چگونه کرونا ویروس را مهار کنیم؟

امروز انتشار اخبار کذب و شایعات مختلف درباره کرونا ویروس در فضای مجازی موجب بروز ترس و نگرانی در عموم مردم کشور شده است؛ در حالی که با رعایت نکات بهداشتی و قرنطینه خانگی می‌توان از شیوع این بیماری جلوگیری کرد. در ادامه این گزارش شما را با راهکارهای ساده پیشگیری از ابتلا به کرونا آشنا می‌کنیم.

به گزارش خبرنگار گروه علم و فناوری ایسکانیوز، امروز شیوع ویروس کرونا در جامعه مشکلات زیادی برای آحاد مردم ایجاد کرده است به طوری که مردم در برخی از مواقع قدرت شنیدن خبرهای بد در این زمینه را ندارند. کرونا ویروس جدید (CoV) نوعی جدید از ویروس است. بیماری ایجاد شده با ویروس کرونا که به آن بیماری کرونا COVID19 می‌گویند، اولین بار در ووهان چین شناسایی شد. ویروس COVID19 ویروس جدیدی بوده و به خانواده ویروس‌هایی همچون سارس (سندروم تنفسی حاد) و سایر سرماخوردگی‌های معمولی مرتبط است.

علائم کروناویروس چیست؟

علائم شامل تب، سرفه و تنگی نفس است. در مواد حادتر عفونت می‌تواند منجر به سینه پهلو (پنومونی یا همان عفونت ریه) یا مشکلات تنفسی شود و در موارد نادر این بیماری کشنده است. علائم بیماری شبیه آنفلوآنزا یا سرماخوردگی معمولی است.اقدامات کلیدی پیشگیرانه در این زمینه شستشوی دست‌ها و رعایت موارد بهداشتی تنفسی (پوشاندن دهان به هنگام عطسه یا سرفه با دستمال یا آرنج خم شده، سپس انداختن دستمال داخل سطح آشغال در بسته)؛ همچنین واکسن آنفلوآنزا نیز راه پیشگیری مناسبی است.

چگونه می‌توان خطر عفونت را کاهش داد؟

با رعایت چهار مورد احتیاطی زیر می‌توانید جلوی خطر عفونت برای خود و خانواده‌تان را بگیرید: دست‌های‌تان را مرتب با آب و صابون یا ژل ضدعفونی الکل‌دار بشویید. به هنگام عطسه یا سرفه جلوی دهان خود را با دستمال یا آرنج خم شده‌تان بگیرید، دستمال را داخل سطح دربسته بیندازید. از تماس نزدیک با کسانی که سرما خورده‌اند یا علائمی شبیه آنفلوآنزا دارند اجتناب کنید. اگر خودتان یا کودکتان تب دارید، سرفه می‌کنید یا احساس می‌کنید مشکل تنفس دارید حتماً به دکتر مراجعه کنید.

آیا باید ماسک بزنم؟

چنانچه علائم تنفسی (سرفه یا عطسه) دارید، برای محافظت از دیگران استفاده از ماسک پزشکی توصیه می‌شود. اگر هیچ‌گونه علائمی ندارید، نیازی به استفاده از ماسک نیست.

درصورت استفاده از ماسک، برای اطمینان از اثربخشی آن و جلوگیری از افزایش خطر انتقال ویروس، باید از آن درست استفاده کرده و پس از استعمال نیز درست دفع کرد.

استفاده از ماسک به تنهایی برای جلوگیری از عفونت کافی نیست و باید با شستشوی مکرر دست‌ها، پوشاندن دهان به هنگام عطسه و سرفه و جلوگیری از تماس نزدیک با کسانی که علائم سرماخوردگی یا آنفلوآنزا دارند (سرفه، عطسه، تب) همراه باشد.

بسیاری از کارشناسان معتقدند که بیماری کرونا خطرناک‌‌تر از آنفلوآنزا نیست، تنها شدت شیوع آن بیشتر است. بنابراین هیچ ویروسی قابلیت ماندن در بدن انسان را ندارد. به جز برخی ویروس‌های ویژه مانند ویروس اچ آی وی. هیچ ویروسی بیش از یک هفته در بدن نمی‌ماند. یعنی در صورت ابتلا به ویروس ها اگر بدنی سیستم ایمنی قابل قبولی داشته باشد و فرد سالخورده و غیر مقاومی نباشد به طور حتم بیماری او بهبود پیدا می‌کند. می‌دانیم که حتی یک بیماری عفونی ساده هم برای سالمندان می تواند مخاطرات جدی به همراه داشته باشد.

