سکوت وزارت خارجه عامل گستاخی دولت هند است

معاون سیاسی بسیج اساتید تهران بزرگ گفت: دستگاه دیپلماسی در برابر کشتار مسلمانان هند به‌قدری سکوت اختیار کرد تا دولت هند به خاطر توییتی که وزیر امور خارجه در محکومیت کشتار مسلمانان هند نوشت، سفیر کشورمان در هند را احضار کرد.

روح الله سلگی در گفت‌و‌گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز درباره کشتار و آزار و اذیت مسلمانان هند در روزهای اخیر اظهار کرد: دولت مودی هند اعتراضات مسالت‌آمیز مسلمانان به قانون شهروندی را دستمایه‌ای برای آغاز دوره جدیدی از آزار مسلمانان این کشور قرار داد.

وی ادامه داد: بیش از 200 میلیون مسلمان در هند زندگی می‌کند؛ اما متاسفانه آنها هیچ سهمی در قدرت و دولت ندارند و همواره از سوی هندوهای افراطی و دولت مودی که وابسته به هندوها است مورد آزار و اذیت قرار می‌گیرند.

معاون سیاسی بسیج اساتید دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی تهران بزرگ با بیان اینکه وضعیت مسلمانان در هند به موضوع بغرنجی برای جهان اسلام تبدیل شده است، گفت: دولت هند به دلیل رابطه خوبی که با رژیم اسرائیل دارد و حجم معاملات اقتصادی مناسب با کشورهای اسلامی منطقه از جمله ایران، باعث شده تا کشورهای اسلامی و اتحادیه عرب و اجلاس همکاری‌های کشورهای جهان اسلام در این موضوع سکوت اختیار کنند.

سکوت وزارت خارجه عامل گستاخی دولت هند است

وی سکوت دستگاه دیپلماسی ایران را عامل گستاخی دولت مودی هند دانست و گفت: وزارت امور خارجه ایران در برابر کشتار مسلمانان هند به‌قدری سکوت اختیار کرد تا دولت هند به خاطر توییتی که محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه در محکومیت کشتار مسلمانان هند نوشت، سفیر کشورمان در هند را احضار کرد.

سلگی با انتقاد از انفعال دستگاه دیپلماسی کشور عنوان کرد: متاسفانه دولت یا وزارت امور خارجه در موضوع حمایت از مسلمانان کشمیر یا هند اقدامات جدی و تاثیرگذار انجام نداده و بیشتر منفعت طلبانه موضوعات را بررسی و تحلیل کرده است.

این استاد علوم سیاسی ادامه داد: گروه‌های مردم نهاد به همراه جریان دانشجویی و تشکل‌های سیاسی انقلابی باید با تلاش و موضع‌گیری مناسب خلأ فعالیت امور خارجه را جبران کنند. همچنین انتظار داریم مجلس شورای اسلامی و شورای امنیت ملی نیز قدمی برای حمایت از مسلمانان هند بردارد.

وی به اختلافات ریشه‌ای و قدیمی بین هندوها و مسلمانان اشاره کرد و گفت: هندوهای افراطی در هند همواره اعتقاد دارند در گذشته اسلام و مسلمانان در حق هندوها ظلم کردند، برای همین نیز در سال‌های اخیر به خیال خود در حال انتقام از مسلمانان هستند.

سیاست ایران باید برخاسته از ایدئولوژی اسلامی باشد

به گفته سلگی؛ ایران در مسائل مختلف مرتبط با غرب کاملا بر اساس ایدئولوژی اسلامی رفتار می‌کند؛ اما در موضوعات مرتبط با کشورهای خاورمیانه یا شرق مانند کشمیر، هند و چین منافع کشور را اولویت بر ایدئولوژی دینی می‌داند.

معاون سیاسی بسیج اساتید دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی تهران بزرگ اضافه کرد: انفعال دستگاه دیپلماسی کشور تا حد زیادی برخاسته از تعاملات اقتصادی و علمی ایران و هند است در حالی که سیاست دستگاه دیپلماسی باید دربرگیرنده ایدئولوژی اسلامی باشد.

وی در پایان خاطر نشان کرد: کشورهای اسلامی حاشیه خلیج فارس در ابتدای پیروزی انقلاب سعی داشتند تا انقلاب را ایرانی و نه اسلامی یا حتی شیعه بنامند. امام خمینی(ره) در پاسخ به این کشورها می‌فرمایند: «شریک غم تمام مظلومان عالم هستیم». از سخن امام راحل برداشت می‌شود که نه تنها از مسلمانان جهان بلکه باید از تمام مظلومان عالم حمایت کنیم.

انتهای پیام/

کد خبر: 1062905

وب گردی

وب گردی