تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان به مرز 5 هزار رسید/ ایجاد پایگاه‌های صادراتی  و شبکه‌سازی توسعه بازار

دبیر ستاد توسعه امور شرکت‌ها و موسسات دانش‌بنیان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با اشاره به اینکه تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان تا بهمن‌ماه سال‌جاری به 4 هزار و 850 شرکت‌ رسیده است، گفت: پیش‌بینی می‌شود تعداد این شرکت‌ها در سال 99 از 5 هزار شرکت عبور کند.

سیدمحمد صاحبکار خراسانی دبیر ستاد توسعه امور شرکت‌ها و موسسات دانش‌بنیان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در گفت‌وگو با خبرنگار گروه علم و فناوری ایسکانیوز، اظهار کرد: کار اصلی این ستاد حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه‌های مختلف بوده به طوری که از ابتدای سال‌جاری حدود 4 هزار و 100 شرکت به لیست دانش‌بنیان‌ها اضافه شده است به گونه‌ای که تعداد شرکت‌ها تا بهمن‌ ماه سال‌جاری به 4هزار و 850 شرکت رسیده و تمام این شرکت‌ها مشمول استفاده از مزایای قانون معاونت علمی و فناوری هستند.

وی افزود: پیش‌بینی می‌شود تعداد این شرکت در سال 99 از 5 هزار شرکت عبور کند.

صاحبکار خراسانی اظهار کرد: در قانون حمایت از برنامه‌های شرکت‌های دانش‌بنیان شاهد دو جریان کلی هستیم؛ جریان اول برنامه‌های منطقه‌ای در استان‌های مختلف است که با محوریت پارک‌های علم و فناوری استان‌ها انجام می‌شود. دسته دوم هم برنامه‌های ملی شرکت‌های دانش‌بنیان است.

رئیس امور شرکت‌ها و مؤسسات دانش بنیان معاون علمی و فناوری رئیس جمهور در ادامه به مزیت‌های استقرار در پارک‌های علم و فناوری اشاره کرد و گفت: شرکت‌هایی که در پارک مستقر باشند از لحاظ معافیت‌های مالیاتی، گمرکی و بیمه تأمین اجتماعی از مزیت‌های بیشتر و متنوع تری برخوردار خواهند شد.

وی افزود: طی سال‌های اخیر کشور در این عرصه به نهایت بلوغ رسید که تمام فعالیت‌ها محدود به تهران نباشد، بلکه بخش‌های مختلف را با محوریت پارک‌های علم و فناوری هر استان، در کشور درگیر کند و واحدی به نام واحد فناور را به رسمیت بشناسد. مجوز این واحد فناور نیز بر عهده همان پارک است.

صاحبکار خراسانی با بیان اینکه 110 عنوان بسته حمایتی از شرکت‌های دانش بنیان تعریف شده است، گفت: ارزیابی و داوری ایده و محصولات فناورانه کار ساده‌ای نیست و نیاز به سعه صدر و دقت فراوانی دارد تا کمترین اشتباه در پذیرش یک ایده صورت گیرد.

وی گفت: فروش اقساطی محصولات دانش‌بنیان، ارائه تسهیلات از صندوق توسعه ملی و صندوق نوآوری شکوفایی، معافیت مالیاتی و گمرکی و تسهیلات نظام وظیفه از جمله مواردی است که به شرکت‌های دانش‌بنیان ارائه می‌شود.

صاحبکار خراسانی تصریح کرد: بحث توسعه بازار شرکت‌های دانش‌بنیان و شبکه‌سازی این شرکت‌ها با همدیگر یکی از برنامه‌های مهم این ستاد است که برای سال آینده دنبال می‌کند تا از این طریق بتواند ارتباط بین شرکت‌های دانش‌بنیان و حوزه صنعتی را فراهم سازد؛ زیرا در شرایطی که بنگاه‌های بزرگ صنعتی که در وضعیت اقتصادی مناسبی نیستند، شرکت‌های دانش‌بنیان می‌توانند نیازهای فناروانه کشور را برآورده سازند.

وی افزود: برای توسعه بازار شرکت‌های دانش‌بنیان اجرای یکسری برنامه‌هایی از جمله اعزام شرکت‌ها در قالب هیات تجاری به خارج کشور در دستور کار است تا مذاکراتی را با هیات‌های خارجی داشته باشند. همچنین پایگاه‌های توسعه صادرات و یک سری کارگزاران در برخی از کشورها شکل گرفته است. تامین بخشی از هزینه‌ها برای حضور شرکت‌ها در نمایشگاه‌های خارجی نیز در قالب بسته حمایتی به آنها ارائه می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: افراد کلیدی فعال در شرکت‌های دانش‌بنیان‌ مدت زمان سربازی خود( امریه سربازی) را براساس یک سری مقررات خاصی در داخل شرکت‌های دانش‌بنیان طی می‌کنند.

صاحبکارخراسانی گفت: کار معاونت علمی و فناوری کمک کردن به ارتقای کیفی محصولات تولیدی و هماهنگی برای فروش محصول آنها است و در این زمینه تفاهم‌نامه‌های متعددی با بخش‌های مختلف منعقد کردیم تا کارهای آن‌ها را دنبال ‌کنند.

نویسنده: ملیحه آدینه

انتهای پیام/

کد خبر: 1062368

وب گردی

وب گردی