مصوبات ستاد ملی مدیریت و مقابله با کروناویروس اعلام شد/ دانشگاه‌ها یک هفته دیگر تعطیل شدند

وزیر بهداشت در حاشیه نشست ستاد ملی مدیریت و مقابله با کروناویروس گفت: با توجه به اینکه دانشجویان یک هفته به مسافرت و نزد خانواده های خود رفته اند، برای ما سخت است که تشخیص دهیم چه فردی آلوده است یا خیر، مقرر شد که دانشگاه های دولتی و غیردولتی به مدت یک هفته دیگر تعطیل شوند.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، سعید نمکی در حاشیه نشست ستاد ملی مدیریت و مقابله با کروناویروس در وزارت بهداشت با اعلام این مطلب، اظهار کرد: در ورودی بسیاری از شهرهای پرتردد، تیم های بهداشتی مستقر می شوند و با بررسی درجه حرارت بدن با استفاده از تب سنج های دیجیتال، موارد مشکوک یا مبتلا به کووید۱۹ را متوقف و به مدت ۱۴ روز قرنطینه می کنند. از همه عزیزان می خواهم که این مطالب را به دیگران منتقل کنند تا شرمنده مردم شریف ایران نشویم.

وی افزود: وقتی دو یا سه روز تعطیلی مدارس را اعلام می کنیم، مردم راهی مسافرت نشوند و یا خدای نکرده از منطقه ای آلوده به غیر آلوده و یا برعکس سفر کنند و اگر فردی در مبادی شهری، مشکوک به کروناویروس تشخیص دهیم، قطعا ۱۴ روز در قرنطینه همان شهری که رفته نگه می داریم که باعث تلخکامی این افراد خواهد شد؛ بنابراین تقاضا داریم که مردم سفرها را محدود کنند.

وزیر بهداشت در خصوص تعطیلی مدارس گفت: مقرر شد مدارس در مناطقی که موارد مثبت کووید۱۹ در آنها شناسایی شده اند، در یک دوره سه روزه تعطیل شوند، البته تصمیم قطعی جمعه شب به خانواده ها اعلام خواهد شد.

نمکی تصریح کرد: در مورد دانشگاه ها با توجه به اینکه دانشجویان یک هفته به مسافرت و نزد خانواده های خود رفته اند، برای ما سخت است که تشخیص دهیم چه فردی آلوده است یا خیر، مقرر شد که دانشگاه های دولتی و غیردولتی به مدت یک هفته دیگر تعطیل شوند البته این تصمیمات باید بر اساس مصوبه شورای عالی امنیت ملی به امضا و تایید رییس جمهوری برسد و ابلاغ شود.

وی ادامه داد: تعطیلی دانشگاه ها مشروط به حضور اساتید در محل کار خود ارائه دروس از طریق آموزش از راه دور به صورت مجازی است بنابراین دانشگاه ها تعطیل نیست و حتما اساتید باید در محل کار خود حاضر شوند و دانشجویان می توانند حاضر نشوند و آموزش ها را از راه دور دریافت کنند تا شبهه انتقال ویروس و آلودگی را در خوابگاه ها و کلاس های درس، نداشته باشیم و در مورد آموزش و پرورش نیز قرار شد برای روزهایی که دانش آموزان در مناطق آلوده برای آرامش خاطر خانواده ها و پرهیز از آلودگی، سرکلاس حاضر نمی شوند، حتما باید دروس به شکل از راه دور و با کمک صدا و سیما و فضای مجازی به آنها ارائه شود.

وزیر بهداشت خاطرنشان کرد: در ستاد ملی مدیریت و مقابله با کروناویروس در مورد بقاع متبرکه شامل آستان مقدس حضرت معصومه، حرم مطهر رضوی، شاهچراغ و همچنین حرم حضرت عبدالعظیم، امامزاده صالح و سایر بقاع متبرکه شلوغ مقرر شد که محدودیت ورود به حرم را اعلام کنیم و افراد فقط بتوانند از درون صحن و حیاط این اماکن، زیارت کرده و سلام بدهند البته در وزارت بهداشت، پیشنهاد دیگری داشتیم اما با اکثریت آرای حاضر در ستاد به این جمع بندی رسیدیم که فعلا در ورود به حرم محدودیت اعمال کنیم.

