باتوجه به شیوع ویروس کرونا؛

چگونه کمتر به صورت خود دست بزنیم؟

چهارشنبه 14 اسفند 1398 - 09:04
کد مطلب: 1062758
ض

با توجه به اینکه شیوع ویروس کرونا در این روزها زیاد است، توصیه های بهداشتی مبنی بر کمتر لمس کردن صورت توسط مسئولان مراقبت های بهداشتی ارائه می شود؛ این کار برای اغلب افراد سخت است و بعضا آن را فراموش می کنند برهمین اساس در ادامه به ارائه راهکارهایی در این زمینه می پردازیم.

به گزارش گروه علم وفناوری ایسکانیوز، متخصصان برای انجام کار به ظاهر غیرممکن و تغییر عادت معمول لمس صورت، توصیه هایی را ارائه می دهند. متخصصان به افرادی که به دنبال محافظت از خود در مقابل عفونت کووید-19 هستند شستن دست ها و خودداری از لمس صورت را توصیه می کنند. در حالی که کار اول به اندازه کافی ساده است، دومی چالش بیشتری را ایجاد می کند. در اصل، متوقف کردن لمس کردن صورت بسیار سخت است.

یک مطالعه کوچک در سال 2015، فرکانس ترسناک تماس صورت با دست را در افراد برجسته کرد. محققان از 26 دانشجوی پزشکی طی یک سخنرانی فیلمبرداری کردند تا بفهمند که آن ها چند بار چهره خود را لمس می کنند. به طور متوسط ​​، هر دانشجو طی یک ساعت 23 بار صورت خود را لمس کرد. 44درصد از این تماس ها مربوط به غشای مخاطی مانند دهان، بینی یا چشم ها بود.

«Sanam Hafeez» استاد روانشناسی اعلام کرد که لمس صورت باعث ایجاد آکنه می شود، بنابراین این عادت را برای زیبایی بشکنید. کسی که مرتباً چهره خود را لمس می کند نسبت به دیگران اعتماد به نفس کمتری دارد. دانشمندان برای کمک به مردم در ترک این عادت برخی از تکنیک های ممکن را شناسایی کردند.

عادت های لمس چهره خود را پیگیری کنید

اولین قدم برای شکستن یا تغییر یک عادت، آگاهی از زمان و چرایی این رفتار است. کارهایی مانند خوردن ناخن یا لمس صورت، می تواند یک کار تحریک آمیز باشد که از حالت بی حوصلگی، اضطراب یا یک نیاز حسی انجام شود.

«پاول هوکمایر» روان درمانگر مستقر در نیویورک توضیح داد که اکثر افراد صورت خود را بدون فکر کردن لمس می کنند. آنها چشم خود را مالش می دهند و وقتی اشتباه می کنند لب های خود را می گزند. ویژگی اصلی این اقدامات این است که آنها در زیر سطح ذهن آگاهی ما اتفاق می افتند و از ابتدایی ترین قسمت زیست شناسی ما موسوم به سیستم لیمبیک تکامل می یابند.

سعی کنید از عادت های خود آگاه باشید و محرک های خود را شناسایی کنید تا یک فشار سخت بین انگیزه و عمل ایجاد شود. در ادامه به معرفی برخی از راهکارها می پردازیم.

سعی کنید چیز دیگری را لمس کنید

دانشمندان می گویند که دستهای بیکار در حال چرخش در اطراف صورت هستند. از آنجا که ما وقتی در حال انجام کارهایی مانند خواندن یا تماشای تلویزیون هستیم، صورت خود را لمس می کنیم؛ باید در چنین اوقاتی دست خود را با چیز دیگری اشغال کنیم.

به گفته «دنیس کامینز»، دانشمند علوم شناختی که در مورد تفکر و تصمیم گیری تحقیق می کند، بهترین راه برای شکستن یک عادت جایگزین کردن آن با چیزی دیگر است.

