مهم‌ترین عناوین روزنامه‌های دانشگاهی کشور در ۱۳ اسفند

آغاز پذیرش بدون آزمون دانشگاه‌ها از هفته آینده، جزئیات شرایط جدید آموزشی در دانشگاه‌های پزشکی در مقابله با کرونا و ماموریت دانش‌بنیان‌ها برای کیت تشخیص کرونا از جمله مهم‌ترین عناوین امروز روزنامه‌های دانشگاهی کشور هستند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، روزنامه‌‌های فرهیختگان و آفرینش از جمله روزنامه‌های دانشگاهی کشور هستند که اخبار و موضوعات حوزه آموزش عالی را منعکس می‌کنند.

مهم‌ترین عناوین روزنامه فرهیختگان در ۱۳ اسفند به شرح زیر است:

ماموریت دانش‌بنیان‌ها برای تولید کیت تشخیص کرونا

بر اساس این عنوان روزنامه فرهیختگان، معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری از همان هفته اول شیوع ویروس کرونا، ستادی را به‌عنوان «ستاد مقابله با کرونا» با عضویت تعدادی از ستادهای فناوری راهبردی خود تشکیل داد. در جریان اولین جلسه ستاد مذکور، مصوب شد که فراخوان و کمپینی با عنوان «با کمک زیست‌بوم فناوری و نوآوری کرونا را شکست می‌دهیم» در جهت هم‌افزایی و همگرایی شرکت‌های دانش‌بنیان و استارتاپ‌ها ایجاد شود تا بر این اساس اگر شرکت‌های دانش‌بنیان یا استارتاپ‌ها فعالیت ویژه و نوآورانه برای مقابله با کرونا انجام می‌‌دهند و نیازمند حمایت ویژه معاونت هستند، خود را به معاونت علمی فناوری معرفی کنند. متعاقب انتشار این فراخوان، تعداد زیادی از شرکت‌های دانش‌بنیانی که در زمینه تولید مایحتاج این‌روزهای مردم مانند ماسک و ژل‌های بهداشتی و کیت‌های تشخیص پزشکی و ملزومات و تجهیزات موردنیاز آزمایشگاهی فعالیت می‌کنند، آمادگی خود را برای همکاری اعلام کردند. از سوی دیگر تعداد قابل‌توجهی از استارتاپ‌های فعال در حوزه آموزش، تولید محتوا، فرهنگ‌سازی و پرکردن اوقات فراغت نیز برای کمک به مقابله با کرونا اعلام آمادگی کردند. ماحصل فعالیت شرکت‌های دانش‌بنیان در طول 10روز اخیر و جلسات متعدد ستادهای معاونت به ریاست سورنا ستاری، اقداماتی است که توانسته بخش زیادی از دغدغه‌ها و کمبودهای حوزه بهداشت و سلامت را برای مقابله با کرونا کاهش دهد.

پرویز کرمی، سخنگوی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهور با اشاره به مباحث مطرح‌شده در آخرین جلسه ستاد مقابله با کرونای معاونت علمی که روز گذشته (دوشنبه) برگزار شد، گفت: دبیران ستادهای زیرمجموعه ستاد مقابله با کرونا، گزارش‌های بسیار خوبی از روند اقدامات انجام‌شده ارائه کردند که بر این اساس مقرر شد تا پایان هفته، تولید ماسک «اِن 95» و «اِن 99» که مخصوص کادر پزشکی، پرستاری و بهداشت و درمان بیمارستانی است، از 200 هزار عدد در روز، به 300 هزار عدد افزایش پیدا کند و در بیمارستان‌های سراسر کشور توزیع شود. قابلیت میکروب‌گیری و ویروس‌گیری این نوع ماسک‌ها بسیار بالا است.

به گفته وی، این ماسک‌ها ترکیبی از الیاف و کاغذ نانو با ماسک‌های معمولی است که خوشبختانه تجهیزات موردنیاز تولید و ترکیب این ماسک‌ها به‌طور کامل در کشور بومی‌سازی شده و به دست متخصصان داخلی تولید می‌شود.

