6 اشتباه در مورد دیابت نوع2 که باید بدانید

گستردگی دیابت نوع2 به حدی زیاد است که یکی از هر 10 بزرگسال آمریکایی(یعنی 30 میلیون نفر) را مبتلا می کند و حدود یک چهارم از این افراد حتی نمی دانند که آنها به این بیماری مبتلا هستند با این حال اشتباهات رایجی در مورد آن وجود دارد که در این گزارش به تصحیح آن می‌پردازیم.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، برای هر فرد مبتلا به دیابت نوع 2، دو نفر دیگر وجود دارد که تحت عنوان پیش دیابت به حساب می آیند. پیش دیابت وضعیتی است که در آن اگرچه قند خون تاحدودی بالاست ولی بیمار همه ملاک‌های دیابت را ندارد.

اگر شما یا اطرافیانتان به دیابت مبتلا شده اید، احتمالاً سوالات زیادی خواهید داشت که در ادامه به برخی از آن ها می پردازیم.

آیا همه افراد دیابتی نوع 2 نیاز به مصرف دارو دارند؟

آیا افراد دیابتی می توانند میوه بخورند؟

بیماران دیابتی نوع 2 چه مقدار کربوهیدرات مصرف کنند؟

درکنار مصرف داروی دیابت می توان هرچیزی خورد؟

آیا می توانید دیابت نوع 2 را با رژیم غذایی معکوس کرد؟

در دیابت نوع 2، بدن به اندازه کافی انسولین تولید نمی کند یا سلول ها انسولین را نادیده می گیرند. در نتیجه، قند خون بیش از حد بالا می‌ماند.

متون پزشکی قدیمی، غالباً دیابت نوع 2 را به عنوان دیابت بزرگسالان می شناسند، زیرا این بیماری معمولاً در دوران میانسالی ایجاد می‌شود. متأسفانه امروزه با افزایش نرخ چاقی در کودکان، دیابت نوع 2 به طور روتین در کودکان تشخیص داده می شود. هرچه فرد زودتر به دیابت مبتلا شود، احتمال آن وجود دارد که دچار عوارض جدی تر شود.

ابتلا به دیابت نوع 2 خطر ابتلا به بیماری های قلبی، کوری، آسیب عصبی و آسیب کلیوی را افزایش می دهد؛ به خصوص اگر بیماری شما به خوبی مدیریت نشود. با این وجود، افراد در صورت مراقبت صحیح از خود می توانند زندگی طولانی و سالمی را همراه با دیابت داشته باشند. در بسیاری موارد، حتی می توان بیماری را معکوس کرد.

در ادامه به رایج ترین اشتباهات درباره دیابت نوع 2 می پردازیم.

اشتباه اول: همه افراد با دیابت نوع 2 نیاز به مصرف انسولین یا سایر داروهای ضد دیابتی برای زندگی دارند

این تفکر درست نیست. بسیاری از افراد دیابتی که اخیراً تشخیص داده شده اند در صورت ایجاد اصلاحات در شیوه زندگی مناسب از جمله مدیریت رژیم غذایی، ورزش و کاهش وزن، مجبور به مصرف دارو نخواهند شد. حتی دیابتی هایی که در حال حاضر داروهای خود را مصرف می کنند، گاهی می توانند با کاهش وزن و مدیریت بهتر رژیم غذایی، نیاز به این داروها را کاهش داده و یا حتی از بین ببرند. قطعاً نباید داروها را بدون مراجعه به پزشک قطع کنید. اما این امکان در این جا وجود دارد.

اشتباه دوم: دیابتی ها نباید میوه بخورند. میوه حاوی قند و کربوهیدرات است که بر میزان قند خون شما تأثیر می گذارد

این امر باعث می شود بسیاری از افراد تصور کنند که این قند برای افراد دیابتی مضر است. اما میوه می تواند بخشی از سلامتی رژیم شما باشد حتی اگر دیابتی باشید. میوه حاوی مواد مغذی ارزشمند زیادی است و نسبت به سایر شیرینی ها تأثیر ملایمی بر قند خون دارد. یک برنامه وعده غذایی سالم ممکن است هر روز شامل دو یا سه وعده میوه کامل باشد.

اشتباه سوم: دیابتی ها فقط باید مراقب کربوهیدرات ها باشند

غذاهای سرشار از کربوهیدرات تأثیر چشمگیری بر قند خون دارند. اینها غذاهایی مانند نان، غلات، ماکارونی، برنج، سیب زمینی و دسر هستند. اگر مبتلا به دیابت هستید باید مراقب این غذاها باشید اما از بقیه رژیم غذایی هم نباید غافل بود.

اگر عادت به مصرف کالری زیادی دارید ممکن است دچار اضافه وزن شوید و همین امر مدیریت بیماری را برای شما دشوار کند.

اشتباه چهارم: مردم با دیابت نوع 2 باید رژیم غذایی کم کربوهیدرات را بخورند.

دیابت را می توان با مدیریت رژیم غذایی با کربوهیدرات بالاتر یا پایین تر مدیریت کرد. در حقیقت، برای ده ها سال، انجمن دیابت آمریکا توصیه می کرد که بیماران دیابتی نوع 2 رژیم غذایی کم چربی مصرف کنند که باعث تمایل به کربوهیدرات های بیشتر می شود. اما اکنون بسیاری از تحقیقات نشان داده اند که رژیم های کم کربوهیدرات می توانند در کاهش وزن (یا حفظ) و بهبود حساسیت به انسولین بسیار موثر باشند.

اشتباه پنجم: اگر من از انسولین یا داروهای ضد دیابتی استفاده می کنم، می توانم هر چیزی را بخورم

بسیاری از مردم بر این باورند که اگر آنها برای کنترل دیابت خود دارویی مصرف می کنند، دیگر نیازی به توجه به رژیم غذایی ندارند. این یک تصور غلط و خطرناک است! زیرا اولین خط دفاع شما در برابر عوارض دیابت خوردن درست، ورزش و حفظ وزن سالم است.

اگر رژیم و وزن خود را کنترل نمی کنید، برای مدیریت قند خون به داروهای بیشتری نیاز دارید. برای زندگی یک سبک زندگی سالم تمام تلاش خود را انجام دهید در این مسیر داروهای شما کمک خواهند کرد و در درازمدت سالم تر خواهید بود.

اشتباه ششم: افراد مبتلا به پیش دیابت (یا سابقه خانوادگی دیابت نوع 2) در نهایت به دیابت نوع 2 مبتلا می شوند

خوشبختانه، این تفکردرست نیست. اگر پزشک به شما گفته است که میزان قند خون شما روی مرز است یا به شما مبتلا به پیش دیابت هستید باید به عنوان تلنگری به آن نگاه کنید. اگر در کاهش وزن، خوردن رژیم غذایی سالم و ورزش کردن بسیار جدی باشید، به احتمال زیاد می توانید از ابتلا به دیابت خودداری کنید.

انتهای پیام/

کد خبر: 1062523

وب گردی

وب گردی