تولید ماده خام نانوبیومواد از ضایعات پسماند کشاورزی و پوسته میگو/ صادرات محصول به 16 کشور

مدیرعامل یک شرکت دانش‌بنیان نانویی با اشاره به اینکه این شرکت از ضایعات پسماند کشاورزی، پوسته میگو برای تولید ماده نانوبیومواد استفاده کرده است، گفت: بیش از 200 مقاله ISI  با درج نام شرکت در دنیا به چاپ رسیده است که این موضوع سبب برند شدن محصولات شرکت نانویی و افزایش مشتریان خارجی و داخلی است.

حسین یوسفی مدیرعامل یک شرکت دانش‌بنیان نانویی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه علم و فناوری ایسکانیوز، درباره فعالیت این شرکت اظهار کرد: این شرکت دانش‌بنیان نانویی در راستای بومی سازی تولید نانومواد در سال 2010 و با هدف اصلی تولید نانوبیوپلیمرها مانند نانوسلولز، نانوکیتین، نانوکیتوسان و غیره پا به عرصه این صنعت نوین گذاشته است به طوری که از آن سال شروع به تولید ماده خام نانوبیومواد از ضایعات پسماند کشاورزی، پوسته میگو استفاده کرده است تا آنها را به نانو نانوسلولز، نانوکیتین، نانوکیتوسان تبدیل و در بازار داخل و خارج به فروش برساند.

دانشیار دانشگاه علوم کشاورزی و منابع گرگان تصریح کرد: عمده بازار ما بیشتر بازار تحقیقاتی است هنوز نانوبیومواد به مرحله تجاری و صنعتی نرسیده است البته ظرفیت تولید صنعتی در شرکت داریم اما کشش بازار در این عرصه فراهم نیست.

یوسفی از انعقاد چند قرارداد در این عرصه خبر داد و گفت: در تلاش هستیم با منعقد کردن این قراردادها به صورت نیمه صنعتی در خدمت مشتریان باشیم. محصولات تولیدی ما به 16 کشور توسعه یافته( آمریکا، کانادا، مکزیک، دانمارک، فنلاند، ایتالیا، اسپانیا، بلژیک، لهستان، کره، ژاپن، چین، اندونزی و هند) صادر می‌شود.

مدیرعامل شرکت با بیان این خبر افزود: مشتریان داخلی و خارجی بیش از 200 مقاله ISI با درج نام شرکت به چاپ رسانده‌اند که این موضوع سبب برند شدن محصولات شرکت نانویی و افزایش مشتریان خارجی و داخلی آن شده است. سال گذشته در تولید علم نانوبیومواد در کل دنیا سهم شرکت ما حدود 3.8دهم درصد بوده است به عبارتی از 4هزار مقاله چاپ شده در دنیا حدود 200مقاله از طرف شرکت ما بوده که بیانگرسهم 3.5 تا 4درصدی این شرکت است.

دانشیار دانشگاه علوم کشاورزی و منابع گرگان از تولید نانو سلولز از پسماند کشاورزی و نانو کیتین از میگو خبر داد و گفت: هم اکنون نانو سلولز با دو طریق مکانیکی و سنتز باکتری تولید می‌شود. مکانیزم این دو روش بسیار متفاوت است؛ در روش مکانیکی منبع نانو سلولز، چوب، پسماندهای کشاورزی و ... است. مکانیزم این روش را بالا به پایین می‌گویند زیرا چوب و پسماند کشاورزی مقیاس بزرگی داشته و به مقیاس کوچکتری تبدیل می‌شوند.

یوسفی افزود: در روش دوم، باکتری در یک محیط کشت واقع و گلوکزها در کنار هم چیده می‌شوند و ساختاری را تشکیل می‌دهند. مکانیزم این روش را پایین به بالا می‌گویند زیرا مولکول‌های گلوکز اندازه کوچکی داشته و با چیده شدن در کنار یکدیگر به نانو ساختاری بزرگ تبدیل می‌شوند. همچنین این دو نانو سلولز از تفاوت‌های شیمیایی، فیزیکی و ساختاری برخوردارند. به طور کلی نانو سلولز ساخته شده به روش سنتز باکتری از نظر خواص خیلی بهتر از روش سنتز مکانیکی است.

وی تأکید کرد: هم اکنون این محصول‌ها نمونه داخلی ندارند و ما از چند سال پیش تولید این محصولات را آغاز کرده‌ایم. محصول‌ها از نظر کیفی هیچ تفاوتی با نمونه‌های مشابه خارجی ندارند و قابل رقابت با محصولات کشورهای خارجی است.

یوسفی ادامه داد: برای نخستین بار در دنیا محققان این شرکت با همکاری دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان موفق به ساخت و ارزیابی خواص پانل نانوفیبر سلولز شده است. در تولید این محصول که به طور صدر در صد از نانوفیبر سلولز تشکیل می‌شود هیچ گونه چسب یا مواد افزودنی استفاده نشده است. نانوفیبرهای سلولز صرفا از طریق ایجاد پیوندهای هیدروژنی و پدیده در هم رفتکی نانوفیبرها ساختار یکپارچه و مستحکمی ایجاد کردند که ضخامت آن حدود سه میلیمتر بوده است.

دانشیار دانشگاه علوم کشاورزی و منابع گرگان تصریح کرد: همچنین این شرکت دانش‌بنیان در سال 2013 موفق به تولید مستقیم نانوساختارهای چوبی از چوب طبیعی شدند که در طی این تولید هیچ گونه مواد شیمیایی استفاده نشده و ویژگی‌های شیمیایی نانوساختارهای تولید شده نیز شبیه به ترکیب شیمیایی چوب است. با دست‌یابی به این روش نیاز به مواد شیمیایی خطرناک و آلوده کننده محیط زیست مرتفع شده و لذا این روش کاملا دوستدار محیط زیست تلقی می‌شود.

مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان افزود: هر فناوری در ظهور خودش باید برادری خود را ثابت کند تا پله به پله به سمت تجاری سازی حرکت کند. به عنوان مثال نانوسلولز 40 سال پیش اختراع شده این در حالیست که تازه امسال چند شرکت از فناوری نانو سلولز در تولیدات خود استفاده کرده‌اند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: 4 محصول نهایی در حال توسعه است؛ امیدواریم این محصولات را در سال آینده در مقیاس نیمه صنعتی وارد بازار کنیم.

انتهای پیام/

کد خبر: 1062635

وب گردی

وب گردی