اولویت اصلی رسانه‌ها در شرایط بحران رساندن پیام صحیح و اثرگذار باشد

عضو هیئت علمی گروه مدیریت رسانه واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی عنوان کرد: اولویت اصلی رسانه‌های کشور در شرایط کنونی باید رساندن پیام صحیح و اثرگذار به مخاطب باشد.

عطاءالله ابطحی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز درباره ویژگی‌های روزنامه‌نگاری بحران اظهار کرد: این نوع روزنامه‌نگاری باید در هر حالتی از بحران اعم از سیاسی، اقتصادی و طبیعی وضعیت موجود را شناسایی و درک کند و به جامعه گزارش بدهد. روزنامه‌نگار بحران عملکردی مانند عملکرد آتش‌نشان دارد که در شرایط اضطراری باید اقدام لازم را انجام دهد.

وی افزود: در روزنامه‌نگاری بحران زمان از اهمیت بالایی برخوردار است و روزنامه‌نگار نمی‌تواند بنشیند تا مرضی تمام جامعه را در بر بگیرد و اذهان عمومی دچار تشویش و شبهات گوناگون شود. روزنامه‌نگار بحران باید از قبل تمرین شرایط بحران کرده و در مواقع حساس بلافاصله وارد عمل شود.

عضو هیئت علمی گروه مدیریت رسانه واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی بیان کرد: روزنامه‌نگار بحران باید در مواقع اضطراری ضمن شناخت ابعاد و زوایای دقیق بحران، برای آحاد جامعه و حتی مدیرانی که به‌خاطر درگیری ذهنی و نداشتن دسترسی نمی‌توانند تحلیل درستی از شرایط داشته باشند، گزارش بدهد و تصویری روشن ارائه کند.

ابطحی ادامه داد: در مواقع بحران شاید مدیری نتواند تحلیل و درک جامع و کاملی از شرایط داشته باشد؛ ولی یک روزنامه‌نگار باید به درک صحیح و روشنی از زوایای مختلف آن بحران برسد و جامعه نیز چنین انتظاری از خبرنگار و روزنامه‌نگار دارد. بعد از رسیدن به فهم درست، روزنامه‌نگار باید به شکلی کاملا حرفه‌ای پیامی متناسب با تمامی افراد جامعه به افکار عمومی مخابره کند.
وی با اشاره به لزوم تولید محتوا از سوی روزنامه‌نگار بحران برای مردم و مدیران، تصریح کرد: روزنامه‌نگار بحران باید پیامی متناسب با درک مدیران نیز برای اتخاذ تصمیمات درست ارائه کند. بدون روزنامه‌نگاری بحران هیچ کشوری نمی‌تواند به‌راحتی از بحران عبور کند و بلاشک بحران هزینه‌های بسیاری از جمله بی اعتمادی را به جامعه تحمیل خواهد کرد.

عضو هیئت علمی گروه مدیریت رسانه واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی عنوان کرد: اولویت اصلی رسانه‌های کشور در شرایط کنونی باید رساندن پیام صحیح و اثرگذار به مخاطب باشد. پیام اثرگذار مشروط به حافظه تاریخی مخاطب از رسانه است. اگر رسانه در بحران‌های قبلی توانسته باشد پیام‌های اعتماد برانگیز به دست مخاطب برساند، پیام کنونی نیز اثرگذار خواهد بود.

ابطحی اظهار کرد: رسانه‌ها در جلب اعتماد مخاطبان عملکرد مطلوبی نداشتند و این خود به‌تنهایی اثرگذاری آنها را تحت تاثیر قرار داده است. تولید پیام‌های چند رسانه‌ای، موثق و کوتاه در خصوص بحران ویروس کرونا می‌تواند اعتماد مخاطبان را نسبت به رسانه در ادامه راه تقویت کند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1062709

وب گردی

وب گردی