نمکی اضافه کرد: محدودیت به ورود به حرم در بقاع متبرکه به این شرط اعمال می شود که در بدو ورود به صحن و حیاط این اماکن، نکات بهداشتی از جمله آموزش های بهداشتی، نصب ماسک، ضدعفونی کردن دست ها و عبور بی وقفه زائران انجام شود و زائران نباید بمانند و تجمع کنند و خادمین نیز برای هدایت مردم از صحن و عدم توقف در یک محل، مستقر خواهند شد.

وی یادآور شد: در مورد نماز جمعه نیز مقرر شد در مناطق آلوده به ویروس کووید۱۹، برپایی نماز جمعه برای یک هفته متوقف شود البته این تصمیمات، مقطعی است و با پیشرفت کار شاید این تصمیمات سخت تر و شاید هم روان تر شود و همه اینها منوط به تایید و امضای رییس جمهور و ابلاغ این تصمیمات است.

وزیر بهداشت اظهار کرد: خوشبختانه از امروز سامانه ۴۰۳۰ در کل کشور برای تقویت سرعت در پاسخگویی به سوالات مردم در مورد بیماری کووید۱۹ راه اندازی شد و مردم قبلا سوالات خود را با سامانه ۱۹۰ مطرح می کردند و مدت زیادی برای دریافت پاسخ، منتظر می مانند اما سامانه ۴۰۳۰ از امروز با کمک ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) برای پاسخگویی به مردم راه اندازی شده است.

نمکی ادامه داد: خوشبختانه سیگنال هایی که از وضعیت بیماری کووید۱۹ در کشور دریافت می کنیم، امیدوار کننده است گرچه شاهد افزایش تعداد موارد مثبت ابتلا به کووید۱۹ در کشور هستیم؛ اما خوشحالیم که افراد رو به بهبود روند افزایش دارند و تعداد قابل توجهی از بیماران مبتلا به این ویروس از بیمارستانها ترخیص شده اند و حدود ۳۰ نفر از بیماران در قم کاملا بهبود یافته ترخیص شدند و اگر این روند ادامه پیدا کند و مردم نکات بهداشت فردی و عمومی را رعایت کنند، آینده روشنی برای مهار بیماری با همکاری بین بخشی می بینیم.

وی ادامه داد: در حال حاضر همه برای مقابله با کروناویروس همانند دوران دفاع مقدس و شرایط ویژه کشور، به صحنه آمده و نیروهای مسلح، اجرایی و سازمان های مردم نهاد برای مهار ویروس کرونا به وزارت بهداشت کمک می کنند.

وزیر بهداشت در خصوص برگزاری جلسه ستاد ملی مدیریت و مقابله با کروناویروس گفت: با چندین نفر از وزرای دولت، نمایندگان نیروهای مسلح، ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) و برخی از دستگاه های اجرایی دیگر، جلسه ای نسبتا طولانی و مفصل داشتیم و در این نشست، کمیته های مختلفی برای مسئولیت های مختلف و روسای این کمیته ها که اعضای اصلی این ستاد هستند، مشخص شدند و اهداف و وظایفی برای این کمیته ها در نظر گرفته شد که قرار شد ابلاغ شود.

نمکی افزود: مقرر شد که ستادهای استانی مدیریت و مقابله با کروناویروس در استانها تشکیل شود که به زودی ابلاغ می شود. همچنین در مورد ارائه اخبار و اطلاع رسانی نیز مقرر شد که راه های مشخصی را دنبال کنیم و کماکان وزارت بهداشت و سازمان صدا و سیما به عنوان کانال اصلی ارائه اخبار و اطلاع رسانی با هماهنگی سایر دستگاه ها، کار خود را ادامه می دهند.

