ساخت بیش از 10هزار دستگاه  نگهداری محصولات و فرآوردهای خونی در کشور

کارآفرین در زیست فناوری نوین ( صنعت سلامت) گفت: این شرکت دانش‌بنیان از زمان تاسیس تاکنون بیش از10هزار دستگاه برای نگهداری محصولات و فرآوردهای خونی تولید وآن را در اختیار سازمان‌های انتقال خون کشور،بانک خون بیمارستان‌ها و مراکز تحقیقاتی و پژوهشی قرار داده است.

ولی الله بسطامی کارآفرین در زیست فناوری نوین ( صنعت سلامت) در گفت‌وگو با خبرنگار گروه علم و فناوری ایسکانیوز، درباره فعالیت این شرکت اظهار کرد: این شرکت دانش بنیان با هدف حفظ زنجیره سرد و ارتقاء نگهداری محصولات و فرآوردهای خونی در کشور تأسیس شد و در تولید تجهیزات زیست فناوری، بیوتکنولوژی، تحقیقاتی، علوم پزشکی، علوم کشاورزی، آزمایشگاه‌های انتقال خون، بیمارستان‌ها، صنایع غذایی و دارویی با حفظ زنجیره سرد فعالیت می‌کند.

بسطامی افزود: مبنای این شرکت براین اساس بود که دستگاه‌های خون و فرآورده‌های خونی را تولید و در اختیار سازمان انتقال خون و بیمارستان‌ها قرار دهد تا برای نگهداری خون و فرآورده‌های خونی( پلاسما، پلاکت) استفاده کنند.

وی تصریح کرد: انجام کارهای بیوتکنولوژی برای درمان بیماری‌ها در تمام دنیا اولویت دارد. به عنوان مثال در حال حاضر که جهان درگیر یک بیماری ناشناخته‌ای حاصل یک ویروس است نیاز دارد که نمونه خون پلاسما کسانی که درگیر این بیماری هستند؛ گرفته شود تا آن را در دستگاه‌های بیوبانک نگهداری و کار پژوهشی را انجام دهند.

کارآفرین در زیست فناوری نوین ( صنعت سلامت) اظهار کرد: متاسفانه مسائلی که در حال حاضر در کشور وجود دارد. اکثر مسئولان شناختی از فعالیت این شرکت دانش بنیان ندارند و تنها آن را به عنوان تولیدکننده یخچال یا دستگاه فریزرسازی می‌شناسند. این در حالیست که اهمیت و کاربرد این دستگاه‌ها در دنیا برای همه مشخص شده است. بنابراین اگر این دستگاه‌ها از سیستم ایمنی بالا و قابل رقابت با دستگاه‌های اروپایی نباشد، تحقیقات یا محصول تولید با مشکل مواجه خواهد شد.

وی ساخت دستگاه اینکوباتور کشت سلول CO2 به همراه رولینگ باتل را از محصولات تولیدی این شرکت برشمرد و گفت: این دستگاه‌ها که در زمینه تولید داروهای ضد سرطانی، دارو‌های نوترکیب، انسولین و فاکتور هشت کاربرد دارد و برای اولین بار در کشور تولید شده است به طوری از زمان تاسیس تا به امروز بیش از 10000 دستگاه تولیدی این شرکت در سازمان‌های انتقال خون کشور و بانک خون بیمارستان‌ها و مراکز تحقیقاتی و پژوهشی در حال استفاده است.

بسطامی به دستگاه اینکوباتور پلاکت خون اشاره کرد و گفت: این دستگاه دارای سیستم برودت و هیتر برای ثابت نگه داشتن دمای دستگاه و برای نگهداری پلاکت خون طراحی شده که قبل از تزریق خون شرایط از شرایط آزمایشگاهی خارج و به شرایط تزریق به بیمار برسد. این دستگاه باعث افزایش عمر پلاکت خون و تثبیت کیفیت خون در بیماران سرطانی بسیار مهم و حیاتی است. در حال حاضر این دستگاه در مراکز درمانی، انتقال خون، بیمارستان‌ها و... کاربرد دارد.

وی همچنین به دستگاه اینکوباتور کشت سلول CO2 به همراه رولینگ باتل اشاره کرد و افزود: این سیستم دارای کنترل دما با دقت بالا و ثبت دما با مدت زمان طولانی، اعلام انواع آلارم‌های مورد نیاز، استفاده از کنترل CO2 با دقت بسیار، دارای کنترل دور با دقت بسیار بالا برای کنترل دور رولینگ برای تولید سلو ، استفاده از مواد با گرید بالا کاربرد دارد.

مدیر این شرکت دانش‌بنیان تصریح کرد: شرکت در نمایشگاه‌های بین‌المللی و امضای قراردادهای همکاری با کشورهای آلمان، سوئد باعث شد تا کیفیت محصولات تولیدی این شرکت افزایش یافته و در جهت صادراتی شدن گام بردارد. این شرکت با تولید بیش از 47 محصول برای اولین بار در کشور باعث شد ایران را از واردات تجهیزات نگهداری خون و فرآوردهای خونی بی نیاز کند.

کارآفرین در زیست فناوری نوین ( صنعت سلامت) تصریح کرد: همچنین این شرکت در جشنواره علم تا عمل معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برای ساخت دستگاه اینکوباتور کشت سلول CO2 به همراه رولینگ باتل و دستگاه اینکوباتور پلاکت خون موفق به دریافت طرح برتر کشور و استان شد. این شرکت دانش‌بنیان هم‌اکنون یکی از تولید کنندگان مهم در زمینه تجهیزات زیست فناوری، بیوتکنولوژی، تحقیقاتی و آزمایشگاهی در کشور است.

بسطامی خاطرنشان کرد: خوشبختانه توانستیم بدون حمایت معاونت علمی و فناوری و بدون حمایت صندوق نوآوری و شکوفایی، بازار ایران را از برندهای خارجی بگیریم و در حال حاضر انحصارا تمام دستگاه‌های خونی و فرآورده‌های خونی در کشور توسط این شرکت تولید می‌شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1062823

وب گردی

وب گردی