برگزاری دوره‌های مهارت‌آموزی برای معلمان در دستور کار مسئولان قرار گیرد

معاون طراحی و تولید بسته‌های یادگیری سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی درسی گفت: برگزاری دوره‌های مستمر مهارت‌آموزی برای معلمان، باید در دستور کار مسئولان قرار گیرد.

حسن ملکی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز با بیان اینکه مهارت‌آموزی در کتاب‌های درسی توسط گروه‌های کارشناسی مختلف مورد توجه قرار می‌گیرد اظهار کرد: اگر چند کتاب را بردارید و از دیدگاه آموزش مهارت به آن بنگرید، انواع مهارت‌های فکری، اجتماعی، زندگی و علمی را در آن مشاهده می‌کنید.

وی‌ادامه داد: برخی از مهارت‌های کتاب‌های‌درسی دانش‌آموز را وادار می‌کند تا اطلاعات لازم برای انجام یک تحقیق را جمع‌آوری و آن را پردازش کند. مطالبی که پیشتر به آن اشاره شد، به وفور در کتاب‌های درسی یافت می‌شود.

معاون طراحی و تولید بسته‌های یادگیری سازمان پژوهش و آموزش یادگیری گفت: مهارت‌های مختلف بسته به هر کتاب درسی به دانش‌آموزان آموزش داده می‌شود. هر کتاب‌درسی از لحاظ آموزش مهارت حال و هوای خاص خود را دارد.

وی با ذکر مثالی یادآور‌شد: آموزش مهارت در کتاب زبان و ادبیات فارسی روش مخصوص به خود را دارد، اما این مهارت در دروسی مانند ریاضی و علوم تجربی به نوعی‌دیگر به دانش‌اموزان انتقال پیدا می‌کند.

ملکی بیان کرد: هر کتاب درسی از نظر مفاهیم آموزشی دارای مفاهیم مخصوص به خود است و ویژگی‌های خاص خود را دارد. این ویژگی‌ها به ما می‌گوید در مهارت‌آموزی باید بر اساس چه شاخص‌هایی پیش برویم. من سالیان و سال است که با کتاب‌های درسی سر و کار دارم و به آموزش مهارت در این‌ کتاب‌ها بی‌توجه نبودم.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار ایسکانیوز مبنی بر اینکه مهارت‌آموزی تا چه اندازه‌ای در کتب‌های درسی لحاظ شده است خاطرنشان کرد: اینکه بخواهم میزان مهارت‌آموزی در کتاب‌های درسی را به‌صورت کمی بیان کنم، کمی‌دشوار است. مهارت‌آموزی بخشی مجزا از کتاب‌های درسی نیست، در واقع در کتب‌های درسی مهارت‌ها، ارزش‌ها، نگرش‌ها، مفاهیم، شناخت‌ها و غیره به صورت در هم تنیده ارائه می‌شود.

معاون طراحی و تولید بسته‌های یادگیری سازمان پژوهش و آموزش یادگیری با اشاره به پیوستگی مفاهیم آموزشی با ذکر مثالی یادآور شد: نمی‌توان ادعا کرد ۲۰ درصد مفاهیم کتاب‌های درسی به آموزش مهارت یا ۳۰ درصد به آموزش ارزش‌ها اختصاص داده شده است. مفاهیم مختلف آموزشی در کتاب‌های درسی به‌صورت یکپارچه ارائه می‌شود.

وی با اشاره به اهمیت مهارت‌آموزی در کتاب‌های درسی اظهار کرد: این موضوع در کتاب‌های درسی جای کار بیشتری دارد و می‌تواند افزایش پیدا کند. مهارت‌آموزی در کتاب‌های درسی که در آینده تالیف می‌شود، مورد توجه قرار خواهد گرفت.

ملکی افزود: اغلب مفاهیم کتاب‌هایی که در حوزه کار و فناوری و مهارت‌های آموزشی فنی‌حرفه‌ای و کاردانش هستند، جنبه مهارت‌آموزی دارند.

وی با بیان اینکه لحاظ کردن مهارت‌ها در کتاب درسی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است خاطرنشان کرد: در عین حال نمی‌توان از پروراندن مهارت‌ها در کلاس‌های درسی نیز غافل شد. زمانی می‌توانیم ادعا کنیم مهارت‌‌آموزی نسبت به گذشته در مسیر صحیح‌تری حرکت می‌کند که دریابیم برنامه‌های درسی در حوزه مهارتی نیز به درستی اجرا می‌شود.

وی با اشاره به توانمندسازی معلمان در حوزه مهارتی گفت: برای اجرای مفاهیم مهارتی در کلاس‌های درسی باید از معلمان با صلاحیت استفاده کنیم. برگزاری دوره‌های مهارت‌آموزی به معلمان باید به عنوان برنامه مستمر مورد توجه مسئولان قرار گیرد. با تمامی این تفاسیر، می‌توان امیدوار بود که مفاهیم مهارتی که در کتاب‌های درسی لحاظ شده و به درستی به دانش‌آموزان انتقال‌پیدا می‌کند، در این زمینه باید بیشتر تلاش کنیم.

انتهای پیام/

کد خبر: 1062332

وب گردی

وب گردی