وی در خصوص توزیع بسته های بهداشتی و آموزشی بین مردم، گفت: خوشبختانه توزیع این بسته ها در قم انجام شده و با کمک بسیج و همکاران خودمان این بسته ها در بیش از ۲۰۰ هزار خانواده قمی توزیع شده و در گیلان نیز این کار شروع شده است.

وزیر بهداشت تاکید کرد: همه کارخانه های تولید ماسک، محلول های ضدعفونی کننده در کشور به صورت سه شیفت در حال فعالیت هستند و به محض اینکه تولیدات آنها به دست ما برسد و به حد مناسبی از ذخیره برسیم، توزیع این محصولات انجام می شود همچنین با افزایش تولیدات الکل و مواد شوینده، این محصولات برای عرضه به داروخانه ها داده می شود و امیدواریم که شنبه به شکل انبوه شاهد عرضه الکل و مواد شوینده در داروخانه ها باشیم.

نمکی خاطرنشان کرد: محلول ضد عفونی کننده و ماسک نیز در محل هایی مانند ایستگاه های اتوبوس، مترو سعی می کنیم که تا اوایل هفته آینده توزیع کنیم البته ۵۰ میلیون ماسک در حال واردات است که فردا بخشی از آن به ما تحویل می شود که قرار است ماسک های مخصوص و لباس های محافظتی را در بین پرسنل بهداشتی و درمانی توزیع کنیم و در اماکن عمومی نیز ماسک به صورت رایگان توزیع خواهد شد البته بعد از اینکه ذخیره سازی به حد مطلوب رسید، در داروخانه ها نیز توزیع می شود.

وی در خصوص اظهارات وزیر امور خارجه آمریکا در مورد عدم شفافیت اطلاع رسانی ایران برای بیماری کووید۱۹، گفت: بنده اگر بخواهم دروغگوترین رژیم دنیا را معرفی کنم، یکی رژیم صهیونیستی و دیگری رژیم آمریکا است. سه روز پیش گروهی از کره جنوبی به سرزمین های اشغالی سفر کرده بودند و وقتی به کره جنوبی رسیدند، ۹ نفر از آنها مبتلا به کووید۱۹ بودند و این نشان می دهد که رژیم صهیونیستی به عنوان یکی از بزرگترین دروغگویان تاریخ، یکی از موارد ابتلا به این ویروس را اعلام نکرده بود و متاسفانه تعدادی از توریست های کره جنوبی در این سرزمین های اشغالی مبتلا به ویروس کووید۱۹ شده بودند.

وزیر بهداشت تاکید کرد: بزرگترین دروغ آمریکایی ها این بود که می گفتند دارو و تجهیزات پزشکی را از تحریم ها خارج کردیم و متاسفانه اخیرا به سوییسی ها اجازه محدود حدود ۲ میلیون یوریی واردات دارو به ایران دادند در حالیکه ما تا کنون حدود ۳ میلیارد یورو واردات دارو و تجهیزات پزشکی به کشور داشته ایم و یک روز نگذاشتیم مردم بدون دارو و تجهیزات پزشکی بمانند و علیرغم این دروغ بزرگ آمریکایی ها، مجبور شدیم تحریم ها را از راه های مختلف دور بزنیم.

نمکی تاکید کرد: آنچه در مورد کروناویروس تا کنون به مردم اعلام کرده ایم، منطبق بر واقعیت است و روزی در مورد آمار و اطلاعات به صورت مفصل تر با مردم سخن خواهم گفت. تحریم ها در گردش کار ما، اثراتی داشت گرچه نگذاشتیم مردم کمبود دارو و تجهیزات پزشکی را احساس کنند اما این محصولات را گران تر تهیه کردیم و از راه های سخت تر، وارد کردیم و مردم در برخی برهه ها، اذیت شدند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1062257

وب گردی

وب گردی