پاسخ‌ فدراسیون فوتبال، فیفا را قانع می‌کند؟

فدراسیون فوتبال پاسخ فیفا را درباره موضوع انتخابات و ایرادهای اساسنامه‌ای داده و به برگزاری انتخابات در تاریخ ۲۵ اسفندماه تأکید کرده است.

به گزارش گروه ورزشی خبرگزاری ایسکانیوز و به نقل از تسنیم، نامه فیفا به فدراسیون فوتبال در آستانه انتخاب رئیس جدید، نکته‌های بسیاری دارد. یکی از نکات این نامه به بحث اساسنامه‌ای باز می‌گردد که فیفا از فدراسیون پرسیده "چرا اساسنامه اصلاح‌شده که اوایل سال جاری با حضور نمایندگان فیفا تدوین شد، هنوز به تأیید نرسیده است؟" موضوعی که روز گذشته نیز در گزارش خبرگزاری تسنیم به آن اشاره شد. این سؤال نیز پرسیده شد که چرا مسئولان فدراسیون فوتبال کوچک‌ترین اقدامی برای تأیید اساسنامه اصلاح‌شده نکردند؟ (لینک مطلب)

عدم اقدام از سوی مسئولان فدراسیون فوتبال برای به تأیید رساندن اساسنامه اصلاح شده در حالی رقم خورده که فیفا در تاریخ‌های 15 و 26 مهرماه، 20 آذرماه و 26 دی‌ماه سال 98 این نکته را به فدراسیون یادآوری کرده است. طبق آنچه در نامه فیفا دیده می‌شود، به نظر می‌رسد آخرین پاسخ فدراسیون فوتبال به فیفا تأیید پیش‌نویس اساسنامه پس از انتخابات بوده که این موضوع را باید به شرایط اضطراری مرتبط دانست.

پس از استعفای مهدی تاج که 8 دی‌ماه رقم خورد، عملاً دغدغه اصلی هیئت رئیسه فدراسیون فوتبال و مقامات ارشد ورزش کشور برگزاری انتخابات در سریع‌ترین زمان ممکن بود. با توجه به اینکه به تأیید رساندن اساسنامه فدراسیون فوتبال نیاز به زمان دارد، در صورت مطرح شدن این موضوع انتخاب رئیس برای فدراسیونی که دچار مشکلات متعددی هم بود به سال 99 کشیده می‌شد. به همین دلیل فدراسیون 26 دی‌ماه (تاریخ آخرین یادآوری فیفا) زمان برگزاری مجمع انتخاباتی‌اش را مشخص و 25 اسفندماه را تاریخ برگزاری انتخابات اعلام کرد.

طبق آنچه در نامه روز دوشنبه(5 اسفندماه) فیفا آمده، فدراسیون فوتبال پس از دریافت نامه از فیفا و یادآوری این نهاد بین‌المللی در خصوص تأیید اساسنامه اصلاح شده پاسخ داده که روند تأیید اساسنامه را پس از برگزاری مجمع انتخاباتی پیگیری خواهند کرد. فارغ از مسئله اساسنامه و در بحث برگزاری انتخابات نیز، فدراسیون فوتبال 20 بهمن‌ماه در نامه‌ای به فیفا اعلام کرده است انتخابات این فدراسیون در تاریخ 25 اسفندماه برگزار می‌شود.

فیفا به دنبال دریافت نامه از فدراسیون فوتبال مبنی بر برگزاری انتخابات در تاریخ 25 اسفندماه، این ایراد را گرفته که چرا فدراسیون با وجود چهار بار یادآوری از سوی فیفا هنوز اساسنامه‌اش را به تأیید نرسانده است. فیفا ایراد درستی درباره کوتاهی فدراسیون فوتبال برای به تأیید نرساندن اساسنامه از مردادماه تاکنون مطرح کرده است. شاید این کوتاهی را عده خاصی انجام داده‌اند که با اساسنامه جدید منافع‌شان به خطر می‌افتاد و با جلوگیری از تأیید آن دست‌شان برای تفسیر اساسنامه به‌سود خود، بسته می‌شد.

ادامه ماجرا هم به سه ایرادی بود که در خصوص انتخابات از سوی فیفا مطرح شده بود. نداشتن آیین نامه انتخاباتی، نداشتن کمیته انتخابات و نداشتن کمیته استیناف که با توجه به ضمیمه الف اساسنامه یا همان آیین نامه انتخاباتی مشخص شد این ایرادهای فیفا مستند نیست. اینکه چه کسانی چنین مسئله‌ای را به فیفا گفته‌ و اعلام کرده‌اند فدراسیون فوتبال آیین نامه انتخابات ندارد، درخور توجه است. حتی این سؤال مطرح می‌شود که چرا آیین نامه انتخاباتی به اطلاع فیفا نرسیده بود.

مسئولان فدراسیون فوتبال پس از جلسه با مقامات ارشد ورزش کشور پاسخ مستندی را در خصوص ایرادهای مطرح شده ارسال کرده‌اند. ابراهیم شکوری، سرپرست دبیرکلی فدراسیون فوتبال روز گذشته در گفت‌وگویی اعلام کرد «احساس می‌کنم در فیفا اطلاعات کافی از اساسنامه ما ندارند که این مطالب را عنوان می‌کنند و پاسخ داده‌ایم و تمام تلاش‌مان را می‌کنیم انتخابات در تاریخ خودش (25 اسفندماه) برگزار شود».

پاسخ مستند فدراسیون فوتبال به فیفا، با توجه به اینکه دو دوره انتخابات با اساسنامه فعلی برگزار شده و همچنین سه ایراد مطرح شده از سوی فیفا وارد نبوده، شاید بتواند فدراسیون جهانی را مجاب کند که فدراسیون در تاریخ یاد شده انتخابات خود را برگزار کند. همانطور که تأکید مقامات ارشد ورزش و فدراسیون فوتبال به برگزاری انتخابات در تاریخ 25 اسفندماه است و روزنه امید وجود دارد که این پاسخ‌های مستند فیفا را قانع کند.

بیشتر اهالی فوتبال تأکید زیادی دارند تا هرچه زودتر تکلیف فدراسیون فوتبال و رئیس جدید آن مشخص شود. از آنجایی که ویلموتس چند هفته پیش شکایت خود از فدراسیون فوتبال و درخواست غرامت 6 میلیون یورویی‌اش را به فیفا داده، زمان برای بررسی و پیگیری این شکایت نیز در حال از دست رفتن است. از دست رفتن زمان به معنای کمتر شدن شانس برای پیروزی مقابل پرونده شکایت ویلموتس است. همچنین گره خوردن بلاتکلیفی فدراسیون فوتبال و نداشتن رئیس با بازی‌های حساس تیم ملی سرنوشت تیم ملی را هم با مشکل مواجه خواهد کرد. به همین منظور این امیدواری وجود دارد پاسخ مستند فدراسیون فوتبال به فیفا شرایط را برای برگزاری انتخابات در تاریخ 25 اسفندامه فراهم کند.

کد خبر: 1062324

وب گردی

وب گردی