پیگیری شورای صنفی دانشجویان برای حضور استادان در بیمارستان‌ها و درمان بیماران مبتلا به کرونا

عضو شورای مرکزی مجمع دبیران شورای صنفی دانشجویان دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور گفت: حضور برخی از استادان که در شرایط بحران ویروس کرونا در بیمارستان‌ها به هر دلیل غایب بودند، توسط شورای صنفی مرکزی وزارت بهداشت پیگیری شد تا در کنار دانشجویان برای درمان بیماران مبتلا به کرونا تلاش کنند.

ابوذر ارجمند در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز با بیان اینکه شورای صنفی نهادی برخاسته از بطن جامعه دانشجویی است اظهار کرد: این شورا در واقع چکیده سیستم دموکراسی دانشگاه بوده که مشروعیت، جامعیت و مقبولیت خود را نیز مدیون همین موارد است. شورای صنفی نهادی کاملاً دانشجو‌محور است و می‌کوشد با بهره‌گیری از همه پتانسیل‌های موجود، مسائل صنفی و مطالبات رفاهی زمینه‌های لازم را در راستای بهبود کیفی و کمی زندگی دانشجویی در سطح ریز و کلان پیگیری و فراهم کند.

وی ادامه داد: قطعاً آزادترین انتخابات دانشجویی همواره متعلق به شورای صنفی بوده است و فارغ از همه مرزبندی های جنایی و سیاسی موجب انتخاب دانشجویان توانمند، لایق و کارآمدی به عنوان نمایندگان صنف دانشجو می‌شود. به همین منظور نمایندگان دانشجویان در تحقق اهداف آیین‌نامه و تعالی در مسیر مطالبات دانشجویی و مشارکت در اداره دانشگاه‌ها نقش بسزایی دارند.

نقش شورای صنفی در تصمیم‌گیری مدیران دانشگاه‌ها

عضو شورای مرکزی مجمع دبیران شورای صنفی دانشجویان دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور با تاکید بر نقش شورای صنفی در تصمیم‌گیری مدیران گفت: اعضای شوراهای صنفی که از همه اقشار و رشته‌های مختلف دانشگاهی گردهم آمدند، با مشارکت در امر خطیر مدیریت دانشگاه و تصمیمات مربوط به دانشجویان می‌توانند با ارائه اولویت‌بندی‌های دقیق و موشکافانه از مطالبات دانشجویی مسیر راهبردی مشخص‌تری را برای تصمیم‌گیری مدیران فراهم کنند. اولویت‌بندی‌های مسائل معمولاً از نظرسنجی‌های مداوم بین دانشجویان و جلسات درون شورایی به دست می‌آید.

وی اضافه کرد: اقدامات شورای صنفی که پیش‌تر به آن اشاره شد، موجب بهبود شرایط و امکانات و رسیدگی سریع‌تر به مطالبات می‌شود و می‌تواند از ایجاد بحران‌های پیش پا افتاده که در برخی موارد شاهد وقوع آن بودیم، جلوگیری کند. پیگیری مطالبات رفاهی و صنفی دانشجویان پس از احیای مجدد شوراهای صنفی پیشرفت زیادی داشته است.

بی‌توجهی به شوراهای صنفی شکاف بزرگ بین مسئولان و دانشجویان ایجاد می‌کند

دبیر شورای صنفی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج با اشاره به تعامل شورای صنفی و مسئولان خاطرنشان کرد: شورای صنفی در بهبود استانداردها و کیفیت‌ها و نیز در بهبود ارتباط بین مسئولان و دانشجویان نقش مهمی را ایفا کرده است؛ علاوه بر مواردی که پیش‌تر به آن اشاره شد، ایجاد زمینه در راستای همکاری میان اعضای شورا و مدیریت دانشگاه می‌تواند عرصه را برای پرورش دانشجویان و آماده‌سازی آنها به عنوان مدیران آینده دانشگاه‌ها مساعد کند. تقویت روحیه هم‌اندیشی، مشارکت با مدیران و تصمیم‌گیری از مزایای دیگر تعامل شوراهای صنفی در عرصه مدیریت دانشگاه‌ها تلقی می‌شود.