کرمی با اشاره به عملکرد شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه تولید ماسک افزود: مهم‌ترین موضوع در حوزه تولید انواع ماسک‌‌ها، تولید صفر تا صد ماسک‌ها در کشور است و به‌رغم اینکه در حال حاضر کشورهای معدودی به فناوری تولید الیاف نانو دست‌پیدا کرده‌اند؛ اما خوشبختانه طی 15 سال گذشته، متخصصان ایرانی در حوزه فناوری و دانش نانو دستاوردهای خوبی کسب کرده‌اند، به‌طوری که در حال حاضر ایران رتبه چهارم علم و فناوری نانو را در اختیار دارد و همه دستگاه‌های تولید ماسک به‌طور کامل ایران‌ساخت است. در همین راستا دو شرکت دانش‌بنیان که در حوزه تولید تجهیزات و دستگاه‌های الیاف نانو فعالیت می‌کنند و همزمان تولیدات خود را برای صادرات به کشورهای دیگر آماده کرده‌ بودند، با ورود کرونا به کشور و نیاز به افزایش تولید ماسک، محموله‌های صادراتی خود را بلافاصله در محل کارخانه‌های موردنیاز مستقر کردند تا خط تولید افزایش پیدا کند. از این رو تا پایان هفته، دو نوع ماسک موردنیاز بخش پزشکی کشور و 300 هزار عدد در روز تولید می‌شود.

3 آزمایشگاه دانشگاه آزاد اسلامی در تهران برای تشخیص کرونا مجهز می‌شوند

سیدمحمودرضا آقامیری، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران در این عنوان روزنامه فرهیختگان درباره جزئیات فعالیت‌های ستاد کرونا دانشگاه آزاد اسلامی صحبت کرد و از تجهیز سه آزمایشگاه برای استفاده در فرآیند شناسایی افراد مبتلا به ویروس کرونا خبر داد.

آقامیری، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران در تشریح تشکیل ستاد مرکزی مقابله با کرونای دانشگاه آزاد اسلامی گفت: جلسه‌ای با حضور همه روسای استان تهران داشتیم و پس از رایزنی‌ها، ستادی تشکیل دادیم که روز گذشته نخستین جلسه آن برگزار شد. این ستاد، به‌عنوان ستاد مرکزی مبارزه با کرونا در سطح دانشگاه‌های آزاد استان تهران شناخته می‌شود. هشت کمیته در اولین جلسه با مسئولیت واحدهای مختلف تعیین شدند و قرار است در زمینه‌های مختلف اعم از فعالیت‌های روانی و تبلیغاتی، رسیدگی به بیماران و مباحث آموزشی وارد عمل شوند.

وی با اشاره به تشکیل کمیته‌های آموزش، کمیته فضای مجازی و کمیته IT ذیل ستاد مرکزی مبارزه با کرونا خاطرنشان کرد: در مورد پاسخگویی و مشاوره تلفنی نیز تمهیداتی اندیشیده شده که به‌زودی یا در قالب سامانه 4030 که در حال حاضر مشغول فعالیت هستند یا به صورت مجزا با ایجاد یک سامانه تلفنی این اتفاق را پیگیری خواهیم کرد.

