آموزش از تلویزیون باید سال‌ها قبل جایگزین تبلیغات موسسات کنکوری می‌شد

سخنگوی کمیسیون آموزش‌و‌تحقیقات مجلس شورای اسلامی گفت: در صورتی که از ظرفیت‌های آموزشی صدا و سیما پیش از این استفاده می‌شد، خانواده‌ها به جای خرج کردن پول‌های کلان در موسسات کنکوری، به این نوع آموزش رو می‌آوردند.

میر حمایت میرزاده در گفت‌و‌گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز با اشاره به آموزش مجازی به دلیل شیوع کرونا در کشور اظهار کرد: آموزش از راه دور اقدام خوبی‌ است که از سوی آموزش و پرورش آغاز شده‌ و گویی جز تکیه بر این روش چاره دیگری وجود نداشت. اگر چه از ظرفیت صدا و سیما مخصوصا شبکه آموزش باید در شرایط عادی نیز استفاده می‌شد تا مردم بتوانند از چنین ظرفیتی در کشور استفاده کنند.

وی ادامه داد: در صورتی که از ظرفیت‌های آموزشی صدا و سیما پیش از این مورد استفاده قرار می‌گرفت، خانواده‌ها به جای خرج کردن پول‌های کلان در موسساتی که اهداف تعلیم و تربیت را تحت‌الشعاع خود قرار داده‌اند، به این نوع آموزش رو می‌آوردند.

سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با اشاره به تبلیغات موسسات کنکور در صدا و سیما گفت: متاسفانه برخی موسسات آموزشی سالیان سال است به جز پول نکته دیگری را مد نظر قرار نداده‌اند، با اینکه اهداف این موسسات برخلاف اهداف تعلیم و تربیت بود، برای تبلیغات این موسسات در صدا و سیما زمان زیادی در نظر گرفته می‌شد.

وی اضافه کرد: ای کاش در طول سالیان گذشته مردم به استفاده از برنامه‌های ثابت آموزشی از تلویزیون عادت می‌کردند، به عنوان مثال می‌دانستند در کدام روز چه برنامه‌ آموزشی از صدا و سیما پخش می‌شود تا آن را دنبال کنند، در چنین شرایطی می‌توانستیم از امکانات و ظرفیت‌های شبکه آموزش بیشتر بهره ببریم.

میرزاده بیان کرد: اگر چه آموزش‌های از راه دور کمی دیر آغاز شده و به نوعی کرونا منجر به رو آوردن به این نوع آموزش شده است؛ اما این اقدام بسیار ارزشمند است، آموزش و پرورش گام اول را در این زمینه به خوبی برداشته است.

وی با اشاره به دسترسی دانش‌آموزان نقاط محروم به کلاس‌های آموزش مجازی اظهار کرد: به نظر می‌رسد برخی از روستاها و مناطق محروم امکان دسترسی به شبکه آموزش برایشان فراهم نشده باشد، طبیعتاً دانش‌آموزان این مناطق نمی‌توانند از امکانات آموزشی تلویزیون استفاده کنند. به همین منظور مسئولان باید برای این مشکل راهکاری در نظر بگیرند. باید امکانات لازم فراهم شود تا همه روستاها و مناطق کشور بتوانند از مفاهیم آموزش از راه دور چه از طریق تلویزیون چه از طریق شبکه مجازی بهره‌مند شوند.

نماینده مردم گرمی و مغان در مجلس گفت: باید تمهیداتی برای بازپخش برنامه‌‌های شبکه آموزش در دیگر شبکه‌های تلویزیونی ایجاد شود تا دانش‌آموزانی که نیازمند تکرار مباحث هستند، بتوانند از این امکان استفاده کنند.

وی با بیان اینکه تهران پایتخت ایران است؛ اما تمامی نیروهای توانمند ایران در تهران متمرکز نیستند، خاطرنشان کرد: در بسیاری از شهرستان‌ها و حتی مناطق محروم معلمان خلاق و خوش فکر فعالیت می‌کنند، باید تمهیداتی در راستای استفاده از تجارب این معلمان نیز در نظر گرفته شود.

میرزاده بیان کرد: برخی از معلمان مناطق محروم با ابتکار و خلاقیت‌ خود مباحث آموزشی را از طریق شبکه‌های مجازی با دانش‌آموزان به اشتراک می‌گذارند، ممکن است تجربیات این معلمان برای آموزش تلویزیونی موثر واقع شود.

وی افزود: متاسفانه آموزش و پرورش طی یک فراخوان از معلمان دارای طرح و ایده دعوت کرده که در این طرح مشارکت داشته باشند، اما در این فراخوان به معلمان تهران و محدوده اطراف اکتفا کرده است.

سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی گفت: برنامه‌های آموزشی نمی‌تواند به‌صورت زنده به دانش‌آموزان یاد داده شود، تعلیم و تربیت امری دشوار است و تمامی مخاطبان برنامه آموزشی کودکان هستند، پس باید در این برنامه‌ها تمامی نکات با دقت ارزیابی شود.

وی خاطرنشان کرد: بهتر است برنامه‌های آموزش از راه دور به‌صورت زنده پخش نشود، بلکه در ابتدا ضبط و مورد بازبینی قرار گیرد تا اشکالات آن رفع شود. ارائه مفاهیم درسی برای معلمان نیز ممکن است کمی دشوار باشد، حرکات، رفتار و پوشش معلمان در این برنامه از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. باید این نکته را مد نظر گرفت که معلم، مجری تلویزیون یا هنرپیشه نیست که بتواند جلوی دوربین بدون نقص باشد.

میرزاده در پایان تاکید کرد: باید این نکته را در نظر داشت که برنامه‌های آموزشی تلویزیون برای کل کشور پخش می‌شود. فضا در این نوع آموزش مانند کلاس درس نیست که دانش‌آموزان در صورت ابهام از معلم بخواهند مطلب را باری دیگر توضیح دهد، برخی نکات نیز ممکن است سریع یا به طور نامفهوم منتقل شده و در امر یادگیری دانش‌آموزان اختلال ایجاد کند. به دلایلی که پیش‌تر به آن اشاره شد، بهتر است آموزش مجازی در ابتدا ضبط شده تا پس از بررسی کارشناسان و رفع اشکالات، از تلویزیون پخش شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1062869

وب گردی

وب گردی