وی بیان کرد: به نظر می رسد پس از چند سال فعالیت مستمر پیگیری و موثر شوراهای صنفی اکنون این نهاد دانشجویی پل ارتباطی قدرتمندی بین دانشجویان و مسئولان بوده و به بخشی جدایی ناپذیر از سیستم مدیریتی دانشگاه‌ها تبدیل شده است. این شورا نقش کلیدی و محوری را در تصمیمات مربوط به دانشجویانی ایفا می‌کند؛ به گونه ای که عملاً صحنه گردانی دانشگاه‌ها بدون ارتباط موثر با شوراهای صنفی امکان‌پذیر نیست.

شوراهای صنفی موثرترین راهکارهای برون‌رفت از مشکلات با کمترین هزینه را پیشنهاد می‌دهند

برخی از مسئولان مشارکت شورای صنفی را به‌نوعی عقب‌نشینی از جایگاه خود تعبیر کرده و با گارد گرفتن‌های بیهوده فضای ملتهبی را در دانشگاه‌ها ایجاد می‌کنند. این افراد با دور شدن از تحلیل‌های واقع بینانه جامعه دانشگاهی، هزینه‌های سنگینی را هم برای خود و هم برای دانشجو ایجاد می‌کنند.

دبیر کارگروه روابط عمومی و پایش مشکلات دانشگاه‌های علوم پزشکی اظهار کرد: در گذشته بی‌توجهی به شوراهای صنفی در برخی دانشگاه‌ها سبب ایجاد انشقاق و شکافی بزرگ بین مسئولان و دانشجو شده است. این بی توجهی همچنین موجب کند‌شدن روند پیشرفت و توسعه دانشگاه‌ها و ایجاد بی‌اعتمادی‌های عمیقی شده و صدمات جبران ناپذیری برای طرفین در پی داشته است.

وی با بیان اینکه اعضای شوراهای صنفی از خود دانشجویان بوده و در بین دانشجویان زندگی می‌کنند، خاطرنشان کرد: اعضای شورا از فضای حاکم بر خوابگاه‌ها به‌خوبی آگاهی داشته و از طرفی چون به طور ملموس با مشکلات و مسائل دست و پنجه نرم می‌کنند، می‌توانند دقیق‌ترین و موثرترین راهکارهای برون‌رفت از مشکلات را با صرف کمترین هزینه های ممکن به مسئولان پیشنهاد داده و در نتیجه راه را در جهت مدیریت مشکلات و بحران‌های دانشگاه هموارتر کند.

مسئولان با گارد گرفتن مقابل شورای صنفی فضای دانشگاه را ملتهب می‌کنند

ارجمند افزود: برخی از مسئولان مشارکت شورای صنفی را به‌نوعی عقب‌نشینی از جایگاه خود تعبیر کرده و با گارد گرفتن‌های بیهوده فضای ملتهبی را در دانشگاه‌ها ایجاد می‌کنند. این افراد با دور شدن از تحلیل‌های واقع بینانه جامعه دانشگاهی، هزینه‌های سنگینی را هم برای خود و هم برای دانشجو ایجاد می‌کنند.

وی اضافه کرد: اگر چه شرایط همانطور که پیش‌تر به آن اشاره شد، نسبت به قبل بسیار بهتر شده و تعامل موثر بین مسئولان و شوراها بیشتر شکل می‌گیرد. این مشارکت حتی با وجود تضارب آرا که خود زمینه‌ساز پیشرفت است، تحولی بزرگ در بهبود شرایط و استانداردها فراهم کرده که بر همگان نیز عیان است.

کمبود فضای خوابگاهی به دلیل افزایش بی‌رویه پذیرش دانشجو

در دانشگاه علوم پزشکی یاسوج همچون سایر دانشگاههای کشور، کمبود فضاهای خوابگاهی به دلیل افزایش بی‌رویه، غیر منطقی و غیرکارشناسی پذیرش دانشجویان مطرح شده که اساسی‌ترین مشکل در دانشگاه علوم پزشکی یاسوج به‌شمار می‌رود.

