بررسی آموزش مجازی در دانشگاه‌های سطح یک چین/کرونا نظام آموزشی چین را دیجیتالی کرد

مقامات آموزشی چین بر این باورند با اینکه کرونا سلامت همه شهروندان را به چالش کشیده است، اما این امر را ‌می‌توان فرصت مناسبی برای پیشبرد دیجیتالی شدن آموزش در نظر گرفت.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، با شیوع ویروس کرونا در چین، بسیاری از دانشگاه‌های این کشور که شروع ترم خود را به 17 فوریه موکول کرده بودند، هنوز بازگشایی نشده، همچنین هیچ تاریخی برای از سرگیری تدریس در این دانشگاه‌ها از سوی مقامات کشوری تعیین نشده است.

بسیاری از موسسات آموزشی در حال برگزاری دوره‌های آموزشی هستند که تدریس در آن به‌صورت آنلاین پیش‌ می‌رود. برخی از کارشناسان چینی معتقدند این دوره‌ها منابع مناسبی برای تدریس ندارند و برخی استادان فاقد توانایی‌های لازم در زمینه انتقال مفاهیم درسی به صورت آنلاین هستند.

در ابتدا قرار بود مدارس چین در پایان ژانویه یا آغاز فوریه بازگشایی شوند؛ اما این مدارس در بسیاری از نقاط این کشور همچنان بسته است و تا کنون هیچ تاریخ مشخصی برای بازگشایی آن مشخص نشده است. از طرف وزارت آموزش و پرورش در پکن به تمامی مدارس و موسسات آموزشی کشور دستور داده که برگزاری کلاس‌های آنلاین را آغاز کنند، با این حال بسیاری از معلمان اعلام کردند تجهیزات لازم برای تدریس آنلاین را ندارند.

زمان برگزاری آزمون سراسری چین تغییر می‌کند؟

تعطیلی مدارس در 31 استان چین تا کنون در تاریخ بی‌سابقه است؛ هیچ فردی هم نمی‌‌داند این تعطیلی تا چه مدت ادامه خواهد داشت. در این میان دانش‌آموزانی که در سال جاری خود را برای کنکور سراسری ورود به دانشگاه‌های چین (gaokao) آماده می‌کردند، نگران به نظر می‌رسند.

مقامات چین هنوز اعلام نکرده‌اند آیا تاریخ کنکور سراسری که معمولاً در اوایل ژوئن برگزار می شود تغییر خواهد کرد یا خیر. مقامات وزارتخانه در یک کنفرانس مطبوعاتی در 13 فوریه اعلام کردند: «وزارت آموزش و پرورش به توسعه اپیدمی‌وار ویروس کورنا توجه ویژه‌ای دارد و شرایطی که ممکن است این آزمون ملی را تحت تاثیر قرار دهد؛ بررسی می‌کند.»

بیش از 10.31 میلیون دانش آموز دبیرستانی در سال 2019 گائوکو شرکت کردند. در سال جاری برخی از دانش‌آموزان از اوایل ماه فوریه روزانه چندین ساعت در کلاس‌های آنلاین شرکت می‌کردند تا برای این آزمون آماده شوند. امتحانات ورودی دانش‌آموزان که قرار بود توسط دانشکده‌ها و موسسات در ماه فوریه برگزار شود نیز به تعویق افتاده است. اما کارشناسان آموزش و پرورش می‌گویند احتمالاً اقدامات ویژه دیگری برای برگزاری این آزمون‌ها اعلام خواهد شد. دولت چین پس از بررسی‌های لازم اعلام کرد که استان هوبئی به عنوان مرکز وقوع شیوع کرونا، بیش از بقیه استان‌ها نیازمند پیگیری دانش‌آموزان و آموزش برخی مسائل و نکات بهداشتی است.

