پروسه مدنظر فیفا برای انتخابات چگونه عملی می‌شود؟

پس از مخالفت فیفا با برگزاری انتخابات فدراسیون فوتبال ایران با اساسنامه فعلی، سؤال این است که چه شرایطی باید رقم بخورد تا انتخابات برگزار شود.

به گزارش گروه ورزشی خبرگزاری ایسکانیوز، احتمال برگزار نشدن انتخابات 25 اسفند ماه فدراسیون فوتبال با توجه به نامه‌های فیفا بیش از پیش قوت گرفته است. اگر آخرین تلاش‌های صورت گرفته برای تغییر نظر فیفا با نامه فدراسیون ایران به نتیجه نرسد انتخابات فدراسیون به طور قطعی به زمانی دیگر موکول خواهد شد. در این صورت تنها راه باقی مانده اصلاح اساسنامه بر اساس دیدگاه فدراسیون جهانی است، اما این پروسه بر اساس مواد قانونی اساسنامه باید به چه شکلی طی شود؟

به منظور اصلاح اساسنامه فدراسیون فوتبال ابتدا لازم است مجمع فوق العاده‌ای در این خصوص و با این دستور تشکیل شود. بر اساس بند 3 ماده 29 اساسنامه لازم است 21 روز قبل از تاریخ تشکیل مجمع فوق‌العاده، این موضوع به اعضا اعلام شود.

بر این اساس اگر همین امروز یا فردا درخواست برگزاری مجمع فوق العاده نیز با تصمیم هیئت رئیسه به دست اعضا برسد، این مجمع در خوش بینانه‌ترین حالت در فروردین ماه سال 1399 برگزار خواهد شد.

بر اساس ماده 30، مسئولیت اصلاح اساسنامه بر عهده مجمع بوده و البته طبق بنده 2 لازم است ابتدا حداقل 10 عضو مجمع پیشنهادات مرتبط با اصلاحات مد نظر را به صورت مکتوب مورد تأیید قرار بدهند. در موضوع فعلی ظاهراً گروهی به دنبال انجام این کار هستند و فهرست پیشنهادات مورد نظر از سوی برخی اعضای مجمع آماده شده که به زودی برای دبیرکل فدراسیون ارسال می‌شود.

گام بعدی تشکیل مجمع با حضور بیش از 50 درصد اعضا و در ادامه آن موافقت اعضا با اصلاحات مورد نظر است که منجر به تصویب اساسنامه جدید فدراسیون فوتبال خواهد شد.

اگر برخی تشریفات جانبی خارجی از حوزه فوتبال هم کار تصویب اساسنامه پس از این مرحله را به تأخیر نیندازد باز هم در خوشبینانه‌ترین حالت ممکن می‌توان امیدوار بود که در روزهای پایانی فروردین یا اوایل اردیبهشت فدراسیون فوتبال ایران موفق به تصویب اساسنامه جدید و مورد تأیید فیفا شود.

در این صورت اقدامات اجرایی برای برگزاری انتخابات مجدداً طبق اساسنامه جدید فدراسیون فوتبال و آیین نامه جدید انتخاباتی آغاز خواهد شد که مبنای قانونی و زمان لازم برای برگزاری انتخابات طبق این آیین نامه تعیین می‌شود.

کد خبر: 1062781

وب گردی

وب گردی