آقامیری در ادامه با اشاره به تجهیز آزمایشگاه‌های دانشگاه آزاد اسلامی برای کمک در روند شناسایی افراد مبتلا به کرونا، افزود: در نظر داریم سه آزمایشگاه دانشگاه آزاد اسلامی در شهر تهران را تجهیز کنیم تا ضمن هماهنگی با وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بتوانند تست‌های مربوط به تشخیص مبتلایان ویروس کرونا را انجام دهند. دانشکده پزشکی مامور به انجام این ماموریت شد. در وهله نخست جایابی صورت پذیرفت و سه آزمایشگاه در شرق، غرب و مرکز تهران انتخاب شدند. امیدواریم ظرف چند روز آینده با اختصاص و در اختیار گذاشتن دستگاه‌های مورد نیازشان، بحث تجهیز این آزمایشگاه‌ها هم انجام شود تا نهایتا در پایان هفته امکان کمک‌رسانی این سه مجموعه فراهم شود. ما در این زمینه آمادگی خود را به وزارت بهداشت اعلام می‌کنیم و در صورت نیاز وزارت بهداشت، این ظرفیت در اختیار آنها قرار خواهد گرفت.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران درخصوص فعالیت سایر واحدهای استان اظهار کرد: واحدهای مستقر در شهرستان‌های تهران مانند اسلامشهر، ورامین، شهر قدس، پرند، فیروزکوه، دماوند و رودهن نیز ستادهایی را در محل استقرار خود تشکیل می‌دهند تا در سطح این شهرستان‌ها هم فعال باشیم.

آقامیری با اشاره به پتانسیل دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی در استان تهران خاطرنشان کرد: در عین حال فعالیت‌های مختلفی را می‌توانیم از طریق 320هزار دانشجوی دانشگاه آزاد اسلامی در سطح استان تهران پیگیری و دنبال کنیم. ما با یک خانواده بزرگ دانشجویی این امکان را داریم تا به صورت مستقیم با خانواده‌های دانشجویان مستقیم ارتباط بگیریم و آموزش‌های لازم درخصوص کرونا را منتقل کنیم.

مهم‌ترین عناوین روزنامه آفرینش در ۱۳ اسفند به شرح زیر است:

آغاز پذیرش بدون آزمون دانشگاه‌ها از هفته آینده

بر اساس این عنوان روزنامه آفرینش، فرآیند پذیرش بدون آزمون دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور از 20 اسفندماه از طریق سازمان سنجش آموزش کشور آغاز می‌شود و به مدت هفت ماه ادامه دارد.

دفترچه راهنمای ثبت‌نام و انتخاب رشته برای پذیرش دانشجو بدون آزمون و فقط براساس سوابق تحصیلی در دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی برای مهرماه در سایت سازمان سنجش و آموزش کشور منتشر شد.

تاکنون 11 هزار و 714 کد رشته محل اختصاص یافت که این رقم افزایش می‌یابد، در پذیرش بدون آزمون هیچ کاهشی در کد رشته محل ها و ظرفیت‌ها نسبت به سال 98 اعمال نمی‌شود.

همه داوطلبان متقاضی ثبت نام و انتخاب رشته برای شرکت در پذیرش دانشجو بر اساس سوابق تحصیلی (معدل کتبی و یا دیپلم) آزمون سراسری مهرماه می‌توانند دفترچه راهنمای ثبت نام و جدول کد رشته محل‌های مربوط را در سایت سازمان سنجش و آموزش کشور مشاهده کنند.

داوطلبان و متقاضیان می‌توانند بر اساس ضوابط و شرایط مندرج در دفترچه راهنما در روزهای اعلام شده به پایگاه اطلاع رسانی سازمان سنجش مراجعه و نسبت به ثبت نام و تکمیل فرم انتخاب رشته (حداکثر 100 کد رشته) به روش اینترنتی، اقدام کنند.

دریافت دیپلم نظام آموزشی جدید 3-3-6 حداکثر تا تاریخ 31 شهریور 99، دارا بودن مدرک پیش دانشگاهی یا اخذ مدرک پیش دانشگاهی حداکثر تا تاریخ 31 شهریور 99 و یا دارا بودن دیپلم نظام قدیم و یا مدرک کاردانی (فوق دیپلم) دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی و کاردانی پیوسته آموزشکده های فنی و حرفه ای برای تمام داوطلبان الزامی است.

