تاریکی مطلق؟ نه، روشنایی هم هست

اسکوچیچ می تواند برانکوی ثانی باشد، فردی که دستیار بلاژویچ در تیم ملی کرواسی و ایران بود و در اوج ناشناخته بودن، اعتماد بزرگ و قاطعی در فوتبالمان متوجهش شد.

سید حمید صادق زاده- ایسکانیوز

در روزهایی که فوتبال نیز تحت تاثیر موضوعی به نام کرونا قرار گرفته، طبیعی است که خبرهای امیدبخشی به گوش نرسد. البته پیش از کرونا هم شرایط چندان مطلوب و امیدوارکننده نبود و در واقع باید گفت فوتبال ایران چندین و چند ماه است بیماری اش عود کرده و شدیداً گرفتار شده است.

در رده ملی، تیم امید طبق معمول ناکام ماند که چندان عجیب نبود اما شکست تیم بزرگسالان در دو بازی مرحله اول مقدماتی، بیش از حد غریب و شوک آور بود. دوران پَسا کیروش، با مارک ویلموتسِ بی مسئولیت، بیش از آنچه تصورش را می کردیم کابوس وار شد، طوری که ایرانِ عادت کرده به جام جهانی، اینک در آستانه حذف از مرحله اول گروهی قرار دارد و زبانمان لال، شاید در سال ۲۰۲۰ از فاصله ای نزدیک، حسرت حضور در کشور همسایه را بخورد!

بعد از قطع همکاری با مرد بلژیکی، نام نفرات مختلفی برای جانشینی او به میان آمد اما سرانجام و در کمال تعجب اسکوچیچ از دایی، قلعه نویی و یحیی پیشی گرفت و حکم سرمربیگری تیم ملی را دریافت کرد. این انتخاب حرف و حدیث ها و سر و صداهای بسیاری را به دنبال داشت، در واقع باید گفت اکثریت مقابل این تصمیم فدراسیون موضع خصمانه گرفتند و آن را حاصل لابی قوی دلال معروف و همراهان رسانه ای وی دانستند.

اسکوچیچ اما در مقابل، روندی را در پیش گرفت که جو کمی آرام شود. او در کنفرانس مطبوعاتی اش، با تجربه ای که از حضور چند ساله در فوتبال ایران به دست آورده، با آرامش و لبخند زنان پاسخگوی سوالات شد و در گام نخست تا حدود زیادی حرفه ای عمل کرد.

بعد از آن، مرد کروات سفر به اروپا برای ملاقات با لژیونرها را در برنامه خود قرار داد. اسکوچیچ از رابطه مطلوب امثال جهانبخش، آزمون، عزت اللهی، ابراهیمی، محمدی و... با کی روش و نقش پررنگ این موضوع در موفقیت آنها باخبر است، ضمن اینکه نسبت به نتایج شکاف بین همین افراد و مارک ویلموتس نیز اشراف و آگاهی کامل دارد.

او می داند در گام نخست باید اعتماد و حمایت چهره های سرشناس تیم ملی را جلب کند و به همین منظور با تک تک آنها ملاقات کرد، عکس یادگاری گرفت و برای مخالفانش پیغام فرستاد آنگونه که شما اعتقاد دارید نیست و بازیکنان اصلی به وی اعتقاد و اعتماد دارند.

وی همچنین در تمرین برخی تیم های باشگاهی شرکت کرد تا جو را تعدیل و مخالفانش را وادار به تجدید نظر در افکار و عقایدشان کند. اسکوچیچ نشان داده کارش را بلد است و در همین ابتدای امر اقداماتی انجام داده که به بهبود اوضاع کمک کرده است.

یادمان باشد اسکوچیچ سوای حاشیه هایی که دارد، از پتانسیل فنی و تاکتیکی قابل تاملی برخوردار است که وقتی با انگیزه بالای وی تلفیق شود، خروجی مناسبی خواهد داشت. او می تواند حالا که میدانی بزرگ در اختیارش قرار گرفته و از آن در نقش سکوی پرتاب استفاده می کند، بالاترین کارایی را در تیم ملی ایران داشته باشد. اسکوچیچ می تواند برانکوی ثانی باشد، فردی که دستیار بلاژویچ در تیم ملی کرواسی و ایران بود و در اوج ناشناخته بودن، اعتماد بزرگ و قاطعی در فوتبالمان متوجهش شد.

مرد خوشتیپ کروات که ابر و باد و مه و خورشید و فلک دست به دست هم داده‌اند تا موقعیتی ممتاز در عرصه ملی نصیبش شود، بعید است از سر منفعت طلبی خودش هم که شده (برای سالهای آینده) تمام تلاشش را برای موفقیت در بستر جدید به کار نبندد و این به نفع ماست.

در رابطه با اسکوچیچ همه چیز تاریک نیست. در این باره حرف بسیار داریم.

کد خبر: 1062954

وب گردی

وب گردی