‍ تعطیلی مدارس  و بازار گرم  سودجویان!

متاسفانه این روزها به دلیل شیوع ویروس کرونا و تعطیلی مدارس، فرصت نقش آفرینی برای «ناجیان» آموزش وپرورش فراهم شده است؛ آن هم به‌وسیله تدریس غیر حضوری استاد فلانی و تبلیغ انواع اپلیکیشن!

گروه دانشگاه ایسکانیوز، از زمانی که عده‌ای در لباس خدمت به نظام آموزشی، فضای مدارس را به سمت رقابت در راستای دستیابی به صندلی‌های گروه درسی علوم تجربی و ریاضی در دانشگاه هدایت کردند ؛ با ورود آگاهانه در بدنه تصمیم گیرندگان ستادی آموزش و پرورش مسیر را به گونه‌ای بردند که امروز راه برون رفت از آرمان و هدفی به نام کنکور بسیار پیچیده شده است.

تلخ است اقرار کنیم که تب بالای کنکور به‌صورت غیر رسمی در تقویم آموزشی هم تغییر ایجاد کرد. شروع آموزش رسمی که در مهر ماه بود را به بهانه حجم کتاب‌های درسی به تیرماه رساندند.

کافی است پس از برگزاری کنکور به مدارس متوسطه دوم به ویژه سمپاد، شاهد و غیردولتی‌های متمول سری بزنیم. از کولرهای روشن کلاس‌ها متوجه می‌شویم که همه آمده‌اند تا از قافله رقابت کنکور عقب نمانند!

مطالبه برحق برخی از دلسوزان نظام آموزشی در رسانه‌ها باعث شد تا شورای عالی آموزش وپرورش به منظور کاستن از سرایت تب کنکور‌زدگی به دوره متوسطه اول و ابتدایی و جلوگیری از تفکر مضر کالایی شدن آموزش، سیاست حذف کتاب‌های کمک آموزشی از چرخه یادگیری در مقطع ابتدایی را اجرا کند و آزمون ورودی سمپاد در پایه هفتم را ماهیتاً تغییر دهد. این اقدام به سمت حذف آزمون ورودی مدارس نمونه دولتی نیز پیش رفت؛ اما در این مسیر چه مقاومت‌هایی که صورت نگرفت!

منتفعین کالایی شدن آموزش که نگران حذف کتاب‌های کمک آموزشی در مقطع ابتدایی بودند، به همه حربه‌ها دست زدند و به بهانه حذف مشق شب، چه مرثیه‌ها که نسرودند! موافقان حذف آزمون ورودی سمپاد در متوسطه اول را مخالف اصل استعدادهای درخشان نامیدند، نامه‌نگاری وتلاش‌های آنان درحافظه دلسوزان نظام آموزشی وجود دارد و فراموش نخواهد شد.

عزیزان، همکاران محترم، مدیران عزیزستادی؛ تا کنکور با این شیوه پیش می‌رود، تیم منسجم و قوی که 2 موسسه مشهور کشوری که آگهی‌های آنها در تلویزیون به مراتب از لوازم و مواد مصرفی فراتر رفته است نیز قوی بنیه‌تر خواهند شد! آنان وقتی جشن‌های ستارگان که به عنوان تجلیل از برترین‌های کنکور هرساله در سراسر کشور و با صرف ده‌ها ساعت وقت برگزار می شود را می‌بینند، مصمم تر می‌شوند. بنرهای نصب شده در بیلبوردها ورودی شهرها را ببینیم وبه پازلی که درست شده فکر کنیم.

باید به شلوغی مدارس در تیرماه و برگزاری کلاس‌هایی تحت نام طرح کنکور، به خدمت گرفتن بهترین ساعات و پر بیننده تلویزیون برای پخش آگهی و در نهایت اشتیاق نظام آموزشی در برگزاری جشن ستارگان در سراسرکشور در تجلیل از برترین‌های کنکور خوب دقت کنیم. آیا این چیدمان جز بالا بردن تب کنکور نتیجه دیگری دارد؟!

حال مدام از برگزاری دوره‌های آموزشی اسناد بالا دستی به ویژه سند راهبردی تحول می‌گوییم، دائماً از مدرسه زندگی و شعار‌های زیبای پرسش مهر و غیره حرف می‌زنیم.

متاسفانه این روزها به دلیل شیوع ویروس کرونا و تعطیلی مدارس، فرصت نقش آفرینی برای ناجیان! آموزش وپرورش فراهم شده است؛ تدریس غیر حضوری استاد فلانی و تبلیغ انواع اپلیکیشن!

در این مقطع، وزارت آموزش وپرورش با همین راهبرد تعاملی با شبکه آموزش و رفع نقایص احتمالی و بهره‌مندی از رسانه‌ها، می‌تواند فرصت بازار گرمی سودجوبان را به حداقل کاهش دهد. عزم دستگاه تعلیم وتربیت در این شرایط سخت، برای جبران عقب ماندگی درسی دانش آموران بسیار مهم است.

حوزه فناوری وتکنولوژی آموزشی در وزارتخانه علاوه بر کمک از بستر رسانه ملی، می‌باید در خلا به وجود آمده ناشی از تعطیلی اجباری، هم در طراحی روش‌های جدید و هم در ارائه آن موفق عمل کند. هرگونه بی‌برنامگی و فرصت‌سوزی راه را برای سودجویان هموار خواهد کرد .
همه معلمان، مدیران مدارس و مجموعه‌های دلسوز در سطح صف و ستاد می‌باید به کمک هم برای گذر از مشکل به وجود آمده تلاش مستمر داشته باشند.

*کارشناس آموزش و پرورش

انتهای پیام/

کد خبر: 1062632

وب گردی

وب گردی