پرورش ماهیان خاویاری در مرکز تحقیقات علوم شیلاتی واحد لاهیجان

استادان، دانشجویان کارشناسی و کارشناسی ارشد شیلات دانشگاه آزاد اسلامی می‌توانند کارورزی، طرح‌های تحقیقاتی ، پروژه‌ها و پایان‌نامه‌های تحصیلی خود را در مرکز تحقیقات علوم شیلاتی و فنون دریایی واحد لاهیجان انجام دهند.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، سال ۷۵ بود که استاد فقید امین کیوان، از نوابغ علوم شیلاتی، طرح اولین پایگاه تحقیقاتی علوم شیلاتی را ارائه کرد. به همین منظور دانشگاه آزاد اسلامی واحد لاهیجان، زمینی را متناسب با نیازهای اصلی این طرح به مساحت حدود ۱/۷ هکتار از طریق سازمان منابع طبیعی و اشخاص در منطقه چمخاله تحت پوشش در آورد. کارگاه ها و آزمایشگاه های تحقیقاتی نیز برای گرایش های اصلی شیلات شامل بهداشت و بیماریهای آبزیان، بیوتکنولوژی آبزیان، آب شناسی و آلودگی‌های آب، تغذیه و فرآورده های شیلاتی ،فیزیولوژی آبزیان و تکثیر و پرورش آبزیان پیش‌بینی و راه‌اندازی شد.

در حال حاضر استادان، دانشجویان کارشناسی و کارشناسی ارشد شیلات دانشگاه آزاد اسلامی کارورزی، طرح های تحقیقاتی، پروژه ها و پایان نامه های تحصیلی خود را در این مرکز انجام می دهند که حاصل آن ها مقالات علمی و ایجاد راهکارهای عملی جهت حل مشکلات و پاسخ به پرسش های موجود در این رشته است.

مرکز تحقیقات علوم شیلاتی و فنون دریایی دانشگاه آزاد اسلامی واحد لاهیجان یک بخش تکثیر و پرورش دارد که دارای امکانات پرورش آبزیان گوناگون در تمام مراحل اعم از لارو، بچه ماهی و مولدین ماهیان سردآبی، گرمابی و خنک آبی است. این بخش دربرگیرنده دو استخر خاکی در محوطه فضای باز مرکز به مساحت ۱۵۰۰ متر مربع است که در فصل تکثیر ماهیان گرمابی در ابتدا نقش استخر ذخیره آب و پس از آن جهت پرورش لارو بچه ماهی و با شرایط محدود نگهداری مولدین یا ماهیان پرواری گرمابی استفاده می شود. از سال ۱۳۹۰ تاکنون هر سال تکثیر ماهی سفید با هدف ایجاد الگوی مناسب روش تکثیر و نگهداری لارو بچه ماهی توسط دانشجویان کارشناسی شیلات انجام می شود و بچه ماهیان حاصل، جهت پروژه ها و پایان نامه های تحقیقاتی دانشجویان در مقاطع کارشناسی یا کارشناسی ارشد مورد استفاده قرار می گیرد.

این مرکز تحقیقات همچنین دارای یک آزمایشگاه بهداشت و بیماریهای آبزیان است که در این آزمایشگاه علاوه بر امکان آموزش تخصصی دانشجویان و محققان، شرایط کشت قارچ و باکتری از نمونه های ارسالی از سایر مراکز تکثیر و پرورش یا نمونه زنده از محیط طبیعی، تشریح اندام ها و بررسی انگل های میکروسکوپی و ماکروسکوپی را نیز دارد. در راستای ارائه خدمات پژوهشی، این بخش قادر به آزمون اثرات سموم و نیز داروها در شرایط کاملا کنترل شده نیز است.

علی صادق پور رئیس مرکز تحقیقات علوم شیلاتی و فنون دریایی دانشگاه آزاد اسلامی واحد لاهیجان در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز درباره فعالیت های این مرکز تحقیقات گفت: این مرکز تولید گوشت ماهی و استحصال خاویار را دنبال می‌کند و همچنین با اخذ مجوز از سازمان شیلات و دامپزشکی پرورش ماهیان اقتصادی خاویاری کرد را نیز در دستور کار قرار داده است.

او ادامه داد: در واقع در این مرکز، در کنار سایر پرورش‌دهندگان و بخش خصوصی موضوع پرورش ماهیان با ارزش اقتصادی را دنبال می‌کنیم و تلاش داریم حقایق علمی علوم شیلاتی را با کمک محققان و استادان دانشگاه آزاد اسلامی کشف کنیم.

رئیس مرکز تحقیقات علوم شیلاتی و فنون دریایی دانشگاه آزاد اسلامی واحد لاهیجان اظهار کرد: در این مرکز یک موزه تخصصی ماهی‌شناسی و آبزیان راه اندازی شده است که به‌لحاظ تخصصی و سیستماتیک در کشور بی‌نظیر است. به دنبال این هستیم تا این موزه به عنوان یکی از موزه‌های ملی کشور ثبت شود تا دانشجویان، استادان و گردشگران از آن استفاده کنند.

او گفت: در این موزه ۸۷۷ گونه از انواع ماهیان شمال و جنوب، ماهیان زینتی، سخت‌پوستان، خارپوستان، نرم‌تنان و سایر آبزیان وجود دارد.

به گفته صادق پور در این مرکز تحقیقات علاوه بر فعالیت‌های دانشجویی برای کارورزی و کارآموزی، انجام پایان‌نامه‌های دوره دکتری و کارشناسی ارشد هم برای دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی و هم دانشجویان دولتی به‌صورت عقد قرارداد پذیرفته می‌شود.

اودر پایان تصریح کرد: مرکز تحقیقاتی علوم شیلاتی و فنون دریایی بین تمام دانشگاه‌های دولتی و آزاد بی‌نظیر بوده و آماده خدمت به تمام دانشجویان است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1062978

وب گردی

وب گردی