بنابراین با ورود هر ویروس بدن با آن شروع به مقابله می‌کند و قوی‌تر می شود. اگر کرونا شبیه به آنفلوآنزا بود، مطمئن باشید که شیوع آن همه دنیا را درگیر خود می‌کرد؛ اما واقعیت این است که کرونا قابلیت های خطرناک آنفلوآنزا را ندارد. با وجود این، کرونا هم یک ویروس با ژنوم ویژه خودش است.این بیماری کشنده نیست و صرفا فرد را درگیر می‌کند؛ یعنی اگر بیماری زمینه ای وجود نداشته باشد بعد از مدتی با خروج ویروس از بدن بهبودی حاصل می شود اما با این حال پیشگیری از ابتلا به آن امر مهمی است که در کشورمان در این زمینه آمادگی کامل ایجاد شده است.

این نکته را باید متذکر شد که هنوز هیچ دارویی برای درمان این بیماری وجود ندارد؛ پس بهترین راهکارها برای اینکه فرد به ویروس کرونا مبتلا نشود، اینست که از منزل خارج نشود.

ر اهکار ساده برای تقویت ریه‌ها و دستگاه تفسی

دستگاه تنفسی از مجاری هوایی، ریه‌ها، عضلات و رگ‌های خونی متصل به آنها تشکیل شده است و راهکارهای زیادی برای تقویت آن وجود دارد.

فضای سبز را به خانه بیاورید؛ نگهداری از گیاهان در خانه به دلیل توانایی طبیعی آنها برای از بین بردن برخی سموم از هوا، تامین اکسیژن و کیفیت هوا را در محل زندگی ما افزایش می دهد.

دست‌های خود را بشویید؛ شست وشوی صحیح دست‌ها باعث می شود میکروب‌ها، ویروس‌ها و باکتری‌هایی که به ریه‌های شما آسیب می‌رساند، از بدن شما دور بماند.

از رژیم غذایی سالم پیروی کنید؛ رژیم غذایی سالم و متناسب، همان گونه که برای اعضا و ارگان‌های مختلف بدن مفید است، برای سلامتی ریه‌ها نیز اهمیت بسیاری دارد.

تناسب اندام و فعالیت کافی داشته باشید؛ ورزش باعث بهبود گردش خون و تقویت عضلات می‌شود؛ دو امر مهم که ریه های سالم برای انجام کار خود به آن نیاز دارند.

مقادیر زیادی آب بنوشید؛ نوشیدن آب به رقیق شدن ترشحات مخاطی که به طور طبیعی هر روز در ریه‌های شما تجمع می یابند، کمک می‌کند و از استعمال دخانیات خودداری کنید. استعمال دخانیات اعم از کشیدن سیگار، قلیان و تنباکو برای سلامت ریه‌ها و سلامت کلی بدن مضر است.

گرم کردن مجدد نان، راهکار پیشگیری از انتقال کرونا

جلال الدین میرزای رزاز رئیس انجمن تغدیه ایران معتقد است: اگر نان خریداری شده و حمل شده به منزل آلوده باشد برای اطمینان از سلامت آن باید بدانیم نان قابلیت شستشو و ضد عفونی کردن ندارد و درجه حرارت پائین حتی فریز کردن در فریزر ویروس‌های موجود در نان را از بین نمی‌برد. تنها راه اطمینان از اینکه نان فاقد آلودگی است، حرارت دادن مجدد آن در منزل قبل از مصرف است.

مقررات جدید در پمپ بنزینها برای مقابله با کرونا

ضروری است فرآیند سوختگیری و پرداخت هزینه سوخت در تمامی جایگاه‌های عرضه سوخت، توسط کارکنان جایگاه‌ها انجام و دستکش یکبار مصرف برای استفاده عموم در دسترس قرار گرفته شود. تاکید می‌شود فرآیند سوخت‌گیری و پرداخت هزینه بدون دستکش یکبار مصرف انجام نشود.

انتقال آرامش به جامعه؛ راهکار اثربخش مقابله با کرونا

آن دسته از مسئولان و نمایندگان مجلس که پزشک هستند می‌توانند با همفکری یکدیگر ایده‌های لازم را فراهم آورند تا از این طریق بتوانند تا حدودی آرامش و تمرکز روانی را برای مقابله با ویروس کرونا به مردم منتقل کنند.

گفتنی است که مردم برای مقابله با این ویروس از ترددهای غیرضروری در اماکن عمومی خودداری کنند و در کنار آن نظافت عمومی و بهداشتی را طبق گفته پزشکان و صاحب‌نظران رعایت کنند تا به این بیماری مبتلا نشوند.

همچنین مواظب باشیم که استرس و نگرانی بیشتر از واقعیت به ما وارد نشود؛ زیرا ترس بیش از اندازه باعث بروز اختلالات رفتاری در افراد شده و سلامت روانی جامعه را به خطر می‌اندازد؛ همچنین یکی دیگر از مشکلات کنونی انتشار اخبار کذب و شایعات در فضای مجازی است که باعث ایجاد ترس و نگرانی در افکار عمومی می شود، به همین منظور خواهشمندیم اخبار و اطلاعات را تنها از منابع رسمی و علمی از جمله وزارت بهداشت پیگیری کنید.

انتهای پیام/

کد خبر: 1063000

وب گردی

وب گردی