عضو شورای مرکزی مجمع دبیران شورای صنفی دانشجویان دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور با اشاره به مشکل افزایش ظرفیت رشته‌های پزشکی اظهار کرد: در دانشگاه علوم پزشکی یاسوج همچون سایر دانشگاههای کشور، کمبود فضاهای خوابگاهی به دلیل افزایش بی‌رویه، غیر منطقی و غیرکارشناسی پذیرش دانشجویان مطرح شده که اساسی‌ترین مشکل در دانشگاه علوم پزشکی یاسوج به‌شمار می‌رود. امیدواریم که با همکاری مدیریت دانشگاه و همچنین مسئولان وزارت این مشکل به صورت اساسی و با ساخت خوابگاه دخترانه و پسرانه در دانشگاه علوم پزشکی یاسوج حل شود.

وی اظهار کرد: طبیعتا با وجود پیشرفت‌های چشمگیر در بحث تغذیه و همچنین امکانات رفاهی خوابگاه، مطالبات در این زمینه‌ها کمتر شده است؛ اما کماکان بیشترین مطالبات دانشجویی مربوط به همین 2 مورد است، مسئولان و شوراهای صنفی نیز در راستای بهبود شرایط به نفع دانشجویان تلاش می‌کنند.

پذیرش دانشجو از کشورهای خارجی با تراز علمی پایین

دبیر شورای صنفی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج با اشاره به مشکلات رفاهی این دانشگاه گفت: از جمله مشکلات و مطالبات رفاهی در دانشگاه علوم پزشکی یاسوج می‌توان به کمبود فضاهای ورزشی و زیرساخت‌های اینترنت خوابگاهی اشاره کرد. از دیگر مشکلات و مطالبات رفاهی که به نظر می‌رسد این مورد نیز از مطالبات قانونی و به‌حق در همه دانشگاه‌هاست، می‌توان به پذیرش دانشجویان خارج از کشور با تراز‌های علمی بسیار پایین یاد کرد، امیدواریم این مورد نیز با پیگیری‌های شورای صنفی و مساعدت و همکاری مربوطه در وزارت بهداشت به حداقل برسد.

وی در ادامه از تشکیل کارگروه‌های تخصصی در شورای مرکزی وزارت بهداشت یاد کرد و گفت: اعضای توانمند شورای صنفی مرکزی وزارت بهداشت درسال تحصیلی جاری تلاش می‌کنند تا با بهره‌گیری از مجمع عمومی در جهت پیگیری مطالبات صنفی دانشجویان در سطح وزارت بهداشت گام های موثری را بردارند. این شورا اقدامات زیادی در جهت استحکام جایگاه شوراهای صنفی در سراسر دانشگاه‌های کشور انجام داده است. تشکیل کارگروه‌های تخصصی از جمله کار‌گروه آموزشی، حقوقی، رفاهی، توسعه، سلامت و روابط عمومی به بهره‌گیری هرچه بهتر مطالبات و مشکلات دانشجویان کمک‌های شایانی کرده است و این کارگروه به نتایج قابل توجهی نیز دست یافته است.

با پیگیری شورای صنفی، نرخ وام‌های دانشجویی از سال تحصیلی آینده افزایش می‌یابد

لغو کلاس‌های حضوری در دانشگاه‌ها و محدود شدن ساعت حضور کارورزان در بیمارستان‌ها به دلیل ویروس کرونا و پیگیری اجرای طرح پدافند غیرعامل در بیمارستان‌ها در دستور کار شورای مرکزی وزارت بهداشت بود. حضور برخی از استادان که در شرایط بحران ویروس کرونا در بیمارستان‌ها به هر دلیل غایب بودند، پیگیری شد تا در کنار دانشجویان برای درمان بیماران مبتلا به کرونا تلاش کنند.

دبیر کارگروه روابط عمومی و پایش مشکلات دانشگاه‌های علوم پزشکی با اشاره به فعالیت‌های اخیر شورای صنفی مرکزی وزارت بهداشت گفت: از اقدامات کلان شورای مرکزی وزارت بهداشت طی پنج ماه گذشته می‌توان به پیگیری بازنویسی و تصویب آیین نامه جدید تغذیه و نگارش اولیه آیین‌نامه ایاب و ذهاب، پیگیری و تصویب افزایش مبلغ و نرخ کار دانشجویی و نیز نظارت بر روند پرداخت کار دانشجویی در همه دانشگاه‌ها، پیگیری و تصویب افزایش چشمگیر نرخ وام‌های دانشجویی از سال تحصیلی آینده و پیگیری ایجاد و پرداخت وام خرید کالا برای دانشجویان اشاره کرد.

