دانشگاه برای پوست‌اندازی از نظام آموزش‌محور به فعالیت‌های فناورانه نیاز دارد

مدیرکل سیاست‌گذاری و نظارت راهبردی معاونت تحقیقات، فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی گفت: فعالیت‌های ترویجی در سطح واحدهای دانشگاهی باید ادامه داشته باشد تا اعضای هیئت علمی و دانشجویان نتایج و خروجی‌های فعالیت‌ها را به‌صورت عینی مشاهده کرده و جدیت دانشگاه را در این حوزه به معنای واقعی درک کنند.

وحید ضرغامی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز درباره جایگاه مدیران مراکز رشد و رؤسای سراهای نوآوری در واحدهای دانشگاهی و ارتباط آنها رؤسای واحد، اظهار کرد: در آیین‌نامه بازار نوآوری و سراهای فناوری، رئیس سرا در جایگاه معاون واحد دانشگاهی دیده شده و حقوق آنها نیز بر این اساس محاسبه می‌شود. آیین‌نامه مصوب هیئت امنای دانشگاه بوده و حسن اجرای آن برای رؤسای واحدهای دانشگاهی ضروری است.

وی افزود: بعضاً اخباری درخصوص عدم التزام مدیران «توسعه مدیریت منابع» واحدهای دانشگاهی نسبت به مفاد آیین‌نامه به‌گوش می‌رسد که این موضوع دقیقاً خلاف قانون و آیین‌نامه مصوب هیئت امنای دانشگاه است. مدیرانی که نسبت به اجرای دقیق آیین‌نامه بازار فناوری و سرای نوآوری بی‌توجهی می‌کنند، نشان‌دهنده عدم آشنایی مدیران با ضرورت موضوعات فناوری در دانشگاه است.

مدیرکل سیاست‌گذاری و نظارت راهبردی معاونت تحقیقات، فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی بیان کرد: اکنون دانشگاه برای پوست‌اندازی از نظام آموزش‌محور و به نسل سوم دانشگاه، نیاز مبرمی به فعالیت‌های فناورانه دارد. مهم‌ترین هدف معاونت فناوری و نوآوری از برگزاری اولین همایش «معاونان فناوری» تبیین ضرورت فعالیت‌های فناوری بود ولی بازهم در سازوکارهای اجرایی خلل‌هایی دیده می‌شود که در ارزیابی واحدهای دانشگاهی مدنظر قرار می‌گیرد.

ضرغامی تداوم فعالیت‌های ترویجی را برای توسعه گفتمان فناوری در واحدهای دانشگاهی ضروری دانست و گفت: فعالیت‌های ترویجی در سطح واحدهای دانشگاهی باید ادامه داشته باشد تا اعضای هیئت علمی و دانشجویان نتایج و خروجی‌های فعالیت‌ها را به‌صورت عینی مشاهده کرده و جدیت دانشگاه را در این حوزه به معنای واقعی درک کنند.

وی ادامه داد: اکنون مقوله اشتغال یکی از بزرگترین چالش‌های کشور محسوب می‌شود و دانشگاه آزاد اسلامی می‌تواند به مهیاسازی پلت‌فرم‌ها و سازوکارهای اشتغال و کارآفرینی در قالب زیست بوم‌های فناوری به عنوان اولین دانشگاه پیش‌رو در کسب‌وکارهای نوین دانش‌بنیان مطرح شود. اگر ضرورت توسعه چنین فعالیت‌های در واحدهای دانشگاهی به‌طور احساس شود بسیاری از مشکلات رفع خواهد شد.

مدیرکل سیاست‌گذاری و نظارت راهبردی معاونت تحقیقات، فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی عنوان کرد: در ماجرای شکوفایی حوزه فناوری نانو نیز در آن سال‌های اولیه، مدیران ارشد دانشگاهی بیشتر از اینکه روی ایجاد زیرساخت‌ها و بازارسازی متمرکز شوند به‌سوی فعالیت‌های ترویجی رفتند تا امروز فناوری نانو به دوران بالندگی خود برسد. ترویج حوزه فناوری و زیست‌بوم‌های کسب‌وکار در محیط‌های دانشگاهی نیز نیازمند اقدامات ترویجی است.

ضرغامی خاطرنشان کرد: پیش از این نیز آیین‌نامه اداری مالی دانشگاه مدیران مراکز رشد را در سطح رؤسای دانشکده پیش‌بینی کرده بود ولی از لحاظ اجرایی مشکلاتی داشت و به‌صورت کامل عملیاتی نمی‌شد. دلیل اینکه ساختارهای ادارای جایگاه‌ها را مطابق قانون‌های پیش‌بینی شده اجرایی نمی‌کرد، نبود کارکرد و عملکردهای موضوعی بود. مراکز رشد به وظایف ذاتی خود عمل نمی‌کردند و لذا خروجی مطلوبی نیز در کار دیده نمی‌شد. احیای این ساختارها و اقناع مدیران «توسعه مدیریت منابع» برای رعایت آیین‌نامه بازار و سرا از وظایف معاونت فناوری و نوآوری است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1062619

وب گردی

وب گردی