کامینز گفت:«اگر به طور معمول صورت خود را روی دست خود تکیه می دهید، عادت کنید که چیزی را در دست خود نگه دارید (مانند گرفتن توپ در دست یا عبور دادن دستان از ساعد).

لمس صورت را ناراحت کننده بدانید

راه دیگر برای شکستن عادت لمس صورت استفاده از دستکش های پشمی است؛ گرچه دستکش می تواند به مرور آلوده شود و باید آن را شستشو داد؛ محققان معتقدند که ویروس ها در مقایسه با سطوح سخت، روی مواد نرم زنده نمی مانند.

یادآوری ایجاد کنید

فراموش کردن این نکته که می خواهید عادتی را ترک کنید آسان است بنابراین یادآوری در طول روز به تقویت آگاهی و تلاش شما کمک می‌کند.

تکنیک های شناختی رفتاری مانند گذاشتن یادآوری روی صفحه رایانه که به شما می گویند "چهره خود را لمس نکنید" و یادآوری این امر توسط همکاران مفید هستند. همچنین می توانید هشدار گوشی خود را برای این یادآوری تنظیم کنید.

ذهن آگاهی را تمرین کنید

لمس صورت اغلب یک عادت عصبی مرتبط با اضطراب است. در زمان اضطراب برای آرام کردن خود تمایل به لمس داریم. دست ها را روی صورت می گذاریم یا آن ها را در موهای خود فرو می بریم.

تمرین عادات ذهن آگاهی مانند تنفس عمیق و مراقبه می تواند به شما در کاهش این رفتارها کمک کند و به طور کلی اضطراب را مدیریت کنید.

از پاداش یا مجازات استفاده کنید

اگر به مداخله بالاتری نیاز دارید، پاداش ها و مجازات ها می توانند شما را تحریک کنند تا از عهده کنترل عادت های لمس کننده چهره خود برآیید.

«پل دیپامپو» روانشناس بالینی و بنیانگذار مؤسسه درمانی شناختی رفتاری در کالیفرنیای جنوبی، گفت: «یکی از راه های اصلی برای معکوس کردن عادت و آگاهی بیشتر و کارآمد کردن کشش دست است. هنگامی که صورت خود را لمس کردید قاعده این است که شما تمام انگشتان آن دست را به مدت 2 و نیم تا سه دقیقه بکشید هرچند ممکن است کار ناراحت کننده ای باشد اما موثر است.

روی آنچه که می توانید راحت تر کنترل کنید، متمرکز شوید

از آنجا که تغییر عادت های لمس صورت شما به زمان و تلاش نیاز دارد؛ مهم است که روی اقدامات محافظتی که امروزه به راحتی می توانید انجام دهید نیز تمرکز کنید.

«براد استولبرگ» مربی عملکرد اظهار کرد که تمیز نگه داشتن دستان مهمتر از متوقف کردن لمس صورت شماست. به یاد داشته باشید که شستن دست ها بسیار راحت تر است زیرا می توانید آن را با فعالیت های روزمره خاص انجام دهید (مانند رفتن به حمام و غذا خوردن، که بیشتر افراد چند بار در روز انجام می دهند) اگر دستان شما تمیز است، لمس کردن صورت شما چندان اتفاق مهمی نیست.

وی همچنین بر سایر رفتارهای سالم که در زمان یک بحران جهانی بهداشت، افراد و جوامع آنها را در بر خواهد گرفت تاکید کرد. این موارد شامل ورزش ، خوردن غذاهای سالم، سیگار نکشیدن و هفت تا نه ساعت خوابیدن در شب است.

* مژگان الیکائی

انتهای پیام/

178 / 336

نظرات

1- لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
2- نظرات حاوی مطالب توهین‌آمیز یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران و مغایر با قوانین کشور منتشر نمی‌شود.
3- نظرات پس از تایید منتشر می‌شود.

ایسکاTV

اخبار پر بازدید

آخرین اخبار