تلاش برای کاهش تأثیر سیاست‌ بین دولت‌ها در همکاری‌های علمی و پژوهشی

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: سیاست ما این است که دانشگاه‌های دو کشور توافقاتی با هم انجام بدهند، به امضا برسانند، دخالتی در آن نداشته و فقط نقش حامی و پشتیبان داشته باشیم.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز به نقل از اداره کل روابط عمومی وزارت علوم، منصور غلامی امروز یکشنبه 11 اسفندماه 98 در دیدار با لیندال ساکس، سفیر استرالیا در ایران گفت: دولت‌ها در همکاری‌های بین‌المللی نقش سیاست‌گذار و حامی را دارند و اجرای برنامه‌ها باید توسط دانشگاه‌ها انجام شود و نقش دولت‌ها کاهش یابد.

وی در این دیدار که در محل این وزارتخانه برگزار شد، با اشاره به اینکه کلیت جامعه علمی ایران، خاطرات خوبی از استرالیا در ذهن دارد، اظهار کرد: استرالیا از لحاظ علمی پیشرفت‌های خوبی داشته و مسائل کاربردی خود و جهان را به خوبی دنبال می‌کند.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه، ایران ظرفیت‌های علمی خوبی به‌ویژه در ۱۵ سال اخیر به دست آورده است، افزود: جایگاه علمی دانشگاه‌های کشورمان در شاخص‌های علمی جهانی مشخص است. در سال‌های اخیر نیز به‌دنبال کاربردی کردن یافته‌های علمی در جامعه رفته‌ایم و به همین منظور مراکز رشد را در دانشگاه‌ها فعال کرده‌ایم.

غلامی با اشاره به اینکه هم اکنون ۴۳ پارک علم و فناوری در سراسر کشور فقط در مجموعه وزارت علوم فعالیت می‌کنند، خاطرنشان کرد: در این پارک‌ها فارغ‌التحصیلان جوان و استادان ایرانی به موفقیت‌های چشمگیری دست یافته‌اند. علاقه‌مندیم دانش و فناوری خود را با بقیه کشورهای جهان به اشتراک بگذاریم و حتماً بی‌نیاز از دیگر مراکز علمی دنیا نیستیم.

وی با اشاره به پروژه‌های تحقیقاتی مشترک با کشورهای اروپایی، آفریقای جنوبی و آسیایی بیان کرد: آمار مقالات مشترک دانشگاه‌ها و استادان ما و دیگر کشورها به‌تدریج در حال افزایش است. امیدواریم روابط علمی بین دانشگاه‌های ایران و استرالیا با ورود شما بیشتر از قبل شود. افزایش همکاری‌ها می‌تواند به نفع هر دو کشور و جوامع علمی آنها باشد.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری بیان کرد: با توجه به اینکه استرالیا جامعه‌ای چند فرهنگی است، آمادگی پذیرش دانشجو در برخی رشته‌ها در زمینه تاریخ، زبان و ادبیات فارسی، زبان و ادبیات عربی، مطالعات ایران شناسی، فلسفه و هنرهای اسلامی و ایرانی را نیز داریم.

غلامی با بیان اینکه در دیگر زمینه‌ها نیز ظرفیت‌های خوبی در دانشگاه‌های ایران وجود دارد، عنوان کرد: سیاست ما این است که دانشگاه‌های دو کشور توافقاتی با هم انجام بدهند، به امضا برسانند، دخالتی در آن نداشته و فقط نقش حامی و پشتیبان داشته باشیم. ایرانی‌ها و دانشگاهیان آن مهمان‌دوست هستند؛ این رویه، همکاری‌های علمی ما با بسیاری محققان را بیشتر می‌کند.

وی در پایان سخنان خود با اشاره به تلاش برای رفع نگرانی‌ها در زمینه پذیرش دانشجویان استرالیا گفت: در مجموعه آموزش عالی کشور، مرکزی با عنوان مرکز همکاری‌های بین‌المللی با مدیریت حسین سالار آملی فعالیت می‌کند. از وی درخواست می‌کنم همکاری‌های علمی با استرالیا را به‌صورت ویژه دنبال کنند. فکر می‌کنم شرایط خاص اجتماعی، اقتصادی و … گذراست و آنچه ماندگار است خاطرات خوب همکاری‌های بین دو کشور خواهد بود.

دانشجویان ایرانی در استرالیا جزو بهترین‌ها هستند

لیندال ساکس، سفیر استرالیا در ایران نیز در این دیدار با اشاره به اینکه دانشجوهای ایرانی بعد از چین، دومین گروه دانشجویان خارجی استرالیا از لحاظ تعداد دانشجویان هستند، گفت: خبر خوبی که از جانب کشور خودم برای شما دارم این است که دانشجوهای ایرانی در استرالیا جزو بهترین‌ها هستند؛ آنها خیلی باهوش بوده و انطباق‌پذیری بالایی دارند. شوخ طبعی، ویژگی مشترک بین ایرانی‌ها و استرالیایی‌هاست.

وی با بیان اینکه همکاری‌های علمی برای ما بسیار مهم است، اظهار کرد: دانشجویان ایرانی در حوزه‌های بسیاری در استرالیا در حال تحصیل هستند. می‌توانیم از روش‌های مجازی نیز برای همکاری‌های علمی بیشتر بین محققان دو کشور استفاده کنیم.

سفیر استرالیا در ایران ادامه داد: درباره ویزا باید گفت که این موضوع مسئله پیچیده‌ای برای همه است. مسائل قانونی اجازه انعطاف بسیاری نمی‌دهد، با این حال به متقاضیان ویزای استرالیا توصیه می‌کنیم سریع‌تر برای دریافت ویزا اقدام کرده و فرم‌ها را دقیق پر کنند.

وی افزود: از عدم توازن دانشجوهای ایرانی و استرالیایی آگاه هستیم. یکی از موضوعات تأثیرگذار در این زمینه شاید موضوع زبان باشد. مایل هستیم از ظرفیت بالای دانشجویان ایرانی در استرالیا استفاده کنیم تا همکاری‌های دو کشور افزایش یابد.

حسین سالار آملی، قائم‌مقام وزیر علوم در امور بین‌الملل نیز با بیان اینکه استرالیا به‌عنوان دوست و همکار علمی برای ایرانیان شناخته می‌شود، اظهار کرد: همکاری‌های ایران با استرالیا بیشتر در زمینه تبادل استاد و دانشجو اتفاق می‌افتد. استادها و دانشجویان ایرانی مایل هستند به استرالیا بروند؛ چراکه در آنجا پذیرایی خوبی از استادان و دانشجویان ما می‌شود.

به گفته وی، مرکز همکاری‌های علمی بین‌المللی وزارت علوم در سال گذشته کرسی‌های زبان و ادبیات فارسی را در دو دانشگاه استرالیا راه‌اندازی کرده است که امیدواریم این امر ادامه داشته باشند.

سالار آملی در پایان گفت: با وجود تعداد بسیار دانشجو و محقق ایرانی که در استرالیا هستند؛ اما تعداد دانشجوی استرالیایی در ایران اندک است. با توجه به اینکه ۴۰ دانشگاه ما در رتبه‌بندی‌های بین‌المللی جزو دانشگاه‌های برتر هستند، از لحاظ علمی امکان همکاری‌های بسیاری وجود دارد. مشکلات ویزا یکی از مشکلات دانشجویان و استادان ما شناخته می‌شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1062542

وب گردی

وب گردی