پیشرفت پارکینسون با شربت سرفه کند می‌شود

تحقیقات نشان می‌دهد شربت سرفه‌ای که 50 سال پیش کشف شده پیشرفت پارکینسون را کند می کند.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، تحقیقات نشان داده است که یک شربت سرفه کشف شده در دهه 1970 برای درمان بیماری پارکینسون می تواند مفید باشد.این شربت که Ambroxol نام دارد با کمک به از بین بردن مواد دفعی و مضر از سلول ها، در اصلاح عدم عملکرد ناشی از بیماری به آنها کمک می کند.

سلول هایی که حرکت را در مغز کنترل می کنند به تدریج در بیماری پارکینسون آسیب می بینند. به طور کلی، بیماران پارکینسون مشکلاتی در تعادل و راه رفتن را تجربه می کنند. لرزش غیر ارادی و کند شدن حرکات، در بدن آنها مشاهده می شود.

تخمین زده می شود که حدود 110 هزار بیمار مبتلا به بیماری پارکینسون در ایران وجود داشته باشد، این تعداد حدود 145 هزار نفر در بریتانیا است.

براساس تحقیقات صورت گرفته در موسسه عصب شناسی دانشگاه UCL توسط آنتونی شاپیرا مشخص شد که آمبروکسول سطح پروتئین گلوکو سربروسیداز را در سلول ها افزایش می دهد. گلوکو سربروسیداز که با نام GCase نیز شناخته می شود، آنزیم های مخرب و مواد اضافه و دفعی در سلول ها را از بین می برد.

جهش در کدی که تنظیم کننده ژن GCase است می تواند منجر به پارکینسون شود و همچنین فعالیت این آنزیم می تواند باعث ایجاد خطاهایی در مغز بیماران پارکینسون شود. مطالعات دکتر شاپیرا نشان داده است که با افزایش مقدار GCase ، با مصرف آمبروکسول به از بین بردن پسماندهای موجود در سلولها به طور مؤثر کمک می کند.

در این مطالعه که با حمایت مالی موسسه خیریه « Cure Parkinson’s Trust » صورت گرفته 17 بیمار مبتلا به پارکینسون روزانه و به مدت 6 ماه دوز ایمنی از آمبروکسول را دریافت کردند. نتایج به دست آمده نشان داد که آمبروکسول به خوبی عمل کرده و دارو با عبور از سد خونی مغز ، سطح GCase را افزایش می دهد.

در این مطالعه مشاهده شد که این دارو با موفقیت وارد سد خونی مغز شده و سطح پروتئین GCase را در مایع مغزی نخاعی بیماران تقریباً 35٪ افزایش داده است.

دکتر شاپیرا در این زمینه گفت "به لطف Ambroxol ، سطح GCase افزایش می یابد و به سلول ها اجازه می دهد مواد زائد را از بین ببرند، از این طریق سلول ها را برای مدت طولانی سالم نگه می دارد و پیشرفت بیماری پارکینسون را کند می کند." در مرحله بعد، بهینه ترین دوز برای استفاده از آمبروکسول تعیین خواهد شد تا ببیند آیا می تواند بیماری پارکینسون را در یک کارآزمایی بالینی بزرگ کند کند. دو موسسه Trust Parkinson's Trust و Van Andel در حال حاضر بطور جدی در حال انجام آزمایشات بالینی برای درمان پارکینسون با آمبروکسول هستند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1062527

وب گردی

وب گردی