تولید بیش از 4هزار نوع قطعه و تجهیزات نفتی در کشور/راه‌اندازی کارخانه ریخته‌گری تا پایان سال

قائم مقام مدیر عامل شرکت دانش‌بنیان گفت: بیش از 4هزار نوع قطعه توربین گازی و بخار و سایر تجهیزات نفت قابل استفاده در قسمت توروبو ماشین توسط این شرکت تولید شده است.

مهدی کریم زاده خویی قائم مقام مدیر عامل شرکت دانش‌بنیان در گفت‌وگو با خبرنگار گروه علم و فناوری ایسکانیوز، با اشاره به فعالیت این شرکت اظهار کرد: این شرکت دانش‌بنیان حاصل بیش از یک دهه تجربه در زمینه توربینهای گازی، توربینهای بخار و توربو شارژر است. هم اکنون این شرکت به عنوان یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان و معتبر در عرصه صنعت نفت، گاز، پتروشیمی و ریلی با محوریت توربو ماشین‌ها (توربین گاز، توربو شارژر و توربین بخارو پمپ‌ها) در حال فعالیت است.

کریم‌زاده‌خویی ادامه داد: هم اکنون این شرکت، به اعتبار و پشتوانه درخشان سالهای گذشته توانسته است، جای پای محکمی را در صنعت ریلی و انرژی باز کند و به عنوان یک شرکت پیشگام و دانش‌بنیان پروژه‌های ملی بسیاری از جمله مهندسی و ساخت توربو شارژرCARNO 3400 را به سرانجام برساند. گفتنی است این توربوشارژر CARNO 3400 با افزایش توان مکش هوای ورودی توسط موتور موجب احتراق بهتر سوخت می‌شود و از اساسی‌ترین تجهیزات موتورهای دیزل لکوموتیو به شمار می‌آید و نقش به سزایی در افزایش توان و بازده دارد. نیروی محرکه توربوشارژر، گازهای خروجی از اگزوز موتور است.

وی با اشاره به اینکه اولین روتور را ما بازسازی کردیم، گفت: این امر مهم نقطه عطفی برای این شرکت دانش‌بنیان شد تا بتواند که به ساخت تجهیزات صنعت نفت ورود کند.

قائم مقام مدیر عامل شرکت دانش‌بنیان تصریح کرد: با ورود این شرکت در عرصه ساخت تجهیزات کلیدی صنعت نفت وگاز برخی از تجهیزات مورد نیاز صنعت نفت به دلیل ساخت داخلی دیگر وارد نمی‌شود تاجایی که کشور را از وابستگی به کشورهای خارجی بی‌نیاز کرده است.

وی ادامه داد: بیش از 4 هزار نوع قطعه توربین گازی و بخار و سایر تجهیزات نفت در قسمت توروبو ماشین که استفاده می شود توسط این شرکت دانش‌بنیان تولید شده است. اولین محصولی که باعث دانش‌بنیان شدن این شرکت شد طرح تفضیلی توربوشارژلوکوموتیو بود که ما آن‌را به معاونت علمی و فناوری و صندوق نوآوری و شکوفایی نشان دادیم تا بعد از بررسی مورد تایید قرار گرفت. هم‌اکنون نزدیک 160 قطعه در این دستگاه بکار رفته است که ما بعد از تولید با 50 درصد قیمت خارجی تحویل کارفرما دادیم. این دستگاه هم‌اکنون در ناوگان ریلی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وی اضافه کرد: قرارداد این شرکت در مرحله اول تحویل 50 دستگاه توربوشارژر طی حداکثر دو سال آتی است و با تحویل و بهره‌برداری از توربو شارژرهای لکوموتیوهای آلستوم (CARNO 3400) ضمن رفع وابستگی به شرکت‌های اروپایی، به ازای هر دستگاه توربین از خروج بیش از 65 هزار یورو جلوگیری می‌شود و پیش بینی پشتیبانی قطعات و تحویل سالیانه بیش از 20 دستگاه وجود دارد.

کریم‌زاده خویی تصریح کرد: همه این تجهیزات با دانش فنی و بهینه‌سازی و مهندسی معکوس بوده است. وزارت نفت از انواع قطعات توربین‌های گازی و تجهیزات جانبی و روتور و توربین گازی استفاده می‌کنند تا جاییکه تجهیزات تولید این شرکت در وندورلیست وزارت نفت به ثبت رسیده است.

وی ادامه داد: با توجه به پیچیدگی صنعت نفت هرچقدر محصول جدید تولید کنیم بازهم اولین محصول در این صنعت است که نیاز به آرندی دارد تا محصول با کیفیت ارائه شود. می‌توان گفت این شرکت دانش‌بنیان رقیب شرکت زیمنس است.

قائم مقام مدیر عامل شرکت دانش‌بنیان برنامه‌های آتی این شرکت را توسعه صادرات و راه‌اندازی کارخانه ریخته‌گری عنوان کرد و افزود: در ایران تنها دو مجموعه دولتی در عرصه ریخته‌گری فعالیت می‌کنند بنابراین در تلاش هستیم که این کارخانه را تا پایان سال به بهره‌برداری برسانیم. این کارخانه در زمینه ریخته‌گری برای قطعات ناحیه داغ توربین‌ها کاربرد دارد. لازم به ذکر است که این طرح مورد تایید صندوق نوآوری و شکوفایی قرار گرفته است. با بهره‌برداری از این کارخانه کشور از واردات برخی از قطعات بی‌نیاز خواهد شد.

وی افزود: هم‌اکنون در این شرکت دانش‌بنیان نزدیک 40 نفر به صورت مستقیم و 200 نفر به صورت غیر مستقیم مشغول به فعالیت هستند.

نویسنده: ملیحه آدینه

انتهای پیام/

کد خبر: 1062253

وب گردی

وب گردی