اختراع سیستم کنترل هوشمند مرغداری به وسیله تلفن همراه

عضو باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان دانشگاه آزاد اسلامی محصولی تولید کرده است که به صورت هوشمند دما، رطوبت، گاز آمونیاک و... محوطه مرغداری یا گلخانه را اندازه گیری کرده و به صورت مانیتورینگ در اتاق مدیریت، موبایل و اپلیکیشن نمایش می‌دهد. 

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، عقیل کشیر عضو باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان دانشگاه آزاد اسلامی محصولی با عنوان اتوماسیون مرغداری بوسیله تلفن همراه تولید کرده است که در نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی امسال ارائه شد.
کشیر فارغ التحصیل دکتری رشته برق الکترونیک از دانشگاه آزاد اسلامی واحد علی آباد کتول است.

او در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز درباره جزئیات این محصول گفت: این محصول یک سیستم بی سیم کنترل هوشمند اقلیم مرغداری با قابلیت اندازه گیری و کنترل هوشمند (دما، رطوبت، گاز آمونیاک و....) و گزارش دهی مانیتورینگ در اتاق مدیریت، موبایل و اپلیکیشن است که با استفاده از اتوماسیون کنترل هوشمند مرغداری شرایط محیطی مورد نیاز پرورش طیور را به صورت پیوسته تثبیت می کند.‌
کشیر با بیان این که این محصول ساخت شرکت دانش بنیان نفیس پردازشگر دانش است ادامه داد: این محصول دارای تاییدیه علمی از سازمان علمی پژوهش های صنعتی ایران است که ثبت اختراع شده و به تولید نیمه انبوه رسیده است. فعلا در حال رایزنی برای جذب اسپانسر هستیم تا بتوانیم این محصول را تولید انبوه کنیم.

عضو باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان دانشگاه آزاد اسلامی توضیح داد: پایه این محصول به این صورت است که برای محوطه های بزرگ طراحی شده است. چالش محوطه های بزرگ این است که کابلینگ بوده و سرکشی به آن ها هزینه بردار است.
او ادامه داد: به عبارتی برای یک گلخانه یا مرغداری که در یک محوطه بزرگ احداث شده است میزان کابلی که باید مصرف شود برای سانسورها مسئله ساز بوده و ایجاد مشکل می کند و تامین نگهداری آنها در طی یک سال بسیار زیاد است.
این دانشجو گفت: اقدامی که انجام دادیم این بود که اولا کابل را به طور کلی از سیستم حذف کردیم و دوم این که دیتای پارمترهای محیطی اعم از دما، رطوبت، گاز آمونیاک، منواکسید کربن و دی اکسید کربن گلخانه و مرغداری را به صورت دیجیتال از محیط احصا کردیم و به صورت عددی روی تابوی برق بردیم.
او در ادامه تصریح کرد: تابلوی برق با توجه به پارامترهایی که اپراتور تنظیم می کند دمای گلخانه و یا مرغداری را در سطحی که کاربر تعریف کرده ثابت نگه میدارد. یعنی اگر دما بالا برود هیترها خاموش شده و اگر دما کاهش یابد هیترها روشن می شود.
کشیر گفت: اگر در یک محوطه ۱۰ سالن وجود داشته باشد، تمام اطلاعات این ۱۰ سالن در اتاق مدیریت نمایش داده میشود. مزیت این کار این است که فرد با یک نگاه میتواند تمام سالن ها را رصد کند.
البته مشاهده ده سالن در یک اتاق مدیریت نیز کار ملال آوری است و ما هوش را به سیستم اضافه کردیم.

او در ادامه تصریح کرد: این سیستم با توجه به پارامترهایی که در محوطه وجود دارد آلارم داده و تمام این اطلاعات به محض این که از پارمترهای تنظیم شده بالا یا پائینتر رود به صاحب محوطه با یک پیامک اطلاع میدهد و فرد میتواند در همان ثانیه اولیه به سالن های خود سرکشی کرده و مشکل را حل کند.
او با بیان این که این کار در ۲۹۰ مزرعه استفاده و بهره برداری شده است اضافه کرد: ارسال پیامک در لحظه ابتدای خطر به موبایل مسئول فارم، برنامه پذیر بودن سیستم برای تنظیمات دلخواه پرورش و هوشمندی سیستم در کل دوره پرورش و تغییر پارامترهای محیطی از ویژگی‌های این محصول است.‌ همچین این سیستم بدون نیاز به کابل کشی در یک محوطه به شعاع یک کیلومتر نصب شده و سریعا راه اندازی می شود.
عضو باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان دانشگاه آزاد اسلامی گفت: اتوماسیون مرغداری _پرورش طیور که قلب و مرکز فرماندهی کل یک سالن مرغداری _پرورش طیور محسوب می شود آسودگی و آرامش را به صاحبان به ارمغان می آورد چرا که تمام مراحل دستی کنترل و کاهش هزینه های نیروی انسانی حدف شده و مصرف انرژی برق و سوخت را نیز کاهش داده است.

او در ادامه اظهار کرد: افزایش بهره وری ( کاهش قطعات و بهبود ضریب تبدیل و کاهش زمان تولید ) و کاهش در تردد نیروی انسانی به داخل سالن جهت پیشگیری از بیماری‌ها از مهمترین مزیت های این محصول است.
کشیر در پایان تاکید کرد: تمام این مسائل باعث می شود که اتوماسیون در مرغداری و پرورش طیور یک ضرورت شود و دیگر به چشم یک سیستم لوکس و تجملی به آن نگاه نشود‌.‌ همچنین می تواند در میزان تولید تاثیر گذاشته و کیفیت تولید را با توجه به دقیق بودن بازه ها افزایش دهد.

انتهای پیام /

کد خبر: 1062219

وب گردی

وب گردی