سگ چینی کرونا گرفت

خبرها حاکی از این است که یک سگ در هنگ کنگ به سطح پایین عفونت ویروس کرونای جدید مبتلا است.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، یک سگ خانگی در هنگ کنگ با سطح آلودگی کمتر از ویروس کرونای جدیدی که احتمالاً از صاحب خود گرفته است شناسایی شد.

کارشناسان اعلام کردند که این تنها مورد ابتلای حیوانات خانگی است و در حال حاضر هیچ مدرکی مبنی بر اینکه حیوانات خانگی می توانند از این ویروس بیمار شوند یا آن را به افراد وحیوانات دیگر منتقل کنند، وجود ندارد.

«ماریا ون کرکوو» مشاور فنی سازمان بهداشت جهانی در 5 مارس گفت: «آب بینی و دهان سگی که صاحب وی به بیماری کووید-19 مبتلا بود مورد آزمایش قرار گرفت؛ اگرچه حیوان هیچ نشانه ای از بیماری را نشان نمی داد محققان نتیجه آزمایش ویروس کرونا را در این حیوان مثبت اعلام کردند.»

این سگ هنوز هیچ نشانه ای از بیماری مربوط به COVID-19 نشان نداده است. سگ خانگی دیگری نیز که احتمال این ویروس برای آن میرفت قرنطینه شد اما نتایج آزمایش در مورد این حیوان منفی بود.

مقامات چینی می گویند هیچ مدرک وجود ندارد که نشان دهد سگها می توانند ویروس جدید را به سگها یا افراد دیگر منتقل کنند.

از آنجا که آزمایشات سگ نوع ضعیف را نشان داد این حیوان می تواند یک « dead-end host» باشد، به این معنی که ویروس به اندازه کافی در سگ تکرار نمی شود تا بتواند به شخص دیگری انتقال یابد. محققان اکنون در حال تجزیه و تحلیل نقشه ژنتیکی ویروس سگ هستند تا اطلاعات بیشتری در مورد آن به دست آورند.

« مایکل رایان» مدیر اجرایی برنامه اضطراری سلامت WHO اعلام کرد که باید کاملاً واضح مشخص کرد که حیوانات می توانند چه نقشی در انتقال بازی کنند. اما مبتلا شدن حیوانات به این ویروس یافته غیرمعمول یا بی سابقه نیست زیرا این مسئله به طور منظم در مورد بیماریهای نوظهور اتفاق می افتد.

ویروس های دیگر وجود دارد که حیوانات خانگی را آلوده می کنند. در سگ ها، یک نوع ویروس می تواند باعث بیماری روده شود. در حالی که واکسن برای عروق روده سگ در دسترس است، انجمن بیمارستان حیوانات آمریکا به طور کلی آن را توصیه نمی کند زیرا این عفونت به طور معمول باعث ایجاد علائم خفیف در توله سگهای جوان شده و به خودی خود خوب می شود.

محققان در سال 2003 در «nature» گزارش دادند که گربه ها می توانند به کرونا ویروس عامل SARS یا سندرم حاد تنفسی آلوده شده و آن را به گربه های دیگر در همان قفس منتقل کنند اما هیچ مدرکی در دست نیست که حیوانات خانگی نقشی در شیوع سارس داشته باشند.

با این حال، مراکز کنترل و پیشگیری از بیماریهای ایالات متحده توصیه می کند که صاحبان حیوانات اهلی بیمار، تماس با آن ها را محدود کنند. افرادی که بیمار هستند و باید با حیوانات در تعامل باشند باید قبل و بعد از مراقبت از حیوانات خانگی ماسک صورت بزنند و دست خود را بشویند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1063043

وب گردی

وب گردی