راه‌اندازی کلاس اینترنتی ملی در چین/ پشتیبانی 7 هزار سرور از کلاس‌‌های آنلاین

وزارت آموزش و پرورش چین در حال راه اندازی «کلاس اینترنتی ملی» است که توسط ۷هزار سرور پشتیبانی می‌شود، 50 میلیون دانش آموز مقطع ابتدایی و متوسطه در روز اول در این کلاس‌ها ثبت‌نام کردند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، وزارت آموزش و پرورش چین به دلیل شیوع ویروس کرونا دستور داد تمامی مدارس ابتدایی و متوسطه در ژانویه تعطیل شود، در این بخشنامه توصیه شده بود که حضور دانش‌آموزان در مدارس باید متوقف شود، نه یادگیری آنان.

وزارت آموزش و پرورش چین در حال راه اندازی «کلاس اینترنتی ملی» است که توسط 7000 سرور پشتیبانی می‌شود، 50 میلیون دانش آموز مقطع ابتدایی و متوسطه در روز اول در این کلاس‌ها ثبت‌نام کردند. در هفته اول 169 کلاس شامل «آموزش همگانی کرونا» با 10 محور مختلف برگزار می‌شود. این وزارتخانه اعلام کرد دوره‌های مجازی با کمک ماهواره در مناطق دورافتاده‌ چین که دارای اینترنت ضعیف هستند نیز قابل پخش خواهد بود.

بر اساس گزارش خبرگزاری ملی چین، مطالب در صورت نیاز توسط معلمان پکن و سایر شهرها تکمیل خواهد شد. کمیسیون آموزش شهرداری پکن در بیانیه‌ای طی هفته جاری اعلام کرد: «این تعطیلات به معنای تعطیلات سنتی نیست، بلکه فرصتی برای آغاز ترم جدید به صورت آنلاین تلقی می‌شود.»

مقامات شانگهای این هفته اعلام کردند که دانشگاه‌ها ، مدارس ابتدایی و متوسطه در این شهر آموزش‌های آنلاین را از دوم مارس با «یک برنامه آموزشی واحد» آغاز می‌کنند.

دوره‌های آنلاین تحت عنوان کلاس ملی اینترنتی که توسط بیش از هزار معلم در سطح شهر ضبط شده است، از تلویزیون پخش می‌شود. دانش‌آموزان می‌توانند دوره‌های زنده و پخش مجدد را هم از تلویزیون و هم به صورت آنلاین مشاهده کنند، اما لو جینگ مدیر کمیسیون آموزش شهرداری شانگهای، در یک کنفرانس مطبوعاتی از دوره‌های آموزشی آنلاین به عنوان «برنامه های درسی نسبتاً آرام» یاد کرد و آن را جایگزین مناسبی برای یک روز عادی مدرسه ندانست.

مقامات شانگهای منابع آنلاین را برای دوره‌های عمومی آنلاین فراهم می‌کنند؛ اما دوره‌های تخصصی باید توسط خود مؤسسات ارائه شود. لو جینگ در این باره گفت: «از دانشگاه‌ها خواسته می‌شود که با منابع و دوره‌های وزارت آموزش و پرورش، برنامه‌های خود را تدوین کنند.»

او ادامه داد: «آموزش آنلاین جایگزین کاملی برای یادگیری در دانشگاه نیست، بلکه پس از بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها دوره‌های تکمیلی و پیشرفته آموزشی برای دانش‌آموزان برگزار خواهد شد.»

مشکلات یادگیری آنلاین

بسیاری از معلمان نگران یادگیری دانش‌آموزان در دوره‌های آموزشی آنلاین هستند. آنها با نوشتن در رسانه‌های اجتماعی می‌گویند که ابزارهای لازم برای این نوع آموزش در دسترسشان نیست. با وجود خرابی سرورها، شبکه‌های ناپایدار چین؛ ثبت‌نام‌های بی‌پایان دانش‌آموزان در برنامه‌های مختلف آموزش مجازی حاکی از آن است که کلاس‌‌های آنلاین به یک موضوع داغ در رسانه‌های اجتماعی چین تبدیل شده است.

بسیاری از مؤسسات آموزش و پرورش برای پخش دروس یا سخنرانی‌های استادان با مشکلاتی از قبیل محدودیت‌ پهنای باند مواجه هستند، همچنین در انتخاب تجهیزات مناسب برای انتقال آموزش آنلاین نیز مشکلات بسیاری وجود دارد.

برخی از والدین در شبکه‌های مجازی ادعا کرده‌اند که موضوعاتی در زمینه شیوع ویروس کرونا در کلاسهای آنلاین سانسور شده است. همچنین در دانشگاه چینهوا از سخنرانی یکی از استادان جلوگیری شده و دانشجویان به‌صورت آنلاین شاهد وقوع این موضوع بودند. معلمان در رسانه‌های اجتماعی اعلام کرده‌اند که پخش مستقیم تدریس آنلاین آنان از سوی دانشگاه‌های بزرگ از مسدود شده است. یکی از معلمان در این باره گفت: «این وضعیت ناخوشایند است که دانش‌آموزان این وضعیت را تماشا می‌کنند، در حالی که منتظر سخنرانی استادان هستند.»

دوره های خصوصی آنلاین چگونه است؟

بسیاری از شرکت‌های خصوصی آموزشی، منابع آنلاین را برای دوره‌های مجازی ارائه می‌دهند. والدین دانش‌آموزان معمولا انتخاب محتوای مناسب خصوصی یا دولتی آموزش آنلاین را دشوار می‌دانند. یکی از والدین در شهر شانگهای دارای دختری است که خود را برای آزمون سراسری چین( گائوکو) آماده می‌کند. وی در این باره گفت: «ارتباط‌گیری با افرادی که دوره‌های آنلاین را به صورت خصوصی ارائه می‌کنند در برخی موارد آسان و در برخی دیگر دشوار است، برخی از آنان نیز با مردم تعامل چندانی ندارند.»

او ادامه داد: « برخی از دوره‌هایی که در آزمون سراسری چین مورد نیاز است، در یک پلتفرم واحد موجود نیست و دانش‌آموزان برای دسترسی به آن باید چندین برنامه نصب کند. مدیریت دوره‌های آنلاین نیز دشوار است، برخی از وب‌سایت‌ها با ورود مراجعان بسیار دچار اختلال می‌شوند.»

یو مینونگ از جمله اولین بنیان‌گذاران گروه آموزش آنلاین کشور چین است. به اعتقاد او، سیستم آنلاین چین «آماده تحول ناگهانی در زمینه یادگیری نیست، همچنین بسیاری از معلمان نیز فاقد تجربه لازم در این زمینه هستند.»

انتهای پیام/

کد خبر: 1062199

وب گردی

وب گردی