردانی از جهاد کادر پزشکی دانشگاه آزاد برای غلبه بر ویروس کرونا، گفت: بیمارستان‌ها و مراکز درمانی دانشگاه آزاد اسلامی از تمام ظرفیت خود برای خدمت‌رسانی به مردم استفاده کنند.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، جلسه شورای دانشگاه آزاد اسلامی صبح امروز به ریاست دکتر محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی و با حضور بیژن رنجبر قائم‌مقام رئیس دانشگاه، علی سروری مجد رئیس مرکز حوزه ریاست، روابط عمومی و هماهنگی استان‌ها و احمد حیدری معاون امور مجلس و ارتباطات اجتماعی به صورت ویدئوکنفرانس با رؤسای استان‌های دانشگاه آزاد اسلامی برگزار و مواردی ازجمله مسائل آموزشی، پژوهشی، بودجه و تمهیدات لازم دانشگاه برای مقابله با ویروس کرونا مطرح شد.

دکتر طهرانچی در این جلسه، با تبریک حلول ماه رجب و ولادت امام محمدباقر (ع)، گفت: از زمان برگزاری جلسه پیشین شورای دانشگاه در سازمان مرکزی، شاهد اتفاقات بزرگی ازجمله حضور پرشور مردم در راهپیمایی 22 بهمن، برگزاری انتخابات مجلس شورای اسلامی و اعلام نتایج انتخابات بوده‌ایم. این حضور پرشور و باصلابت مردم نشان‌دهنده ثبات نظام جمهوری اسلامی ایران است که جای تبریک دارد و باید قدر آن را دانست.

وی ادامه داد: آغاز نیمسال دوم سال تحصیلی 99-98 دانشگاه آزاد اسلامی با شیوع بیماری کرونا مصادف شد که تعطیلی یک هفته ای دانشگاه‌ها را در پی داشت. درست است که باید مراحل پیشگیری و درمانی این بیماری را به دقت پشت سر گذاشت، اما باید مراقب باشیم تا درگیر افراط نشویم تا این حساسیت‌ها موجب اختلال در اقتصاد کشور نشود. تحریم‌های ظالمانه، اقتصاد بین‌المللی کشور را دچار خدشه کرده و نباید اجازه دهیم تعطیلی یکپارچه کشور، اقتصاد ملی را نیز با مشکل مواجه کند، بنابراین باید هوشمندانه برخورد کرد و فعالیت‌ها را با ملاحظات لازم ادامه داد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه با توجه به تعطیلی بسیاری از دانشگاه‌های کشور، بار آموزشی واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی نیز سبک شده است، اظهار داشت: تعطیلی موقت واحدهای دانشگاهی، فرصت مناسبی را در اختیار مدیران قرار می‌دهد تا به مسائل غیرآموزشی بپردازند.

دکتر طهرانچی با اشاره به آغاز ثبت نام فراخوان جذب اعضای هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: از روز گذشته پذیرش جدید اعضای هیأت علمی در سامانه آغاز شده و تا 15 اسفندماه ادامه خواهد داشت. جذب اساتید جوان در فراخوان سال 98 براساس آمایش رشته ای صورت گرفته است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه محوریت تعطیلی دانشگاه‌ها درخصوص برنامه‌هایی است که تجمع دانشجویی به همراه دارد، اظهار داشت: در بخشنامه اخیر تأکید شد که تمامی استان‌های دانشگاه آزاد اسلامی درخصوص تعطیلی یا فعالیت، تابع تصمیم‌گیری ستاد ملی مبارزه با کرونا و استانداری‌ها باشند، البته فعالیت‌های دانش بنیان و مراکز رشد دانشگاه آزاد اسلامی از هفته آینده از سر گرفته می‌شود.

عضو هیأت امنای دانشگاه آزاد اسلامی با قدردانی و تجلیل از اعضای کادر پزشکی و معاونت علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی، گفت: حوزه علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی با تمام توان در جهاد غلبه بر ویروس کرونا فعال هستند. بیمارستان‌ها و مراکز درمانی دانشگاه آزاد اسلامی نیز از ظرفیت خود برای خدمت‌رسانی به مردم استفاده می‌کند.

وی با اشاره به تعطیلی دانشگاه‌ها و تغییرات ایجادشده در تقویم آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی، تأکید کرد: در بخشنامه دانشگاه تأکید شده که تعطیلی واحدها، تابع اعلام استانداری‌ها و وزارت بهداشت خواهد بود و تقویم دانشگاهی با توجه به میزان تعطیلی دانشگاه، اصلاح خواهد شد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی خاطرنشان کرد: رؤسای استان‌ها برای اصلاح تقویم آموزشی جدید، سه روش پیش رو خواهند داشت که بنا بر صلاحدید واحد دانشگاهی و شرایط آب و هوایی استان و با توجه به نزدیک شدن فصل گرما، یکی از آنها را انتخاب و در استان متبوع خود اجرایی کنند. افزایش ساعات کلاس‌های آموزشی، استفاده از تعطیلات آخرهفته‌ها و آموزش مجازی برای دروس نظری، سه راه اصلاح تقویم آموزشی است. واحدهای دانشگاهی باید در نظر داشته باشند که 14 تیرماه تا 23 مردادماه زمان ترم تابستانی است و برنامه‌ریزی‌ها باید به گونه‌ای باشد که امتحانات نیمسال دوم تا پیش از این تاریخ به پایان رسیده باشد.

