آیا لیگ برتر مهندسی می شود؟

لیگ برتر کشور که این روز ها تحت الشعاع کرونا ویروس نیز قرار گرفته است و نبود تماشاگران در ورزشگاه ها موجب بی روح شدن بازی ها شده است به اوج حاشیه های خود رسیده است.

علیرضا بابک- ایسکانیوز

در ۳ سال گذشته هواداران تیم های مختلف اعتراضات گسترده ای به روند لیگ برتر داشته اند. عمده دغدغه هواداران استقلال از تبعیض های مدیریتی در این تیم بوده است. آن ها در این ۳ سال هیچ گاه مدیر موفقی نداشته اند و در پایان هر فصل با تخلیه دسته جمعی ستارگان نامدارشان رو به رو شده اند.

یکی دیگر از موارد حتی نوع احکام انضباطی صادر شده برای تیم ها بود که هواداران فوتبال را شوکه می کرد. اما اتفاقاتی که پس از پایان نیم فصل اول رقابت ها رخ داد، خشم و عصبانیت ها را به اوج خود رساند.

شاید نقطه آغاز این ماجرا اعتراضات آبی های پایتخت باشد اما آن زمان این خشم و عصبانیت جدی گرفته نمی شد و آن را حاصل شکست در برابر رقیب می دانستند تا جایی که سرمربی وقت تیم ملی از تبعیض ها شکایت کرد.

کیروش - برانکو ؛ عصبانیت مرد پرتقالی

کارلوس کیروش که همواره اولویت اول خود را تیم ملی می دانست در آستانه شروع جام ملت های آسیا مصاحبه ای تند را علیه تیم پرسپولیس انجام داد.

سرمربی تیم ملی در ان روز ها گفت : الان تمام باشگاه‌ها گلایه دارند و فقط یک باشگاه وجود دارد که گلایه ندارد. چه شخصی از یکسری از رسانه‌ها، روزنامه‌ها و آقای مسعودی (عضو کمیته رسانه‌ای فیفا) که به تیم ملی ضربه می‌زنند، حمایت می‌کند؟ چه اشخاصی این بی‌نظمی را در بُعد انتقاداتی که همیشه به صورت دروغ مطرح شده را اجازه داده است، مطرح شود؟ این داستان‌های الکساندر و میک درموت و بازی دوستانه با آرژانتین و همه این مسائل غیرواقعی از سوی یک گروه خاص است، اما چه کسی اجازه این کار را به آنها می‌دهد؟! آن باشگاه و آن مربی همه تحت اختیار چه شخصی هستند؟ وقتی ما مشکلات پایه‌ای از بُعد حقوق‌ها و اینکه غذا سر سفره افراد برای زن و بچه باشد را داریم آن اجازه به آنها داده می‌شود تا با پرواز «فرست کلاس» به ژاپن بروند و بازگردند! صحبت های کارلوس نقطه عطف ماجرا ها بود، پس از این اتفاق و در ادامه مصاحبه های گوناگونی از مدیران، سرمربیان و بازیکنان تیم ها مطرح شد. صحبت هایی که تماما بوی تبعیض و شکایت می داد.

در این مطلب چند مصاحبه را به صورت خلاصه بررسی خواهیم کرد :

پرسپولیس - سپاهان ؛ خالد شفیعی در اصفهان از کوره در رفت

پس از اتفاقات جنجالی این بازی و تساوی دو تیم خالد شفیعی بازیکن وقت سپاهان در میکسدزون ورزشگاه حرف های جالبی زد.

خالد شفیعی بعد از تقسیم امتیازات میان پرسپولیس و سپاهان گفت: ابر، مه، خورشید و فلک در کارند، تا تو جامی به دست آوری و حالش را ببری. بازی خیلی مسخره بود. فقط باید مهره گردن من خرد می‌شد. از دقیقه اول تمام سوت داور به سود پرسپولیس بود. اعصاب بازیکنان و هواداران ما خرد شد. داوری افتضاح بود.