واکنش به موقع نظام آموزشی چین در راستای برگزاری دوره‌های آنلاین

براساس گزارشی تلویزیون دولتی چین ، نظام آموزشی چین به تعطیلی اعلام شده در اواخر ژانویه به سرعت واکنش نشان داد. در همین راستا تا دوم فوریه، حدود 22 برنامه بنیادی برای تدریس آنلاین، 24 هزار دوره آنلاین را برای مؤسسات آموزش عالی گزینش کرد که از جمله آن می‌توان به 11 هزار و 291 دوره برتر آموزش مجازی و 401 دوره آزمایشی شبیه‌سازی شده مجازی ، 12 برنامه کارشناسی و 18 برنامه حرفه‌ای اشاره کرد.

آموزش آنلاین با استفاده از موک‌

دینگ کویینگ معاون اجرایی دانشگاه دانشگاه جیائو تونگ شانگهای درباره برگزاری دوره‌های آنلاین گفت: « در پی شیوع ویروس کرونا این دانشگاه هزار و 449 دوره آنلاین و ضبط شده (آفلاین) برای دانشجویان راه‌اندازی کرد که از این تعداد 657 دوره مجازی برای دانشجویان تحصیلات تکمیلی در نظر گرفته شده است.»

او ادامه داد: «165 دوره آنلاین بر روی سیستم عامل‌های دانشگاه راه اندازی شده که از جمله آن می‌توان موک (دوره آزاد انبوه برخط) اشاره کرد. این دوره‌ها به‌صورتی طراحی شده که دانشجویان از سراسر چین می‌توانند به طور رایگان آن را تماشا کنند.»

برگزاری 290 دوره آنلاین درباره سبک زندگی در زمان شیوع ویروس کرونا

وضعیت شیوع ویروس کرونا همه شهروندان چینی را به چالش کشیده است، اما این امر را ‌می‌توان فرصت مناسبی برای پیشبرد همه جانبه دیجیتالی شدن آموزش در نظر گرفت.

دانشگاه پکن نیز در پی شیوع ویروس کرونا در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که 563 کلاس آنلاین در مقطع کارشناسی و ارشد این دانشگاه ارائه شده است که 290 دوره آنلاین مربوط به سبک زندگی در شرایط شیوع ویروس کرونا است، و 101 کلاس درس نیز به صورت آنلاین فیلمبرداری شده و از طریق وب سایت دانشگاه پکن در اخیار دانشجویان قرار می‌گیرد. همچنین 96 کلاس بحث و گفتگو از طریق چت گروهی آنلاین با حضور استادان و دانشجویان نیز انجام خواهد شد.

کرونا، عامل پیشبرد آموزش آنلاین در چین

کیو یونگ ، رئیس دانشگاه چینهوا درباره نحوه آموزش این دانشگاه در پی شیوع ویروس کرونا اعلام کرد: «حدود 4 هزار و 254 دوره برای این ترم برنامه‌ریزی شده است که شامل 2 هزار و 681 عضو هیئت علمی و 25 هزار و 91 دانشجو است.»

او ادامه داد: «وضعیت شیوع ویروس کرونا همه شهروندان چینی را به چالش کشیده است، اما این امر را ‌می‌توان فرصت مناسبی برای پیشبرد همه جانبه دیجیتالی شدن آموزش در نظر گرفت.»

با این وجود بسیاری از موسسات دیگر از منابع مشابه این دانشگاه‌های نخبه برخوردار نیستند و در تلاشند تا دوره‌های آنلاین را برگزار کنند. یک استاد دانشگاه از استان جنوبی چین گفت: بسیاری از استادان دانشگاه استان گوانگ‌ژو تجهیزات لازم را در خانه ندارند و فاقد مهارت‌های لازم برای ضبط دروس هستند،از آنجا که ما نمی‌دانیم تعطیلی دانشگاه چه مدت به طول خواهد انجامید ، برنامه ریزی تدریس چند درس و آماده کردن آن برای پخش آنلاین دشوار به نظر می‌رسد.»

به نظر می‌رسد مقامات مرتبط با نظام آموزشی چین باید تجهیزات لازم را در اختیار مناطق کم‌برخوردار چین قرار دهند تا دانشجویان این مناطق نیز بتوانند با استفاده از کلاس‌های آنلاین از برنامه درسی خود عقب نمانند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1062892

وب گردی

وب گردی