تدوین اولین دستورالعمل جامع حمایتی تغذیه‌ای بیماران مبتلا به کرونا

دستورالعمل حمایت های جامع تغذیه‌ای در بیماران سرپایی و بستری مبتلا به کرونا در بیمارستان ها برای اولین بار در کشور، تدوین شد.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، جلال الدین میرزای رزاز،گفت: با توجه به شیوع گسترده ویروس کرونا در کشور که علیرغم تمام تلاش ها رو به افزایش است، ضرورت حمایت های تغذیه ای در شرایط بحرانی کنونی احساس می‌شد که در همین راستا، انستیتو تحقیقات تغذیه‌ای و صنایع غذایی کشور، دانشکده علوم تغذیه و صنایع غذایی و انجمن تغذیه ایران با بهره گیری از اساتید بنام حوزه علوم تغذیه در سراسر کشور، اقدام به تشکیل سه کارگروه برای تدوین دستورالعمل های حمایت های تغذیه‌ای یکسان در کشور برای بیماران مبتلا به کرونا کردند.

رئیس انستیتو تحقیقات تغذیه ای و صنایع غذایی کشور گفت: این سه کارگروه، شامل کارگروه پیشگیری، کارگروه درمان و کارگروه پیگیری بعد از درمان، است.

وی با اشاره به وضعیت شیوع بیماری کرونا در کشور، گفت: از آنجا که در موج اول انتشار بیماری، آمار بیماران بستری در کشور با سرعت روبه فزونی گذاشت، تدوین دستورالعمل حمایت های تغذیه ای در بیماران بستری در اولویت قرارداده شد، متاسفانه تعداد زیادی از بیماران بستری در مقاطع مختلف درمان نیاز به انتقال به بخش های مراقبت ویژه ( ICU ) و لوله گذاری پیدا می‌کنند و در طول اقامت بیمار در بیمارستان خصوصاً در ICU بیماران نیاز به حمایت های تغذیه ای دارند تا دچار سو تغذیه نشده و بتوانند با افزایش کارآیی قدرت سیستم ایمنی، با بیماری مقابله کنند.

رزاز گفت: مجموعه این فعالیت‌ها در کنار هم باعث کوتاه‌تر شدن مدت زمان اقامت و بستری در بیمارستان، افزایش کارآیی درمان رایج و نهایتا ترخیص زودتر بیماران و امکان استفاده از خدمات درمانی کشور برای سایر بیماران مبتلا را فراهم می‌سازد.

وی با اشاره به اهمیت موضوع تغذیه افراد مبتلا به ویروس کرونا، گفت: کارگروه درمان به سرعت و با یک برنامه کاری فشرده موفق به تالیف دستور العمل‌های حمایت های جامع تغذیه‌ای در بیماران کرونا شد و پس از بررسی‌های به عمل آمده مشخص شد که این دستورالعمل برای اولین بار در ایران تدوین شده است. لذا، با توجه به اینکه انستیتو تحقیقات تغذیه ای کشور پایگاه و همکار سازمان جهانی بهداشت در حوزه کشورهای EMRO است، بلافاصله این دستورالعمل به زبان انگلیسی ترجمه شده و با تماس با نمایندگان سازمان جهانی بهداشت و نماینده منطقه ای EMRO مقرر شد، این دستورالعمل برای استفاده تمام بیماران مبتلا به کرونا در سراسر جهان در اختیار سازمان جهانی بهداشت قرار گیرد.

رئیس انستیتو تحقیقات تغذیه‌ای و صنایع غذایی کشور گفت: دو کارگروه دیگر در حوزه پیشگیری و بازتوانی دوران پس از ابتلا به کرونا نیز به صورت فشرده مشغول تدوین دستورالعمل های لازم هستند که طی یکی دو روز آینده نتایج آن اعلام می‌شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1062859

وب گردی

وب گردی