خالد شفیعی درباره درگیری بازیکنان دو تیم گفت:آقای علیپور مقصر درگیری بود. نمی‌دانم علیپور توپ را چه کار داشت؟ ما می‌خواستیم توپ را بگیریم و مطابق معمول پرسپولیسی‌ها درگیری را شروع کردند.

مدافع سپاهان درباره اخراج بازیکنان سپاهان و پرسپولیس نیز گفت: من در صحنه اخراج کی‌روش استنلی و کامیابی‌نیا نبودم.

خالد شفیعی در پایان خاطرنشان کرد: قضاوت آقای فغانی جای بحث دارد. او باید بیشتر روی کارش تمرکز کند. امروز هواداران زیادی به ورزشگاه آمده بود. چه کسی جواب آن‌ها را می‌دهد. کسی که شرمنده هواداران شد، مشخص است. خدا را شکر ما تلاش خودمان را کردیم.

شاید صحبت از گذشته ها و ماجراهایی که همه در جریان آن هستند در حوصله خوانندگان نباشد، پس مصاحبه های فصل جاری را بررسی خواهیم کرد

جواد نکونام پس از شکست فولاد برابر پرسپولیس، پنالتی هفته قبل سرخپوشان برابر ماشین سازی تبریز را زیر سوال برد و از "شک و شبهه" خبر داد.

فولاد - پرسپولیس ؛ جواد نکونام به سیم آخر زد

فولاد خوزستان در هفته دهم لیگ برتر در اهواز، با تک گل ترابی از روی نقطه پنالتی شکست را پذیرفت. نکونام که به داوری این بازی اعتراض داشت، در جریان کارشناسی داوری دیدار فولاد و پرسپولیس روی خط برنامه شب های فوتبالی آمد و در بحث کارشناسی داوری به صحبت پرداخت.

نکونام در بخشی از این برنامه گفت: هفته قبل اتفاق دیگری رخ داده و برای پرسپولیس در دقیقه 89 پنالتی گرفته شده، و ما بعدا باید به برخی چیزها شک ‌کنیم.

جلال مرادی کارشناس داوری این برنامه پنالتی پرسپولیس را تایید کرد و گفت یک پنالتی هم به سود فولاد اعلام نشده است. همچنین این کارشناس معتقد بود قبل از پنالتی پرسپولیس، خطا روی بازیکن فولاد اعلام نشده است.

در ادامه و در روزهایی که کالدرون سرمربی وقت پرسپولیس لیگ برتر را به مهندسی شدن محکوم می کرد و اعتراضات خود را به وضعیت سپاهان ابراز کرد.

تابش - کالدرون ؛ جنگ بر سر متمول بودن

تابش درباره مصاحبه‌ای که از او منتشر شد مبنی بر این که آپشن قرارداد شش بازیکن پرسپولیس به اندازه کل بودجه سپاهان است، توضیح داد: من این صحبت را بدون مقدمه نگفتم. از من سوال کردند که آقای کالدرون گفتند که بازی‌ها مهندسی‌شده است و به تیم متمول اصفهانی اشاره کردند. ما هم گفتیم که اگر متمول هستیم، شما که از ما خیلی ثروتمندتر هستید. چون در یک برنامه زنده تلوزیونی دیدم که ۶ بازیکن پرسپولیس ۵۰ میلیارد تومان آپشن دارند ولی کل بودجه ما ۵۰ میلیارد است. این در حالی است که ۵۰ میلیارد تومان برای ۸۰ تیمی است که سپاهان در اختیار دارد ولی برخی باشگاه‌ها تنها یک تیم فوتبال دارند.

در آغاز دور برگشت لیگ برتر و در روزهایی که استقلالی ها بدون سرمربی کار را ادامه می دادند، بازی بزرگ بین تراکتور و پرسپولیس در آزادی را شاگردان کالدرون پیروز شدند اما پس از این دیدار زنوزی مالک تراکتور مصاحبه جنجالی داشت.