دکتر طهرانچی از رؤسای استان‌ها خواست در جلسه بعدی شورای دانشگاه آزاد اسلامی که هفته آینده به صورت ویدئوکنفرانس برگزار خواهد شد، پیشنهادات و مدل‌های اصلاح تقویم آموزشی خود را ارائه کنند.

وی با تأکید بر لزوم تمرکز مسئولان دانشگاه بر انجام هرچه بهتر مسئولیت‌ها به دور از توجه به حواشی، گفت: خوشبختانه هیأت رئیسه دانشگاه رابطه بسیار خوبی با هیأت امنا دارد و طبق اساسنامه دانشگاه آزاد اسلامی و قوانین و مقررات بالادستی عمل می‌کنیم. اینکه افرادی بخواهند سلیقه خود را به عنوان قانون مطرح کنند، صحیح نیست. وضعیت دانشگاه و اقتصاد آن حساس است و برخی می‌خواهند دانشگاه آزاد اسلامی در این وضعیت حساس موفق نباشد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی خاطرنشان کرد: آیین‌نامه بازار فناوری و سرای نوآوری مصوب جلسه هیأت امنای این دانشگاه، دست واحدها را برای فعالیت‌های فناورانه و نوآورانه باز گذاشته است. همچنین واحدها در فعالیت‌های اقتصادی دیگر نیز می‌توانند براساس نظر کمیسیون معاملات فعالیت داشته باشند، بنابراین توصیه ام به رؤسای مراکز استان‌های دانشگاه آزاد اسلامی این است که برای خروج از وضعیت مالی فعلی، تدبیر داشته باشند و آخرین وضعیت جذب و پذیرش دانشجوی جدید و میزان دریافت شهریه یا اقساط دانشجویان فعال خود را تا هفته آینده به اداره کل برنامه و بودجه سازمان مرکزی ارائه کنند.

دکتر طهرانچی با اشاره به برگزاری نخستین جلسه هم‌اندیشی متخصصان اصلاح نباتات دانشگاه آزاد اسلامی در واحد اصفهان (خوراسگان)، گفت: هدف از برگزاری این نشست، حضور اعضای هیأت علمی گروه کشاورزی و متخصصان اصلاح نباتات دانشگاه آزاد اسلامی بود تا بتوانند از تجربه موفق واحد اصفهان در حوزه بذر صیفی‌جات در واحد خود بهره بگیرند. خوشبختانه واحد‌های دزفول، جیرفت و اراک استقبال خوبی از این جلسه هم‌اندیشی داشتند و انتظار می‌رود با توجه به حضور 1600 عضو هیأت علمی گروه کشاورزی و منابع طبیعی در دانشگاه آزاد اسلامی، از برگزاری چنین جلساتی استقبال بیشتری شود.

عضو هیأت امنای دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به اینکه اسفندماه زمان کشت اولیه محصولات کشاورزی است، از رؤسای استان‌ها خواست در حوزه بذر و اصلاح نباتات، توجه و حساسیت بیشتری داشته باشند و برنامه پیشرفت خود را تا پایان اسفندماه به دکتر نجفی (رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان اصفهان) ارائه کنند.

وی همچنین از تغییر نام دانشکده‌های کشاورزی و علوم پایه خبر داد و گفت: استان‌هایی که اعضای هیأت علمی گروه کشاورزی و علوم پایه دارند، با هماهنگی دکتر علمایی (معاون علوم، مهندسی و کشاورزی) باید عنوان دانشکده‌های خود را تغییر دهند. بدین صورت که دانشکده کشاورزی یا منابع طبیعی به «دانشکده کشاورزی و امنیت غذایی» یا «دانشکده منابع طبیعی و امنیت غذایی» تغییر یابد. نام دانشکده علوم پایه نیز باید تبدیل به «دانشکده علوم پایه و فناوری‌های همگرا» شود.

دکتر طهرانچی از افتتاح چهار سرای نوآوری در دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران خبر داد و افزود: این چهار سرا تا پایان سال در استان تهران افتتاح خواهد شد که نشان از همت خوب دکتر آقامیری (رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران) دارد. از استان‌های دیگر نیز انتظار داریم در حوزه فناوری و نوآوری فعالیت بیشتری داشته باشند.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در پایان این جلسه که بیش از دو ساعت به طول انجامید، با اشاره به احتمال وقوع سیل در استان‌های لرستان و خوزستان، از رؤسای دانشگاه آزاد اسلامی این دو استان خواست تا فعالیت قرارگاه‌های جهادی را با قوت ادامه دهند.

بررسی وضعیت بودجه‌ای استان‌ها و میزان جذب دانشجو در نیمسال تحصیلی جدید، از دیگر موضوعات مطرح‌شده در این جلسه بود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1062193

وب گردی

وب گردی