سلول‌های بنیادی خونساز هنوز بیمه نشدند

با وجود اینکه حوزه پیوند سلول‌های بنیادی خون‌ساز کشور( پیوند مغز و استخوان) فعالیت خود را از سال 1370 شروع کرده؛ اما با گذشت 30 سال همچنان محصولات تولیدی و خدمات درمانی این حوزه از وجود بیمه بی‌نصیب است.

به گزارش خبرنگار گروه علم و فناوری ایسکانیوز، امروزه به‌کارگیری فناوری‌های بیمه‌ای زمینه‌ای برای افزایش ارزش و بهبود کسب و کار به شمار می‌رود، این موضوع در نوع خود برای شرکت‌های بیمه‌ای به عنوان یک مزیت رقابتی شناخته می‌شود. با وجود اینکه مدام قبل از شروع هرکاری توصیه می‌شود که محصول تولیدی و ارائه خدمات تحت پوشش بیمه‌ای قرار گیرد؛ اما متاسفانه این امر مهم در برخی موارد نادیده گرفته می‌شود تا جایی‌که نمونه بارز آن بخش سلول‌های بنیادی خونساز است که با وجود گذشت 30 سال از قدمت هنوز پای بیمه‌ها به آن باز نشده است. در همین راستا گفت‌وگویی را با امیرعلی حمیدیه، دبیر ستاد سلول‌های بنیادی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ترتیب دادیم تا در رابطه با وضعیت بیمه خدمات و محصولات تولیدی پیوند سلول‌های بنیادی خون‌ساز، جویا شویم.

وی با اشاره به موضوع بیمه سلول‌های بنیادی خونساز و محصولات تولیدی در این بخش اظهار کرد: مکاتبات زیادی در این عرصه صورت گرفته است؛ حتی معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری در این زمنیه مکاتبات و جلسات زیادی با وزیر بهداشت انجام دادند تا بحث بیمه پیوند سلول‌های بنیادی خون‌ساز را قبل از محصولات تولیدی حداقل در بحث خدمات درمانی انجام دهند. همچنین در این راستا نشست‌های متعددی در شورای عالی بیمه سلامت و وزارت بهداشت برگزار شده؛ اما هنوز منتج به نتیجه اصولی نشده‌ است.

حمیدیه تأکید کرد: با وجود اینکه این حوزه فعالیت خود را از سال 1370 شروع کرده؛ اما همچنان با نزدیک شدن به سال جدید هنوز بیمه نشده است. می‌توان گفت؛ آرزوی 30 ساله حوزه پیوند سلول‌های بنیادی خون‌ساز کشور است که به آن دست پیدا کند.

دبیر ستاد سلول‌های بنیادی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری تصریح کرد: بعد از محاسباتی که در سال 98 انجام شد، معلوم شد که بیمه نکردن این بخش به کمبود منابع مالی ربطی ندارد؛ بلکه منابع این بخش تجمیع نشده است، بنابراین تصمیم برآن شد که با تجمیع منابع این مشکل را برطرف کنند؛ اما متاسفانه بازهم بیمه پیوند سلول‌های بنیادی خو‌ساز محقق نشد.

وی تأکید کرد: برای بیمه کردن محصولات به کمک رسانه‌ها نیاز داریم؛ هرچند که معاونت درمان وزارت بهداشت در این راستا اقداماتی انجام داده است؛ اما هنوز محصولات جزو لیست خدمات بیمه‌ای قرار نگرفته‌اند به همین دلیل از شورای عالی بیمه سلامت و وزارت بهداشت درخواست می‌کنیم که خدمات پیوندی سلول‌های خون‌ساز و متعاقب آن محصولات تولیدی شرکت‌های دانش بنیان را در لیست بیمه قرار دهند؛ چرا که این امر باعث 10 برابر شدن رشد علم و فناوری در کشور می‌شود.

حمیدیه دلیل مخالفت مسئولان را بدین صورت عنوان کرد و افزود: هنوز درباره خدمات توجیه نشدم و در مورد محصولات بحث این است که اول محصولات تولیدی باید ارزیابی شوند تا براساس هزینه ارزیابی تشخیص دهند که آیا ارزش بیمه کردن را دارند یا نه؛ ولی در رابطه با خدمات سلول‌های بنیادی خونساز هنوز به نتیجه درستی نرسیدیم. باید هرچه زودتر بحث بیمه پیوند سلول‌های بنیادی خونساز در کشور محقق شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1062772

وب گردی

وب گردی