مرکز تحقیقات حقوق و معاضدت قضایی در دانشگاه آزاد شاهرود ایجاد شد

مرکز تحقیقات حقوق و معاضدت قضایی دانشگاه آزاد اسلامی شاهرود به صورت رایگان کارآموزی حقوقی را برخلاف سایر دانشگاه ها برای دانشجویان فراهم کرده است که این موجب شاخص شدن رشته حقوق دانشگاه آزاد اسلامی شاهرود در بین دانشگاه های ارائه دهنده این رشته در سطح کشور می شود.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز از شاهرود، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی شاهرود از ایجاد «مرکز تحقیقات حقوق و معاضدت قضایی دانشگاه آزاد اسلامی شاهرود» خبر داد و تصریح کرد: با ایجاد این مرکز تعداد مراکز تحقیقاتی موجود در این واحد دانشگاهی به 3 مرکز افزایش یافت.

سیداحمد ابوالقاسمی‌فر در بیان هدف از تأسیس و اهمیت وجود این مرکز تحقیقاتی گفت: آنچه که مسلم است ضعف آموزش عملی برای دانشجویان حقوق در سراسر کشور وجود دارد و حال آنکه حساسیت و ضرورت انجام کارورزی برای فارغ التحصیل حقوق همانند محصلان پزشکی و شاید بیشتر وجود دارد چرا که اگر یک پزشک صرفا با جان یک انسان سر و کار دارد یک قاضی یا وکیل مدافع سرنوشت جان، مال و ناموس و حیثیت انسان ها را تعیین می کند؛ بر همین اساس ایده ایجاد مرکز تحقیقات حقوقی و معاضدت قضایی مطرح شد؛ پس از تجربه موفق برگزاری کارگاه های درون دانشگاهی و همچنین دوره شبیه سازی دادرسی در حقوق داخلی برای اولین بار در سطح دانشگاه های کشور(موت کورت) که در 4 اردیبهشت ماه امسال برگزار شد این مرکز را در ساختمانی با زیربنای حدود 460 متر مربع و در کنار «مرکز تحقیقات مواد مؤثره گیاهان دارویی» این واحد که پیشتر افتتاح شده بود ایجاد کردیم.

وی در خصوص چگونگی اخذ مجوز ایجاد «مرکز تحقیقات حقوق و معاضدت قضایی» گفت: پس از بازدید میدانی و تأیید وجود پتانسیلهای لازم در دانشگاه آزاد اسلامی واحد شاهرود و موفقیت این مرکز در جذب طرح های تحقیقاتی درآمدزا در سال جاری مجوز ایجاد «مرکز تحقیقات حقوق و معاضدت قضایی دانشگاه آزاد اسلامی شاهرود» توسط مدیرکل پژوهش ها و مراکز تحقیقاتی سازمان‌ مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی صادر شد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی شاهرود با بیان اینکه این مرکز تاکنون در زمینه حقوقی و طرح های برون دانشگاهی فعالیت های زیادی را انجام داده است ابراز کرد: دکتر عظیمیان عضو هیأت علمی و مدیر گروه حقوق دانشگاه آزاد اسلامی شاهرود که برای ایجاد این مرکز زحمات زیادی کشیده اند ریاست و هدایت این مرکز را بر عهده گرفته اند.

ابوالقاسمی فر در بیان فواید و هدف ایجاد مرکز تحقیقات حقوقی و معاضدت قضایی گفت: این مرکز موجب شاخص شدن رشته حقوق در بین دانشگاه های ارائه دهنده این رشته در سطح کشور است چرا که بصورت رایگان کارآموزی حقوقی را برخلاف سایر دانشگاه ها برای دانشجویان فراهم نموده است.

عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی شاهرود ادامه داد: این مرکز متشکل از دو هسته علمی و با رویکرد اولیه اخذ طرح های پژوهشی برون دانشگاهی تأسیس شد و متشکل از اعضای هیات علمی واحد و تعدادی از پژوهشگران خارج از واحد است که گام‌های ابتدایی پروژه های تحقیقاتی را برداشته اند.

وی در تشریح عملکرد این مرکز ابراز داشت: در سطح معاضدت قضایی با رویکرد کارآموزی، دانشجویان در سه دپارتمان حقوقی، کیفری و خانواده اقدام به ارشاد و راهنمایی مراجعان می کنند. در فاز اول معاضدت، مددجو می تواند صرفا از هم فکری و مشاوره حقوقی مشاوران مرکز استفاده کرده و توصیه های تخصصی را دریافت نماید، در فاز دوم در صورت تمایل می تواند از خدمات کتبی مشاوران به صورت تدوین ‌شکواییه، دادخواست، اظهارنامه و لوایح در حوزه های مختلف استفاده کند.

وی با گلایه از برخی دانشگاهها و مؤسسات آموزشی گفت: متأسفانه برخی دانشگاهها و مؤسسات آموزشی بدون احترام به حقوق مالکیت فکری و بدون داشتن مجوزهای قانونی از عناوین این مرکز و مسابقاتی مثل شبیه سازی دادرسی(موت کورت) که در اردیبهشت ماه سال جاری برگزار شد اقدام به سوء استفاده تبلیغاتی نموده اند که شایسته است از چنین بداخلاقی های حرفه ای اجتناب شود.

ابوالقاسمی فر در بیان بخشی از اقدامات صورت گرفته در دانشگاه آزاد اسلامی واحد شاهرود در سال 98 افزود: پیش از این یعنی در ماههای پایانی سال 97 در دانشکده علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شاهرود تنها «مرکز تحقیقات نانوذرات بیولوژیک در پزشکی» کشور ایجاد و در مردادماه امسال افتتاح شد در این مرکز آقای دکتر بهروز یحیایی و همکاران ایشان روی سلول های سرطانی کار می کنند و با مرکز علمی بسیاری قرار داد منعقد کرده اند و تحقیقات زیادی را انجام داده اند.

وی در توضیح مراکز تحقیقاتی موجود در دانشگاه آزاد اسلامی شاهرود ادامه داد: در پاییز امسال هم «مرکز تحقیقات مواد مؤثره گیاهان دارویی در دانشگاه آزاد اسلامی شاهرود» توسط معاون علوم پزشکی سازمان مرکزی دانشگاه افتتاح شد که در آن مجید مظفری عضو هیأت علمی گروه شیمی واحد و همکاران وی بر روی گیاهان زعفران و آلوئه ورا و سایر گیاهان با خواص دارویی مطالعه و فعالیت می کنند.

عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شاهرود با اشاره به اینکه دو مرکز رشد در دانشگاه آزاد اسلامی شاهرود وجود دارد خاطر نشان کرد: یکی از این مراکز رشد زیر نظر پارک علم و فن آوری استان سمنان است و یکی دیگر به صورت مستقل و زیر نظر سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی است و دانشگاه آزاد اسلامی شاهرود جزو معدود دانشگاههای کشور است که دارای دو مرکز رشد فناوری است. همچنین پنج شرکت دانش بنیان با محصول در این دانشگاه مستقر هستند‌.

انتهای پیام /

کد خبر: 1062288

وب گردی

وب گردی