وی افزود: پیگیری افزایش سرانه متراژ اماکن ورزشی در دانشگاه‌ها، پیگیری و تصویب افزایش حقوق کارورزان و نظارت بر اجرای این طرح در دانشگاه‌ها، تلاش برای لغو سهمیه‌های کنکور و تاثیر آن‌در پذیرش دانشجویان علوم پزشکی، پیگیری مشکلات حقوقی و انضباطی اعضای شورای صنفی دانشگاه های مختلف و نیز تبیین و تحکیم جایگاه شورا در هر دانشگاه با نظارت و پیگیری از طرف وزارت بهداشت، پیگیری و تصویب کشوری شدن آزمون علوم پایه و پیش کارورزی به درخواست دانشجویان علوم پزشکی سراسر کشور از جمله اقدامات دیگر ما بود.

پیگیری حضور استادان غایب در بیمارستان‌ها برای درمان بیماران مبتلا به کرونا

ارجمند با اشاره به اقدامات شورای صنفی مرکزی وزارت بهداشت در پی شیوع ویروس کرونا اظهار کرد: لغو کلاس‌های حضوری در دانشگاه‌ها و محدود شدن ساعت حضور کارورزان در بیمارستان‌ها به دلیل ویروس کرونا و پیگیری اجرای طرح پدافند غیرعامل در بیمارستان‌ها در دستور کار شورای مرکزی وزارت بهداشت بود. حضور برخی از استادان که در شرایط بحران ویروس کرونا در بیمارستان‌ها به هر دلیل غایب بودند، پیگیری شد تا در کنار دانشجویان برای درمان بیماران مبتلا به کرونا تلاش کنند. پیگیری و به تعویق انداختن آزمون‌های پیش کارورزی علوم پایه و دستیاری به بعد از تعطیلات عید نوروز از جمله اقدامات شورا در این راستا به شمار می‌رود.

وی در ادامه گفت: از جمله دیگر اقدامات شورای صنفی مرکزی وزارت بهداشت می‌توان به پیگیری و تصویب ادامه تحصیل بدون آزمون مقطع کارشناسی ارشد در رشته تکنولوژی پزشکی هسته‌ای برای دانشجویان استعداد درخشان، پیگیری ایجاد استاندارد های لازم و اجباری در زمینه استفاده از فضاهای ورزشی در دانشگاه، پایش مشکلات دانشگاه‌های کشور به صورت مداوم و انتقال آن به مسئولان، پیگیری مشکل دانشجویان تعهد خدمت دانشجویان رشته پزشکی و دندان‌پزشکی و صدور بیانیه در روز دانشجو خطاب به وزیر درباره انتقاد به نحوه مدیریت و سیستم مدیریتی دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور اشاره کرد.

شورای صنفی مرکزی وزارت بهداشت ریالی به عنوان حق‌الزحمه دریافت نمی‌کنند

عضو شورای مرکزی مجمع دبیران شورای صنفی دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور با اشاره به برخی شایعاتی که در فضای مجازی علیه اعضای شورا وجود دارد، خاطرنشان کرد: در بعضی از کانال‌ها و گروه‌های فضای مجازی اعضای شورای صنفی مرکزی وزارت بهداشت به جای نمایندگان دانشجویان نمایندگان وزارت بهداشت خوانده و به دریافت حق الزحمه از سوی وزارت بهداشت متهم می‌شوند. این در حالی است که شورای صنفی مرکزی وزارت بهداشت حتی یک ریال از هیچ نهاد رسمی دریافت نمی‌کند.

وی در پایان گفت: اعضای شورای صنفی وزارت بهداشت همواره نمایندگان قانونی و شایسته‌ای برای دانشجویان علوم‌پزشکی سراسر کشور بوده‌اند و بدون ایجاد حاشیه و سروصدا های کاذب خبری به ایفای نقش پرداخته‌اند. این افراد در راستای بهبود عملکرد خویش و پیگیری مطالبات دانشجویی از هیچ تلاشی دریغ نخواهد کرد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1062612

وب گردی

وب گردی