داوطلبان مجاز هستند بدون توجه به نوع مدرک دیپلم یا پیش دانشگاهی از همه گروه‌های تحصیلی و رشته‌های مندرج در دفترچه راهنمای ثبت نام و پذیرش صرفاً بر اساس سوابق تحصیلی (گروه های تحصیلی علوم ریاضی و فنی، علوم تجربی، علوم انسانی، هنر و زبان های خارجی) نسبت به انتخاب کدرشته‌های مورد علاقه خود در یک فرم انتخاب رشته اقدام و آنها را براساس علاقه در اولویت‌های مورد نظر در تقاضانامه مذکور درج کنند؛ زیرا نحوه گزینش آنان با توجه به نوع مدرک دیپلم و همچنین رشته انتخابی براساس توضیحات مندرج در دفترچه راهنما انجام می‌شود.

جزئیات شرایط جدید آموزشی در دانشگاه‌های پزشکی در مقابله با کرونا

بر اساس این عنوان روزنامه آفرینش، علی اکبر حق دوست معاون آموزشی وزارت بهداشت در نامه ای خطاب به معاونان آموزشی دانشگاه های علوم پزشکی شرایط جدید آموزشی دانشگاه ها را در مقابله با کرونا اعلام کرد.

در این نامه آمده است: با توجه به اینکه جامعه پزشکی در حال حاضر در خط مقدم کنترل و پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونای جدید (کووید 19) قرار دارند و در این میان اعضای هیات علمی، دستیاران و کارورزان نقش مهمی در مدیریت این بیماری در بیمارستان های آموزشی دارند، ضمن اهتمام ویژه به ارائه خدمات به هموطنان، سلامتی کادر درمانی نیز مورد توجه قرار گیرد.

معاون آموزشی وزارت بهداشت در این نامه مواردی را به عنوان انتظارات از حوزه معاونت آموزشی دانشگاه های علوم پزشکی در برهه فعلی اعلام کرده است:

لازم است معاونان آموزشی همگام با سایر مسئولان دانشگاه مستقیما وضعیت ارائه خدمات در بیمارستان های آموزشی را مرتب رصد کنند و در بحث های این اپیدمی مشارکت فعال داشته باشند.بسته به وضعیت، شرایط و اولویت دانشگاه، حتی الامکان کلاس های تئوری به صورت مجازی برگزار شود.

دستیاران و کارورزان به همراه اعضای هیات علمی بالینی باید طبق برنامه تعیین شده توسط دانشگاه یا دانشکده علوم پزشکی در بخش ها حضور داشته باشند و برنامه ریزی نظارت بر این امر برعهده معاونان آموزشی است.

امکان به‌کارگیری دستیاران و کارورزان بخش هایی که دارای فعالیت کمتر است، در بخش های درگیر و با حجم کار بالاتر در اختیار دانشگاه است. در به‌کارگیری دستیاران و کارورزان مبتلا به بیماری های زمینه ای دقت لازم به عمل آید و از مواجهه مستقیم با موارد مبتلا یا مشکوک به کرونا برحذر باشند. ارائه خدمات به مردم وظیفه کادر درمان است؛ اما در عین حال حفظ سلامت پرسنل و دانشجویان باید به عنوان یک اولویت به خوبی در برنامه ریزی ها لحاظ شود.

لازم است در مورد دانشجویان و دستیاران دندانپزشکی مانند سایر دانشجویان، کلاس های تئوری به صورت مجازی برگزار شود و ارائه خدمات استادان، دستیاران و دانشجویان به بیماران و همچنین برگزاری کلاس های عملی کامل متوقف نشود؛ ولی بر اساس برنامه دانشگاه به حد ضرورت اکتفا شود. در صورت نیاز، امکان حضور دانشجویان به ویژه دانشجویان تحصیلات تکمیلی برای انجام امور آزمایشگاهی مهیا باشد تا مشکلی در انجام امور پایان نامه ها حاصل نشود.

در صورت درخواست دانشجویان و استادان راهنما امکان برگزاری جلسات دفاع از پایان نامه ها به صورت مجازی فراهم شود. در صورتی‌که در شرایط فعلی دانشجویان در اثر تاخیر در برگزاری جلسه دفاع با مشکل سنوات مواجه شدن، نهایت همکاری برای حل این مشکل به عمل آید.

انتهای پیام/

کد خبر: 1062714

وب گردی

وب گردی