استفاده از سامانه‌های آنلاین و اپلیکیشن‌ها  در کاهش آسیب پذیری کرونا

مدیر استراتژی نشان به نقش کلیدی سامانه‌های آنلاین برای کاهش خطرات احتمالی کرونا گفت: سیستم‌های نقشه و مسیریاب به‌خاطر برخورداری از امکان اطلاع‌رسانی و هدایت افراد بر اساس موقعیت‌ مکانی، بهترین گزینه برای کمک به مردم در شرایط بحرانی هستند.

حسین بخشایی مدیر استراتژی اپلیکیشن نشان در گفت‌وگو با خبرنگار گروه علم و فناوری ایسکانیوز، در رابطه با نقش سامانه‌های آنلاین در مواجه با ویروس کرونا(کووید19) اظهار کرد: با توجه به جدید بودن این بحران در تمامی کشورهای دنیا، شاید نتوان با اطمینان زیاد نسبت به راه‌کارهای موجود صحبت کرد.اگر فرض بگیریم که تا الان بهترین روش برای کم کردن شانس سرایت این بیماری، محدود کردن تماس‌های بین فردی بوده است، به‌نظر می‌رسد که کسب‌وکارهای دیجیتال می‌توانند نقش کلیدی را در این زمینه داشته باشند.

وی تصریح کرد: سامانه‌های ارائه‌دهنده خدمات می‌توانند نحوه برگزاری کنفرانس‌های مجازی، بانک‌داری الکترونیک یا فروشگاه‌های دیجیتال را تغییر داده و تا حد امکان از ترددهای غیر ضروری افراد در سطح شهر بکاهد. خوشبختانه دامنه خدمات وب‌سایت‌ها و اپلیکیشن‌ها در دنیای دیجیتال فعلی به قدری گسترش پیدا کرده است که می‌توان در حوزه‌های دیگری مثل سلامت، یادگیری و سرگرمی هم از این سامانه‌ها استفاده کرد.

مدیر استراتژی نشان در پاسخ به سوالی مبنی براینکه مسیریاب‌ها در راستای مواجه با این موضوع چه خدماتی را می‌توانند ارائه دهند، گفت: سیستم‌های نقشه و مسیریاب به‌خاطر برخورداری از امکان اطلاع‌رسانی و هدایت افراد بر اساس موقعیت‌ مکانی، بهترین گزینه برای کمک به مردم در شرایط بحرانی هستند. اگرچه پیش‌نیاز اصلی برای انجام این کار داشتن آمار و دیتای معتبر است.

بخشایی اظهار کرد: در مورد بحران اخیر بیماری کرونا شاهد هستیم که در بسیاری از کشورها مثل چین و کره‌جنوبی با بهره‌گیری از توان این اپلیکیشن‌ها محل‌های پرازدحام در شهرها، به خاطر احتمال بالاتر سرایت بیماری در این نقاط، بر روی نقشه علامت‌گذاری کردند. هم‌چنین با در نظر گرفتن موقعیت مکانی هر کاربر، هشدارهایی نیز به کاربران داده می‌شود تا بتوانند، با توجه به دیتای لحظه‌ای پراکندگی نقاط مشکوک، از مسیرهایی که کمترین خطر ابتلا به بیماری وجود دارد تردد کنند و تا حد ممکن در معرض ریسک کمتری قرار بگیرند.

وی ادامه داد: مسلما این قبیل خدمات هوشمند ضمن این‌که موجب می‌شوند احتمال انتقال بیماری به افراد جامعه کاهش پیدا کند، بلکه باعث افزایش اعتماد عمومی مردم جامعه نسبت به انجام اقدامات لازم از سوی مراجع ذی‌صلاح نیز ‌می‌شود. با بررسی تجربیات سایر کشور‌ها در همین مدت محدود، می‌توان به این نتیجه رسید که در اختیار داشتن به‌موقع اطلاعات صحیح یکی از اساسی‌ترین قدم‌های کنترل این بیماری است.

بخشایی تأکید کرد: اپلیکیشن نشان همواره تلاش کرده تا در شرایط بحرانی بر اساس اطلاعات مراکز ذیصلاح اطلاع‌رسانی دقیقی را به کاربران داشته باشد. اولین نمونه این حرکت در جریان حوادث تلخ سیل نوروز ۹۸ بود که در چند مرحله تلاش کردیم با نشانه‌گذاری مناطق پرخطر در چند شهر از جمله تهران و همچنین ارائه مسیرهای جایگزین در شیراز به کاربران کمک کنیم. همچنین در موضوع اخیر نیز ما به محض دریافت اطلاعات مراکز درمانی مورد تایید وزارت بهداشت به عنوان اولین نقشه و مسیریاب نسبت به انتشار شبانه این داده‌ها با قابلیت جستجوی کرونا بر روی نقشه تمام ایران اقدام کردیم. با وجود دورکاری شدن تیم‌های نشان از هفته گذشته، این آمادگی و دغدغه در همه همکاران وجود دارد که به محض دریافت اطلاعات معتبر لازم در زمینه‌های پیش‌گیری، اطلاع‌رسانی و یا درمان از مراجع ذی‌صلاح نسبت به ارائه خدمات مکان ‌مبنای متناسب به کاربران در همه ایران اقدام کنند.

وی افزود: طی روزهای گذشته این آمادگی از روش‌های مختلف به اطلاع دوستان در وزارت بهداشت نیز رسیده است. امیدوارم با هماهنگی دستگاه‌ها مسئول و در اختیار قرار دادن اطلاعات لازم ما بتوانیم بهترین خدمات ممکن را به مردم ارائه دهیم و نقش کوچکی در حل این بحران داشته باشیم.

انتهای پیام/

کد خبر: 1062873

وب گردی

وب گردی