تولید بیوکاتالیست پالاینده برای اولین بار در کشور

رئیس هیئت مدیره یک شرکت دانش‌بنیان با اشاره به اینکه بیوکاتالیست پالاینده برای اولین بار در کشور تولید شده است، گفت: با توجه به نیاز کشور و اهمیت نفت در اقتصاد ایران حوزه‌ای که بیشتر مورد تأکید قرار گرفت، صنایع نفت، پالایشگاهی و پتروشیمی بود و بیوکاتالیست‌هایی تولید کردیم که در پالایندگی پساب‌های این صنایع نقش دارند.

الهه پورفخرایی رئیس هیئت مدیره یک شرکت دانش‌بنیان در گفت‌وگو با خبرنگار گروه علم‌وفناوری ایسکانیوز، در رابطه با فعالیت‌های این شرکت اظهار کرد: این شرکت در سال 92 ثبت و در سال 93 به عنوان یک شرکت‌ دانش‌بنیان فعالیت خود را شروع کرده است. فعالیت اولیه این شرکت در دو محور تعیین شد. نخست محصولات بیوتکنولوژی که به کشور وارد می شدند و سطح فناوری پیچیده نداشتند و امکان تولید در زمان اندک وجود داشت.

وی به تولید بافرهای مولکولی اشاره کرد و گفت: یکی از کارهای زمانبر و با احتمال ایجاد خطای فردی تهیه بافرهای مولکولی است. از این رو بسیاری از کمپانی‌های معتبر جهان به آماده سازی این بافرها با دقت بالا می‌پردازند که برای مصرف کنندگان علاوه بر دقت کافی و کیفیت بالا سبب صرفه جویی در زمان و هزینه می‌شود. در این زمینه تولید بافرهای مولکولی انجام شد که به دلیل قیمت رقابتی و کیفیت مناسب بازار خوبی به دست آوردیم.

پورفخرایی تصریح کرد: محور دوم فعالیت شرکت تولید محصولات زیست فناورانه با سطح فناوری پیچیده با توجه به بازار و نیاز صنایع بود. همچنین با توجه به نیاز کشور و اهمیت نفت در اقتصاد ایران حوزه‌ای که بیشتر مورد تأکید قرار گرفت، صنایع نفت، پالایشگاهی و پتروشیمی بود. در واقع بیوکاتالیست‌هایی را تولید کردیم که در پالایندگی پساب‌های این صنایع نقش دارند. ترکیبات فنولی و هیدروکربنی که در این پساب‌ها وجود دارد و سرطانزا هستند، با استفاده از بیوکاتالیست‌های تولیدی این شرکت حذف شدند و این طرح‌ها در بین طرح‌های موفق صندوق نوآوری و شکوفایی قرار گرفتند.

وی با اشاره به اهمیت پروژه بیوکاتالیست پالاینده گفت: این محصول برای اولین بار در کشور تولید می شود. اهمیت محصول در تصفیه پساب‌های حاوی مواد آلی است که حجم تولید بسیار بالایی در کشور دارند و به دلیل وابستگی اقتصاد کشور به صنعت نفت اجتناب ناپذیر است. از سوی دیگر مشکل کم آبی در ایران به عنوان یکی از کشورهای واقع در کمربند خشک کره زمین بسیار بحرانی است.

پورفخرایی ادامه داد: حذف ترکیبات سمی از پساب‌های شرکت‌های نفتی و پتروشیمی و استفاده مجدد از آب حاصل در حوزه کشاورزی از یک سو مشکلات زیست محیطی اپن پساب ها را حل می‌کند و از سوی دیگر با تامین آب مورد نیاز کشاورزی در تقویت و رشد کشور در این حوزه کمک می‌کند. در این طرح برای اولین بار استفاده از بیوکاتالیست پالاینده در سطح کشور مد نظر قرار گرفته است.

رئیس هیئت مدیره یک شرکت دانش‌بنیان اظهار کرد: همگام با رشد زیست فناوری و پایدارسازی آن با ترکیبات نانو در کشورهای توسعه یافته در این مسیر قدم گذاشته و جهت رفع مشکلات در حوزه های صنعت، کشاورزی، پزشکی و محیط زیست توانستیم ایده‌های زیست فناورانه ارائه دهیم، این روش‌ها در دنیا بسیار حائز اهمیت بوده و توانسته‌اند نتایج سودآوری ایجاد کنند. از سوی دیگر تحمیل آلودگی به محیط‌زیست در زندگی بشری اجتناب‌ناپذیر است با به کارگیری این ترکیبات دوستدار محیط زیست به جای بسیاری از ترکیبات شیمیایی تا حد زیادی می توان در حفظ محیط زیست کوشید.

وی تأکید کرد: با توجه به تجربیات شرکت و تمایل به فروش محصولات به مردم به عنوان مصرف کننده نهایی و با توجه به بازار بزرگ واردات مکمل های غذایی در زمینه تولید بیومکمل ها که دارای ارزش غذایی بسیار بالا هستند، شروع به فعالیت کردیم. در بحث بیومکمل‌های غذایی محصول تولیدی ما در حد نمونه آلمانی است که در حال حاضر به کشور وارد می شود. این محصول به دلیل طرح کسب و کار مناسب توانسته است سرمایه کافی برای تولید جذب کند و الان در مراحل دریافت مجوز سازمان غذا‌ودارو هستیم.

پورفخرایی تأکید کرد: این شرکت دانش‌بنیان در راستای توسعه علمی و تجاری در زمینه تولید بیومکمل‌های غذایی با صندوق نوآوری و شکوفایی قرارداد مشارکت منعقد کرده است. امید است تولید این محصولات با ارزش غذایی بالا بتواند در راستای رشد کشور و بهبود به سلامت جامعه اثر گذار باشد. تولید ثروت از علم به عنوان مبنای عملکردی این شرکت در راستای ارزآوری برای کشور و افزایش اشتغال افراد تحصیلکرده است.

وی تصریح کرد: با توجه به کاهش ارزش ریال قیمت محصولات وارداتی بسیار افزایش یافته است و بسیاری از خانوارها توان خرید محصولات وارداتی را ندارند. به دلیل افزایش زندگی شهرنشینی، تغییر سبک زندگی افراد، تغذیه نامناسب و کم تحرکی استفاده از مکمل های غذایی برای بسیار از گروه های حساس به عنوان نیاز مطرح است.

پورفخرایی ادامه داد: در حوزه خدمات بیوتکنولوژی بسیار موفق عمل کردیم. در بخش بیوکاتالیست‌ها پس از تلاش‌های بسیار مصوباتی دریافت کردیم که این پروژه را به صورت پایلوت انجام دهیم که متاسفانه به دلیل تغییرات سیستم مدیریتی در شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران این طرح مسکوت ماند.

وی بوروکراسی‌های ادارای، اقتصاد دولتی، تصمیمات انفرادی مدیران و نبود حمایت‌های واقعی از کالای ساخت ایران را از مشکلات اساسی این شرکت‌ها عنوان کرد و گفت: امید است مسئولان کشور به صورت عملگرا و همه جانبه از شرکت‌های دانش‌بنیان حمایت کنند و با محدود کردن واردات و قاچاق سبب رشد تولید در کشور شوند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1062269

وب گردی

وب گردی