درون سیاه‌چاله چه خبر است؟

مشخصه اصلی سیاه‌چاله تراکم فوق‌العاده آن است. یک سیاه‌چاله، ماده‌ای عظیم است که به فضای بسیار کم ( در واقع صفر) منتقل می‌شود در نتیجه، کشش گرانشی قدرتمندی است که حتی نور هم توان فرار از آن را ندارد.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، از آنجا که اشیا و مواد به درون سیاه‌چاله کشیده می شوند آنها فرآیندی به نام spaghettification انجام می دهند. دلیل این است که وقتی به سیاه چاله نزدیک می شوید جاذبه بسیار شدید و در حال افزایش است که سر و پاهای شما محیط های گرانشی بسیار متفاوت را تجربه می کنند. شما از نظر جسمی کشیده می شوید و احساس زمان شما در لحظه های کوتاه قبل از اینکه به تکینگی بیفتید، نقطه صفر خود سیاه چاله است. اما این از نظر فنی دقیقاً خارج از سیاه چاله اتفاق می افتد.

اگر جسمی از افق رویداد (منطقه‌ای از فضا-زمان که تمام مرزهای فضا به شدت تحت تأثیر سیاهچاله است) یک سیاهچاله عبور کند، سرانجام به درون سیاهچاله سقوط می کند و در فرایند هولناک «Spaghettification» (رشته رشته)، کش می آید و به رشته های اسپاگتی مانند تبدیل می شود.

هنگامی که وارد تکینگی می شوید، حقیقت این است که ستاره شناسان نمی دانند چه اتفاقی می افتد؛ اما نیروهای بدنی اینگونه تصور می‌کنند که شما نه فقط به سلولها یا حتی اتم‌ها، بلکه در دریایی کامل از انرژی خرد می شوید. جرم شما به سیاه‌چاله اضافه و شما هدف نابودی خود می شوید.

از لحاظ ریاضی ممکن است سیاه‌چاله ها از یک کرم‌چاله، مدخل هایی برای ورود به مکان های دیگر در فضا-زمان یا حتی ابعاد دیگر تشکیل دهند؛ اما بسیاری از دانشمندان فکر می کنند که این امکان فقط روی کاغذ وجود دارد و این که دنیای واقعی برای حمایت از کرم‌چاله بیش از حد ناپایدار است.

کِرم‌چاله در فیزیک یک پل میانبر فرضی در فضازمان است.کرم‌چاله‌ها ساختار و بُعد فضا و زمان را شکسته و باعث ایجاد تونلی و حفره‌ای می‌شوند که سرعت یک ماده در آن از سرعت نور بیشتر خواهد شد. همچنین کرم‌چاله‌ها بُعد و ساختار فضا را نیز شکافته و آن را جمع می‌کنند که این باعث کوتاه شدن مسافت بین دو نقطه در فضا می‌شود.

به دیگر سخن، کرم‌چاله‌ها گریزگاه‌هایی هستند که دو نقطه را در فضا ـ زمان به هم متصل می‌کنند و به عنوان روشی نظری برای تا کردن فضا و زمان مطرح هستند تا بتوان دو مکان مختلف در فضا را به هم وصل کرد و سپس در لحظه و به‌طور آنی از یک محل به محل دیگر سفر کرد.

در صورتی که کرم‌چاله‌ها واقعی باشند، می‌توان از یک طرفِ چاه گرانشی آنها پایین رفت و بلافاصله میلیون‌ها یا میلیاردها سال نوری از طرف دیگر آنها بیرون آمد. تونل بین دو سوی یک کرم‌چاله که سرعت ماده در آن از سرعت نور بیشتر است ممکن است یک سرازیری راست باشد یا یک مجرای پیچ و خم‌دار. اگر کرم چاله مسیری قابل گذر باشد، در فضا ـ زمان مانند میان‌بر عمل می‌کند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1062496

وب گردی

وب گردی