مهمترین ویژگی ویروس «کووید ۱۹»/ امکان تولید داخل کیت تشخیص کرونا

رئیس مرکز تحقیقات ویروس شناسی آزمایشگاه ویروس شناسی مسیح دانشوری با تشریح مهمترین ویژگی‌های ویروس کووید ۱۹ گفت: امکان تولید کیت‌های تشخیص مولکولی ویروس کرونا در کشور وجود دارد.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، سید علیرضا ناجی در خصوص اینکه آیا محققان کشور امکان تولید واکسن، دارو، کیتهای تشخیص ویروس کرونا را دارند، گفت: امکان تولید کیت های تشخیص کرونا در داخل کشور وجود دارد و این توانایی در محققان ایرانی دیده می شود.

وی با اشاره به فراخوانی که از سوی وزارت بهداشت منتشر شده گفت: در این فراخوان اعلام شده که شرکت‌ها و مراکزی که توانایی تولید کیت دارند و می توانند در این زمینه وارد و خود را معرفی کنند.

رئیس مرکز تحقیقات ویروس شناسی آزمایشگاه ویروس شناسی بیمارستان مسیح دانشوری با تاکید بر امکان تولید کیت های تشخیص مولکولی ویروس کرونا افزود: می توانیم بر اساس معیارهایی که سازمان بهداشت جهانی اعلام کرده کیت ها را مطابقت دهیم و به تولید برسانیم.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چرا تاکنون محققان راه حل قطعی برای درمان کرونا پیدا نکرده اند، خاطر نشان کرد: ویروس ها موجودات ژنتیکی پیچیده ای هستند؛ چون ویروس از راه های مختلفی برای نفوذ و تکثیر در بدن استفاده می کنند.

رئیس مرکز تحقیقات ویروس شناسی آزمایشگاه ویروس شناسی مسیح دانشوری ادامه داد: برای همین است که داروی ضد ویروسی برای همه ویروس ها وجود ندارد.

ناجی در پاسخ به اینکه آیا محققان کشور تاکنون کار تحقیقاتی روی این ویروس انجام داده اند یا در حال انجام آن هستند، گفت: ویروس کرونا ۱۹، یک ویروس جدید است؛ فرصت این کار پیش نیامده که مطالعات برای واکسن و دارو درباره آن انجام شود؛ البته شاید تحقیقاتی روی این ویروس شروع شده باشد.

وی در خصوص ویژگی های ویروس کرونا ۱۹ گفت: ویروس کرونا ۱۹، ناقل جدیدی است که در مقایسه با هم‌خانواده های خودش ویژگی های جدیدی دارد؛ این ویروس دو ویژگی خیلی مهمی دارد یکی از آنها قدرت حمله و دیگری قدرت انتقال آن به افراد است.

ناجی ادامه داد: اعضای خانواده کرونا، ویروس هایی بودند که تمایل داشتند قسمت های تحتانی دستگاه تنفسی را درگیر کنند؛ اما در مورد ویروس جدید که کووید ۱۹ نام گرفته ویژگی های متفاوتی با ویروس های هم خانواده خود دارد.

رئیس مرکز تحقیقات ویروس شناسی آزمایشگاه ویروس شناسی بیمارستان مسیح دانشوری با اشاره به دیگر ویژگی های رفتاری کرونا ۱۹ گفت: میزان حمله و قدرتی که یک ویروس کرونا برای آلوده کردن افراد دیگر دارد اینگونه است که به طور متوسط هر فرد ۳ الی ۴ نفر را درگیر می کند و توانایی زیادی در انتقال به افراد دارد؛ این بدان معنا است که میزان سرایت آن نسبت به ویروس های خانواده کرونا بیشتر است در صورتیکه دیگر ویروس ها انتقال کمتری دارند.

وی ادامه داد: ویروس کرونا ۱۹ راهی پیدا کرده که بهتر به افراد منتقل می شود؛ اما خصوصیت دیگر ویروس کرونا دوره نهفتگی آن است؛ سایر ویروس ها دوره نهفتگی بالایی ندارد در صورتیکه این ویروس جدید ۳ الی ۱۴ روز و طی گزارشاتی تا ۲۷ روز ممکن است در بدن افراد بدون علائم وجود داشته باشد.

به گفته ناجی، همچنین در دوره نهفتگی امکان انتقال به افراد را دارد در صورتی که سایر ویروس های خانواده کرونا چنین ویژگی هایی ندارند.

وی خاطر نشان کرد: خصوصیت های نهفتگی، سرعت انتقال و انتقال به افراد در دوره نهفتگی از ویژگی های بارز ویروس کرونای جدید به شمار می روند. البته که این ویروس ویژگی های دیگری نیز دارد که واقعا باید مطالعه شود.

منبع: مهر

انتهای پیام/

کد خبر: 1062329

وب گردی

وب گردی