کمبود جدی مشاور در مقطع ابتدایی و متوسطه دوم/کاریکاتوری از مشاوره در مدارس دولتی را مشاهده می‌کنیم

یک کارشناس آموزش و پرورش گفت: مشاوره در مدارس دولتی صورت نمی‌گیرد، بلکه تنها اسم یا کاریکاتوری از مشاوره را مشاهده می‌کنیم. مشاوران نیز معمولاً به صورت صوری فعالیت کرده و با توجه به موظفی خود تنها چند ساعت در مدارس حضور دارند.

مهدی بهلولی در گفت‌و‌گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز با اشاره به مشکل کمبود مشاور در مدارس اظهار کرد: در ایران حدود 110 هزار مدرسه وجود دارد، به جز مدارس غیرانتفاعی تنها مدارس مقطع متوسطه اول دارای مشاور هستند. هم‌اکنون در مقطع ابتدایی و متوسطه دوم مدارس، مشاور وجود ندارد.

وی ادامه داد: در چند سال گذشته پیش از پیاده‌سازی نظام 3-3-6، مشاوران مدرسه در مقطع دبیرستان یا متوسطه دوم فعالیت می‌کردند، اما به دلیل آنکه انتخاب رشته در نظام 3-3-6 به مقطع متوسطه اول انتقال داده شد، مشاوران نیز به این مقطع منتقل شدند.

این کارشناس آموزش و پرورش با بیان اینکه داشتن یا نداشتن مشاور در دوره متوسطه اول فرق چندانی به حال دانش‌آموزان نمی‌کند خاطرنشان کرد: تعداد مشاوران در دوره اول متوسطه کم است، با توجه به ساعات کمی که مشاوران در مدرسه حضور دارند، می‌توان ادعا کرد این افراد مشاور تحصیلی نیز نیستند.

وی با ذکر مثالی یادآور شد: مدرسه‌ای را با 500 دانش‌آموز در نظر بگیرید، حال تصور کنید فردی به عنوان مشاور می‌خواهد 6 ساعت در هفته را به این تعداد دانش‌آموزان اختصاص دهد، این فرد در این زمان محدود تنها می‌تواند یک پرونده تشکیل دهد.

بهلولی با بیان اینکه ساعتی که مشاور در مدرسه فعالیت می‌کند به نسبت تعداد دانش‌آموزان بسیار کم است اظهار کرد: مشاوران فرصت نمی‌کنند به دانش‌آموزان در دوره متوسطه اول نیز خدمات مشاوره صحیح و کاملی را ارائه دهند.

وی افزود: بسیاری از مشاوران مدعی هستند فرصت چندانی برای پرداختن به مشکلات رفتاری یا ذهنی دانش‌آموزان ندارند، بلکه در این مدت زمان محدود تنها فرصت می‌کنند برای دانش‌آموزان پرونده تحصیلی تشکیل دهند تا در زمان انتخاب رشته با استفاده از مدارک و اطلاعات پرونده بتوانند رشته مناسبی را با توجه به نمراتشان انتخاب کنند.

این کارشناس آموزش و پرورش مدعی شد: مشاوره در مدارس دولتی وجود ندارد، بلکه تنها اسم یا کاریکاتوری از مشاوره را مشاهده می‌کنیم. آموزش و پرورش نیز نمی‌خواهد نیروی انسانی بیشتری استخدام کند، به همین منظور امکان جذب مشاور نیز وجود ندارد.البته این موضوع تنها شامل حال مشاوران نمی‌شود، در حال حاضر کمبود معلم بهداشت، کتابدار، کتابخانه و غیره در مدارس وجود ندارد. به طور کلی کارکنانی که در آموزش و پرورش پیشرو در جهان فعالیت می‌کنند، در ایران وجود ندارد.

وی با بیان اینکه حضور مشاور در مدارس در مقطع متوسطه دوم لازم و ضروری است خاطر نشان کرد: به عنوان مثال یک معلم ریاضی در می‌یابد یکی از دانش‌آموزان در کلاس درس با مشکل رفتاری مواجه شده و به سیگار کشیدن رو آورده است، در چنین شرایطی کار چندانی از معلم بر نمی‌آید.

بهلولی بیان کرد: مشاوران معمولاً به صورت صوری فعالیت کرده و با توجه به موظفی خود تنها چند ساعت در مدارس حضور دارند، طبیعتاً در چنین شرایطی نمی‌توانند برای رسیدگی به مشکلات و امور تحصیلی همه دانش‌آموزان مدرسه زمان بگذارند.

وی در پایان تاکید کرد: باید یک یا حتی چند مشاور به صورت دائم در مدرسه فعالیت کند تل در صورت بروز مشکل برای هر دانش‌آموز با او به گفت‌و‌گو بنشیند و رفتار او را پیگیری کند. مشاوران می‌توانند با دعوت از خانواده‌ و مطرح کردن مشکل دانش‌آموزان، در جهت رفع آن تلاش کنند، طبیعتاً فعالیت‌های این چنینی با یک مشاور که تنها 6 ساعت در هفته در مدرسه حضور دارد، امکانپذیر نخواهد بود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1062831

وب گردی

وب گردی