تراکتور - پرسپولیس ؛ جنگ سکوها ادامه دارد

مصاحبه زنوزی علیه پرسپولیس؛ چرا باید تراکتور قربانی شود؟

زنوزی مدیرعامل باشگاه تراکتور گفت: سه قهرمانی برای پرسپولیس کافی نیست، چرا پانزده تیم باید قربانی یک تیم شوند؟..

زنوزی، مالک باشگاه تراکتور در یک گفت‌وگوی رادیویی گفت: اکبریان بارها علیه تراکتور سوت زده بود، فدراسیون با انتخاب این داور برای قضاوت بازی پرسپولیس و تراکتور مقصر اتفاقات این بازی بود. این داور باید به دلیل اهانت قومیتی بازی را متوقف می کرد که نکرد و با قضاوت یک طرفه اش مثل لودر از روی تراکتور رد شد.

وی افزود: سه قهرمانی برای پرسپولیس کافی نیست، چرا پانزده تیم باید قربانی یک تیم شوند؟ وزیر ورزش کجاست؟ سرپرست فدراسیون فوتبال کجاست؟ چرا به شکایت های ما رسیدگی نمی شود. بعضی ها در فضای مجازی ارتش سایبری دارند و شماره تلفن داور بیچاره و حتی شماره مسئول رسانه ای که حقایق را می نویسد پخش می کنند تا هواداران شان به آنها فحاشی کنند و همه را می ترسانند

زنوزی تصریح کرد: وقتی تراکتور می خواهد با دردانه های پایتخت بازی کند، از یک هفته قبل برای نظارت به تبریز می آیند، چرا این نظارت در تهران نیست؟ چرا در ورزشگاه آزادی هر فحشی دلشان می خواهد می دهند و از خودشان فیلم هم می گیرند. در تهران فحش هایی به طرفداران تراکتور دادند که مستحق خودشان بود، من از طرفداران تراکتور معذرت می خواهم.

مالک تراکتور در پایان تصریح کرد: پرسپولیس تلافی چه چیزی را درآورد، ما که امسال در تبریز نازک تر از گل به تیم های تهرانی نگفتیم و حتی روزی که باختیم طرفداران ما اهانت نکردند. کاپیتان های تیم ملی چه گناهی کرده اند که باید فحش بخورند ؟ خانزاده چه کار کرد که باید محروم شود ؟ عدالت کو ؟

در هفته اخیر اما اعتراضات به اوج خود رسید. حمیداوی مالک باشگاه شهر خودرو و احسان حاج صفی کاپیتان تیم ملی و تراکتور اعتراضات خود را بلند تر از همیشه فریاد زدند.

پرسپولیس - شهر خودرو ؛ یحیی در مشهد بخشیده می شود؟

ماجرای حمیداوی و پرسپولیسی ها اما فقط به این بازی ختم نمی شد. در روزهای تعطیلی لیگ وقتی گابریل کالدرون از جمع پرسپولیسی ها جدا شد، آن ها دست روی سرمربی وقت شهر خودرو گذاشتند و یحیی را گزینه نهایی اعلام کردند در حالی که حمیداوی به شدت مخالف بود و حتی روی آنتن زنده فوتبال برتر گفت که او را مجبور به امصای رضایتنامه یحیی کرده اند. اما او پس از بازی با پرسپولیس در هفته اخیر حرف های جالبی زد.

مدیرعامل باشگاه شهرخودرو گفت: یک کاری کردند که دو بازیکن ما روبروی پرسپولیس بازی نکنند که به هدفشان رسیدند. می خواهند پرسپولیس قهرمان شود.

فرهاد حمیداوی پس از شکست سه به یک شهر خودرو مقابل پرسپولیس، عامل اصلی باخت تیمش را حکم کمیته تعیین وضعیت علیه دو بازیکن اصلی تیمش یعنی حسن جعفری و میلاد سرلک اعلام کرد.

حمیداوی با پیش کشیدن محرومیت دو ستاره ای که با محرومیت ۴ ماهه روبرو شده اند، پس از باخت شهر خودرو مقابل پرسپولیس، حرف هایش را با انتقاد شدید از نورشرق رئیس کمیته تعیین وضعیت اینگونه آغاز کرد: در مورد بازی حرفی ندارم و حرف ها را باید نورشرق بزند. ما فردا صبح پرونده را پیگیری می کنیم. معاونت حقوقی ما آقای بختیاری فر، مدارکی دال بر این موضوع دارند که آقای نورشرق بدون استناد به هیچ اتفاقی فقط رای داده است. اگر حرفی بزنم، هواداران پرسپولیس ناراحت می شوند ولی دو روز قبل از بازی این اتفاق افتاد.

حرف های حمیداوی کمی مخاطبان لیگ برتر را به فکر فرو برد.آیا واقعا در پشت پرده خبری هست؟ شهر خودرویی ها که ابتدا با یک ماجرای پیچیده مجبور به اهدای سرمربی خود شدند در روز بازی هم این گونه نقره داغ شده بودند. پس از این مصاحبه نوبت به حرف های جنجالی حاج صفی علیه سرخ ها رسید. حاج صفی پس از شکست تیمش در جم در میکسدزون ورزشگاه حاضر شد و مصاحبه کرد.

حاج صفی - پرسپولیس ؛ جنجال در شهر

احسان حاج صفی صحبت هایش را این گونه آغاز کرد؛ لیگ را با دو جام برگزار کنید، یکی را از همان ابتدا به آن‌ها بدهید و یکی را هم برای سایر تیم‌ها کنار بگذارید! حاجی‌صفی پس از بازی با پارس جنوبی جم در جمع خبرنگاران اظهار کرد: بازی دست ما بود و این موضوع را نمی‌توان انکار کرد. هر چقدر هم درباره داوری صحبت کنیم، فرقی نمی‌کند؛ چرا که همه‌ی این‌ها برنامه‌ریزی شده است!

وی ادامه داد: پنالتی صد درصد ما را نمی‌گیرند و یک پنالتی که فکر کنم پنج درصد هم پنالتی نبود را برای تیم حریف می‌گیرند. وقتی می‌بینند یک تیمی می‌تواند امتیازاتش را با یک تیم دیگر کم کند، این بلاها را سرش می‌آورند! یک جام دیگر به بقیه تیم‌ها کنار بگذارند تا ما با خیال راحت بازی کنیم و در این حد استرس و اعصاب خردی نداشته باشیم‌.

وی تاکید کرد: می‌ترسم جام حذفی را هم به تیم دیگری بدهند. تیم‌ها در این حد هزینه می‌کنند، ولی در نهایت این چنین می‌شود و برخی‌ها تصمیم می‌گیرند و جام را به آنان می‌دهند، مبارکشان باشد.

این ها مواردی از اعتراضات تمام تیم های مدعی لیگ علیه اتفاقات رخ داده بود.

شاید هواداران پرسپولیس این حرف ها را نادیده بگیرند و معتقد باشند چون تیم بهتری هستند این نتایج را می گیرند اما باید تمام موارد تک به تک و به صورت جامع بررسی شود تا هیچ شک و شبهه ای وجود نداشته باشد. این رخدادها در طول این ۴ سال باعث فوتبال زدگی در بین آحاد مردم شده است و باید هر چه زودتر به تمام مسائل به درستی پاسخ داده شود. مسائلی که اگر انباشته شوند و بی پاسخ بمانند، ممکن است قهر با تیم ملی کشورمان در آینده پیش رو را توسط هواداران در بر بگیرد.

کد خبر: 1062541

وب گردی

وب گردی